Šef smjene i supervizor u Centru oblasne kontrole zračne plovidbe Sarajevo Mehmed Jahić je u razgovoru za Fenu kazao da je 2021. godina jako uspješna, s preko 180 tisuća zrakoplova koji su koristili njihove usluge prilikom preleta Bosne i Hercegovine.
Po njegovim riječima, generalno na zrakoplovstvo pandemija Covid-19 je imala jako negativan utjecaj. Kaže da je 2020. godina dovela zrakoplovstvo kao profesiju i sve uslužne djelatnosti koje idu uz nju na koljena.
– 2019. godine u Europi dnevno smo imali oko 35 tisuća letova. Tijekom pandemije je to bilo svedeno na nekih devet posto, sedam posto u određenim danima, zrakoplova koji su koristili usluge kontrole zračne plovidbe, uglavnom cargo aviona koji su u to vrijeme prevozili medicinsku opremu – kazao je Jahić.
Ocijenivši ovu godinu jako uspješnom, napomenuo je da su imali analizu i više scenarija predviđanja kako će se odvijati ljetni red letenja 2021. godine.
– Imali smo pesimistični, srednji i optimistični scenarij, ako cjepivo bude dostupno i bude efikasno. Trenutno, u 2021. godini, mi imamo 81-82 posto zračnog prometa iz 2019. godine. Optimistični scenarij je predviđao nekih 50 do 55 posto prometa iz 2019. godine – naveo je Jahić, te naglasio da je 2021. godina jako uspješna, bez incidenata, s preko 180 tisuća zrakoplova koji su koristili njihove usluge prilikom preleta Bosne i Hercegovine.
Kaže da su u ljetnom redu letenja ove godine vikendi najinteresantniji, navodeći kao primjer lipanj, srpanj i kolovoz, gdje je dnevni broj zrakoplova, odnosno operacija dolazio do 1.400.
Po njegovim riječima, Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) je iskoristila vrijeme pandemije za neku vrstu konoslidacije i za pripremu oporavka, iako niko nije bio siguran na koji način će se on odvijati.
– BHANSA je član SECSI FRA inicijative, to je inicijativa slobodnog letenja kroz Austriju, Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Srbiju. Čak je i nagrađena od Europske komisije kao projekt, u smislu uštede goriva, skraćenja putanje koju zrakoplovi koriste, smanjenja emisije stakleničkih plinova. Taj projekt nije doživio svoj kraj. Naprotiv, mi gledamo naprijed i ovaj period pandemije smo iskoristili za planiranje kako da tu priču još ukrupnimo. Postigli smo to da trenutno završavamo ugovore s Albanijom i Sjevernom Makedonijom o proširenju. Znači, uključuju se u tu inicijativu – naveo je Jahić.
Govoreći o Centru oblasne kontrole zračne plovidbe Sarajevo, kazao je da je to jedna od dvije jedinice Centra oblasne kontrole zračnog prometa, a druga jedinica je locirana u Banja Luci. Pojasnio je da u operativnoj sali radi osoblje raznih profila – kontrolori zračnog prometa, kontrolori protoka prometa, šef smjene, pomoćnik za obradu planova leta…
– Poanta svih koji ovdje rade je da osiguraju sigurno, redovno i ekspeditivno odvijanje zračnog prometa u našem prostoru nadležnosti – zaključio je Jahić.