Umjesto odlaska na šaltere i borbe s papirologijom, uskoro će svi oni koji imaju poslovnu ideju i namjeru registrirati svoj poslovni subjekt u Federaciji BiH to moći učiniti online, iz udobnosti vlastitog doma, a u ovom trenutku u dva suda vrše se aktivnosti obuka te se priprema i uspostava sustava online registracije u ostalim sudovima u FBiH.
Servis poslovnoj zajednici
Projekt digitalizacije, ali i reforme javne uprave koja u ovom entitetu postaje pravi servis građanima strateški je značajan potez koji će omogućiti vidljiv rast investicija, a kada je prošle godine federalni ministar pravosuđa Vedran Škobić u Općinskom sudu u Travniku službeno pustio u rad integrirani online sustav za registraciju poslovnih subjekata u Federaciji, bila je to najava procesa koji ovih dana ulazi u novu fazu. Prije nekoliko mjeseci federalni ministar pravosuđa Vedran Škobić primio je u službeni posjet predsjednika Općinskog suda u Travniku Gorana Dujića, a upravo je tom prilikom istaknuta važnost projekta online registracije poslovnih subjekata u cilju unaprjeđenja poslovnog okruženja odnosno stvaranja povoljne gospodarske klime.
Projekt integriranog online sustava provodi Međunarodna financijska korporacija (IFC), članica Grupacije Svjetske banke, a financira Švicarsko tajništvo za ekonomske poslove. Kroz projekt je pružena tehnička pomoć Federalnom ministarstvu pravosuđa i 10 općinskih sudova u procesu digitalne transformacije registracijskog postupka u Federaciji. Riječ je o sveobuhvatnom pristupu kojim su omogućeni pregled i unaprjeđenje zakonskog okvira u cilju omogućavanja digitaliziranja postupka registracije poslovnih subjekata, kao i kreiranja programskog rješenja. Sam sustav ne podrazumijeva samo postupak registracije već kreira i osnovu za daljnju digitalnu transformaciju s obzirom na to da se u potpunosti oslanja na postojeću infrastrukturu za interoperabilnost i rješenja vezana uz upotrebu elektroničkog potpisa. Trenutačno se vrše obuke u Travniku i Sarajevu, čiji su sudovi pilot-sudovi u projektu, a zatim slijedi uspostava sustava i u ostalih osam registracijskih sudova FBiH. Kako su nedavno za Klix potvrdili iz navedenog Ministarstva, digitalizirana je cjelokupna arhiva svih registarskih sudova u FBiH, odnosno više od 20 milijuna stranica, a izrađeno je i softversko rješenje kojim su povezani svi čimbenici nužni za proces registracije, počevši od sudova, preko Porezne uprave Federacije pa do Federalnog zavoda za statistiku. U kontekstu pravnog okvira Vlada je donijela i uredbu koja se tiče elektroničke registracije poslovnih subjekata, a sve navedeno ide u smjeru ubrzanja i olakšanja procedura za poslovnu zajednicu.
Navedeno je, uz fiskalne i porezne reforme, ključ poboljšanja investicijske klime u ovom entitetu, a u pogledu potonje tematike treba navesti i kako je premijer Federacije Bosne i Hercegovine Nermin Nikšić kazao da je Federalno ministarstvo financija uputilo set fiskalnih zakona na mišljenje nadležnim ministarstvima. Objašnjavajući daljinu proceduru, Nikšić je kazao da će nakon pribavljanja mišljenja zakoni biti razmatrani na Vladi FBiH, a nakon toga u Parlamentu FBiH.
Fiskalna politika
Mjere fiskalne politike Vlade Federacije zasnovane su na nastavku reformskih aktivnosti u pet najznačajnijih segmenta. To su smanjenje opterećenja rada, kao i restrukturiranje poreznog opterećenja, zatim unaprjeđenje pružanja javnih usluga te suzbijanje neformalne ekonomije i kontinuirano unaprjeđenje koordinacije i fiskalne odgovornosti između svih razina vlasti u FBiH. Također, bitnim je navedeno očuvanje financijske stabilnosti te jačanje održivog, učinkovitog i stabilnog ekonomskog rasta, kao i povećanje konkurentnosti gospodarstva. Federalno ministarstvo financija intenzivno je radilo na setu zakonskih rješenja koja će pomiriti obje strane - i poslodavce i radnike, a istodobno će osigurati neometanu isplatu zajamčenih prava umirovljenika i socijalnih kategorija. Stupanjem na snagu ovih zakona, uz već spomenutu digitalizaciju usluga, Federacija BiH će se dodatno pozicionirati kao entitet u koji je isplativo ulagati.