problem pravila 90/180

Vozači iz BiH razočarani: Brzo dostignemo limit od 90 dana, ne možemo tako raditi, imamo obitelji, troškove

kamioni
Hrvoje Jelavic/PIXSELL
22.10.2024.
u 08:01

- Mi brzo dostignemo limit od 90 dana, jer svaka tura traje sedam dana. Svaki put kreneš, a ne znaš hoćeš li biti vraćen. To znači da pola godine možemo raditi, a pola odmarati - kaže Dizdarević

Primjena pravila prema kojem vozači iz BiH na prostoru EU mogu boraviti najduže 90 dana tijekom pola godine vodi ka kolapsu transportne industrije. Zbog pravila 90/180 od 1. siječnja evidentirana su 124 slučaja zabrane ulaska u EU, uz troškove po osnovu prekršaja od 120.000 eura, piše Avaz.

- S pravilom 90/180 vozači će praktično moći raditi šest mjeseci u godini, pa ćemo imati još veći odljev. Neće nam imati tko voziti robu i putnike. Već danas u prijevozu putnika u Banjoj Luci, ali i svim većim gradovima, rade umirovljenici - kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika RS.

- Na osnovu naših procjena, prijeti nam odlazak gotovo 8.000 vozača s dugogodišnjem iskustvom, profesionalaca, kao i dizanje cijene transporta za 25 posto - kazao je prof. dr. Velibor Peulić iz Konzorcija „Logistika BiH“. On dodaje da su državljani BiH već među najvećim investitorima u Sloveniji, gdje je među 50 vodećih prijevozničkih kompanija njih 10 s osnivačima iz BiH.

Mehridžan Dizdarević iz Cazina vozač je već 12 godina, ali zbog ovog pravila ozbiljno razmišlja da se prestane baviti ovim poslom.  

- Mi brzo dostignemo limit od 90 dana, jer svaka tura traje sedam dana. Svaki put kreneš, a ne znaš hoćeš li biti vraćen. To znači da pola godine možemo raditi, a pola odmarati, a mi ne možemo tako, jer imamo obitelji, troškove, moramo živjeti. Ja sam već jednom dobio zabranu. Odvoji te na granici, pa se osjećaš neprijatno, jer ljudi prolaze i mogu pomisliti da si neki kriminalac. Posebno će biti problem kad počne primjena novog sustava prelaska granice - kaže Dizdarević za Avaz.

Armin Šakonjić, osnivač i direktor tvrtke BHL iz Cazina, pojašnjava da je uzrok problema u Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju BiH s EU iz 2008. godine, pri čemu je kabinsko osoblje na brodovima i avionima izuzeto od ovakvih pravila, a na vozače tada nitko nije mislio.

- Problemi su intenzivirani u posljednjih šest mjeseci i sad nam naplate kaznu od 500 eura, drugi put 1.500 eura i dobijemo zabranu od dva, tri ili više mjeseci. Vozači se osjećaju neugodno, privedu ih, slikaju kao najveće kriminalce, drže ih u pritvoru 24 sata, pa neki to ne žele raditi. Borili smo se do zadnjeg, ali smo morali naći alternativu, pa smo registrirali tvrtke u Hrvatskoj i Sloveniji. Gotovo 90 posto naših voznih jedinica još je u BiH, ali ne znam do kada. Samo za gorivo mi trošimo 7,5 milijuna KM godišnje, pa mi nije jasno kako nikoga nije briga što taj novac sada treba ići u proračune neke druge zemlje - kaže Šakonjić.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije