Skupština Aluminija iz Mostara odobrila je davanje u najam pogona tvornice Anoda kompaniji Aluminij industriji koju je osnovao i izraelski MT Abraham Group, čime će se zaposliti novih između 50 i 80 radnika. Informaciju je potvrdio predsjednik Nadzornog odbora Aluminija d.d. Zdenko Klepić, kojemu je, kao i članovima ovoga nadzornog tijela, dana potpora za nastavak rada. - Ovime se šalje poruka da su vlade za nastavak smjera kojim smo krenuli zapošljavanjem ljudi. Važno je angažiranje ljudi, posebno onih koji su tu nekada radili. To znači oživljavanje druge faze. Nakon Ljevaonice, koja je pokrenuta u studenome prošle godine, te je do sada angažirano oko 250 ljudi, sada se kreće s drugom fazom, odnosno oživljavanjem pogona Anoda. To znači novo zapošljavanje ljudi - rekao je Klepić. Po njegovim riječima, pokretanje pogona Anoda sukladno je ugovoru koji su ranije MT Abraham Group i njegov predsjednik Amir Gross Kabiri potpisali s Vladom Federacije, ali i ostalim suvlasnicima ovog nekadašnjeg giganta koji se sporo, ali polako vraća na stare staze uspjeha, piše Večernji lista BiH.
Sukladno ugovoru
- Riječ je o angažiranju novih pedesetak radnika kada se krene s proizvodnjom u pogonima Anoda. Ugovorom je predviđeno minimalno trideset radnika, no računamo na angažiranje između 50 i 80 radnika. Ugovorom je također precizirano da se najprije posao ponudi nekadašnjim djelatnicima mostarskoga Aluminija. Osim ako ne bude takvih, onda se mogu angažirati ljudi sa strane - objasnio je Klepić. Upitan kada se može očekivati pokretanje najvažnijega segmenta nekadašnjeg mostarskoga Aluminija, pogona Elektrolize, koja je bila najveći potrošač električne energije, predsjednik Nadzornog odbora Aluminija ističe kako to isključivo ovisi o osiguranju povoljne cijene električne energije. - Ostaje treća faza - Elektroliza, a to će se jedino moći realizirati ako bude povoljna cijena električne energije. No, idemo redoslijedom koji je i dogovoren - rekao je. Upitan pak o odluci Skupštine Aluminija u kojoj sjede predstavnici kapitala, najprije Vlade Federacije s udjelom od 44 posto, kao i radnika te Vlade Republike Hrvatske, koja je vlasnik 12 posto dionica, da se produlji mandat sazivu Nadzornog odbora, Klepić je ocijenio kako je riječ o potpori njihovoj poslovnoj politici. - Zapravo, vlasnici su potvrdili i dali nam ponovno povjerenje da nastavimo posao koji radimo u njihovo ime. Nakon dvije godine zakonska je obveza preispitati mandat, nakon čega smo ponovno dobili povjerenje - dodao je. U Aluminij industriji od početka ove godine inzistiraju na pokretanju pogona Anoda. Zbog toga su uputili pismo u kojemu su zatražili potporu Vlade FBiH. Objasnili su da bi aktiviranje pogona Anoda bilo veliki investicijski projekt sa značajnim troškovima. Plan ponovnog pokretanja bio bi podijeljen u 3 faze, koje bi obuhvatile pregled stanja i opreme, čišćenje i sanaciju kvarova, testiranje opreme i puštanje u rad. U prvoj fazi bilo bi angažirano 10 radnika i trajala bi 5 dana, druga faza 30 radnika i 12 tjedana, a treća 70 radnika i 2 tjedna. Oni upoznati s tehnološkim procesom proizvodnje metala u mostarskoj kompaniji znaju kako je pokretanje Anoda važan dio, ali ne jedini bitan da se aktiviraju pogoni Elektrolize. Naime, Anode su sastavni dio koji se ugrađuje u elektrolitičku ćeliju kojoj se odvija kemijski proces elektrolize uz struju od 150.000 ampera. No, teško je vjerovati da će Aluminij industrija na početku anode u mostarskoj tvornici proizvoditi za vlastite potrebe, odnosno za pogone Elektrolize u Mostaru, nego će ih prodavati na tržištu. Pogoni Elektrolize bili su najvažniji segment nekadašnjeg mostarskoga giganta, no istina je i kako su proizvodili najviše gubitaka, odnosno da su doveli do toga da neplaćeni računi električne energije dosegnu iznos od 290 milijuna KM. Novi vlasnici imaju ambicije pokušati samostalno te uz potporu partnera investirati u nove pogone za proizvodnju električne energije kako bi smanjili ove troškove.
Ruše rekorde
Na ruku kompaniji iz Izraela ide i činjenica da nikada nije bila bolja cijena metala aluminija na Londonskoj burzi, uz koji je povezana i mostarska kompanija. Doznaje se da je upravo zbog dobrih rezultata Uprava povećala plaću radnicima za kolovoz za čak 15%, što također govori i o njihovoj društvenoj odgovornosti te poštivanju potpisanih ugovora. Pogoni Ljevaonice, koji su prvi pokrenuti, također posljednjih mjeseci ruše sve rekorde. Radi usporedbe, prije samoga gašenja u ovim pogonima jedva se proizvodilo 3000 tona mjesečno. No, trenutačno se u pećima pretapa oko 330 tona dnevno, što dovodi do zaključka da se mjesečno u Ljevaonici izlije gotovo 10.000 tona, što daje dodatni razlog za optimizam. •