Tijekom ruske invazije na Ukrajinu usporedo s konvencionalnim ratovanjem odvija se i bitka u online prostoru, bilo da se radi o kibernetičkim napadima ili bitkama informacijama na društvenim mrežama, piše u ponedjeljak Večernji list, ističući da Ukrajina stvara vojsku kibernetičkih stručnjaka.
Kibernetički napadi sve su učestaliji, počeli su uoči fizičke invazije Rusije, traju neprekidno i vjerojatno će odvijati i nakon oružanog sukoba.
A subotu je Ukrajina, točnije Mihail Fjodorov, potpredsjednik države, putem Twittera pozvao sve da se uključe u kibernetički rat. Pri tom je stavio i poveznicu na Telegram na kojem je popis 31 cilja u Rusiji. “Bit će zadataka za sve. Nastavljamo se boriti na cyber fronti. Prvi zadatak je na kanalu za digitalne stručnjake”, stoji u Twitter objavi Fjodorova.
Telegram kanal naveo je web-stranice velikih ruskih tvrtki i državnih organizacija, među kojima su bili energetski div Gazprom, drugi po veličini ruski proizvođač nafte Lukoil, tri banke i nekoliko vladinih web-stranica. Inače, hakerska skupina Anonymous već se uključila u cyber ratovanje, a posljednje su objavili da su onesposobili web-stranicu čečenske vlade 12 sati nakon što je regija koja je saveznik Rusije rekla da šalje vojnike u Ukrajinu.
Kremlin. ru, službena online stranica Kremlja i ureda ruskog predsjednika Vladimira Putina, isključena je u subotu u očiglednom takozvanom DDoS napadu, izvijestio je Reuters. Kad je riječ o društvenim mrežama, putem platformi kao što su Twitter, Facebook, You Tube i TikTok... plasiraju se slike rata i stanja na terenu.
Osim autentičnih snimki, očekivano, društvene mreže poligon su za plasiranje dezinformacija i lažnih videouradaka, te su svi upogonili dodatne snage za provjeru i praćenje objava, a Facebook je osnovao i Operativni centar za specijalne operacije.
U nastojanju da s jedne strane omoguće Ukrajincima mogućnost interne komunikacije, Rusima necenzurirane informacije iz svijeta te da se istodobno pridruže sankcijama, tehnotvrtke imaju dvojaku ulogu te su tako i reagirale. Najprije Twitter, potom Facebook, a zatim i Google, ograničili su mogućnost oglašavanja ruskim tvrtkama i medijima u online svijetu. Facebook i Google na svojim su platformama Rusima onemogućili monetizaciju i objavu oglasa kao dio sankcija.
Elon Musk, koji podržava ukrajinske napore, osposobio je svoju satelitsku internetsku vezu Starlink iznad Ukrajine, ne bi li onima koji imaju problema s internetskim vezama omogućio da ostanu povezani sa svijetom informacija, piše novinarka Večernjeg lista Tanja Ivančić.