Cijene goriva u BiH već su prešle psihološku granicu od 2,50 KM te nastavljaju rasti, što utječe na svakodnevni život građana, piše Večernji list BiH.
Situacija neodrživa
Rastom cijena goriva poskupljuje prijevoz, a time i sve ostalo - od hrane do usluga. Situacija postaje gotovo neizdrživa, gorivo prelazi i 3,50 KM po litri. Daljnji rast cijena goriva ugrozit će niz radnih mjesta, a brojne obitelji bit će dovedene na rub egzistencije. Ovakav epilog trenutačno može spriječiti samo država, i to smanjenjem nameta na gorivo. Prema Zakonu o trošarinama u BiH, plaća se sljedeća trošarina: za dizelsko gorivo i petrolej 0,30 KM po litri, za motorni benzin bezolovni 0,35 KM po litri, za motorni benzin 0,40 KM po litri, za lož-ulje 0,45 KM po litri, za biogoriva i biotekućine 0,30 KM po litri. Osim trošarina, u cijenu litre prerađevine nafte ulaze i dvije cestarine: cestarina u iznosu od 0,15 KM po litri prerađevine za održavanje cesta i cestarina u iznosu od 0,25 KM po litri prerađevine za izgradnju autocesta i za izgradnju te rekonstrukciju drugih cesta. Uz trošarinu i cestarinu, u osnovicu za obračun PDV-a ulaze troškovi proizvodnje i ostali troškovi (transport, skladištenje...). Sve skupa predstavlja osnovicu za obračun PDV-a, koji u BiH iznosi 17 posto. Dakle, iz navedenog je vidljivo kako u BiH po svakoj litri goriva državi ide više od jedne marke. Što znači, ako je cijena po litri motornog benzina 95 u BiH ovih dana bila, prije najnovijeg vala poskupljenja, 2,81 KM, u toj cijeni uračunano je 0,35 KM trošarine, 0,15 KM cestarine za održavanje cesta, 0,25 KM cestarine za autoceste i PDV-a 0,47 KM. Svjesni činjenice kako je trenutačno stanje neodrživo, zastupnici Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH su izglasali ukidanje trošarina na naftne prerađevine. Kako bi ova odluka stupila na snagu, potrebna joj je potpora Doma naroda BiH.
Izvanredna sjednica upravo po pitanju ukidanja trošarina na gorivo zakazana je za danas. Privremenim ukidanjem trošarina cijena litre goriva smanjila bi se za oko 0,40 KM. Tako bi se, ako ne bi bilo daljnjeg rasta cijena, litra goriva u BiH kretala oko 2,50 KM, međutim, ukidanjem cestarina ta cijena pala bi za još oko 0,50 KM.
Prijedlozi i pomoć
Naime, ako ne dođe do stabilizacije svjetskog tržišta, cijene goriva će nastaviti rasti te će, bez obzira na ukidanje trošarina, prelaziti 3 KM. U tom slučaju državi ostaje mogućnost da se odrekne i trošarina i cestarina dok se situacija ne stabilizira. Kada bi se to napravilo sada, litra goriva na većini benzinskih crpki u BiH pala bi na oko 2 KM jer se PDV obračunava na ukupan iznos, što uključuje i cestarine i trošarine. Da bi država trebala krenuti u tom smjeru, smatra i Milenko Bošković, predsjednik Udruge prometnika naftnim prerađevinama u FBiH. - Vijeće ministara BiH i Uprava za neizravno oporezivanje BiH mogu na tri mjeseca ukinuti cestarinu od 0,25 KM i samo to puno bi značilo - predlaže Bošković. Naglašava da na burzu utječu globalne svjetske prilike. - Rusko-ukrajinska kriza, sukob plemena u Saudijskoj Arabiji, nestabilno stanje u Venezueli te zakoni ponude i potražnje glavni su u formiranju cijena - objasnio je Bošković i dodao kako je nakon pada zbog pandemije koronavirusa posljednjih mjeseci došlo do oporavka gospodarstva, što je za sobom povuklo veću potražnju za naftnim prerađevinama u odnosu na ponudu, a time i rast cijena. I rat između Rusije i Ukrajine izazvao je skok cijena nafte. Podaci Uprave za energetske informacije pokazuju pad od 0,6 posto u američkim komercijalnim zalihama sirove nafte. Zalihe su pale za 2,6 milijuna barela na 413,4 milijuna barela, a očekivao se porast zaliha za 2,8 posto. U međuvremenu, članice Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) i Rusija pristali su pridržavati se trenutačnog plana povećanja proizvodnje za 400.000 barela dnevno. Grupa OPEC+ priopćila je da postoji dovoljna ponuda na tržištu da se zadovolji potražnja.