Razvojem i izgradnjom autocesta pojavila se potreba za detaljnijim i preciznijim utvrđivanjem visine naknada za korištenje cestovnog zemljišta postojeće infrastrukture autocesta i brzih cesta te naknade za obavljanje pratećih djelatnosti na tim prometnicama u Federaciji, piše Večernji list BiH. Kako bi te naknade uskladila s tržišnim cijenama u regiji i ekonomskim prilikama u Federaciji BiH, entitetska Vlada pripremila je novu uredbu koja regulira iznos naknada. Nije u pitanju samo iznos naplate već i sigurnosni aspekt.
- Primjena važeće uredbe u proteklom razdoblju pokazala je kako je posebno došlo do nepravilnog formiranja visine naknada za korištenje samozračećeg kabela radi pokrivanja telekomunikacijskim signalom za telekom operatere u tunelima utvrđenih u važećoj uredbi, prvenstveno zbog toga što ni jedan od telekom operatera nije prihvatio korištenje opreme - samozračeći kabel po utvrđenim visinama naknade, te faktički pojedine odredbe uredbe nikada nisu ni zaživjele u praksi - objašnjavaju iz resornog federalnog ministarstva neke od razloga za donošenje nove uredbe.
Naime, Javno poduzeće Autoceste FBiH d.o.o. Mostar susrelo se s ogromnim poteškoćama u radu, odnosno vrlo ograničenom mogućnosti komunikacije s eksternim izvodačima radova na održavanju tunela, kao i sa samim korisnicima. Osim toga, u proteklom razdoblju primjene važeće uredbe nastala je realna potreba usklađivanja visina definiranih naknada sa stvarnim potrebama tržišta i korisnika, a sve zbog toga kako bi predložene izmjene uredbe dovele do toga da cestovno zemljište i postojeća infrastruktura autocesta i brzih cesta postanu pristupačniji većem broju korisnika, a što opet u konačnici treba dovesti do boljeg iskorištavanja navedenih resursa.
Visina naknade za korištenje cestovnog zemljišta radi izgradnje objekata za obavljanje pratećih usluga ili objekata prateće infrastrukture po novoj uredbi definira se u iznosu od 8 maraka po četvornom metru za autoceste te 6,5 maraka za brze ceste. Ova naknada usklađuje se ovisno o površini korištenoga cestovnog zemljišta. Propisano je i da se visina naknade za korištenje cestovnog zemljišta za polaganje instalacija (toplovodi, elektroinstalacije, telefonske instalacije, kanalizacija, vodovodne instalacije) utvrđuje godišnje po četvornom metru korištenoga cestovnog zemljišta, i to za autoceste 1 KM, a za brze ceste 0,50 KM.
Kada je u pitanju korištenje cestovnog zemljišta za polaganje podzemnih instalacija kroz postojeću podzemnu infrastrukturu JP Autoceste FBiH u cestovnom zemljištu (elektroinstalacije, telefonske instalacije, instalacije kabelskih operatera i druge telekomunikacijske instalacije), naknade se utvrđuju također godišnje po metru korištene postojeće podzemne infrastrukture - za autoceste 1,50 KM i za brze ceste 1 KM. Naravno, iznos ovisi o trajanju ugovora o korištenju infrastrukture i usklađuje se po posebnim koeficijentima.
Korištenje jednog singlmodnog optičkog vlakna u postojećoj podzemnoj infrastrukturi u cestovnom zemljištu za autoceste iznosit će 0,10 KM po metru, a za brze ceste 0,08 KM. Visina naknade za pokrivanje telekomunikacijskim signalom za telekom operatere u tunelima na dionicama autoceste utvrđuje se mjesečno po dužnom metru samozračećeg kabela za radiosignal i za autoceste iznosi 0,10 KM, a za brze ceste 0,06 maraka.
Propisane su i naknade za obavljanje pratećih djelatnosti i one se utvrđuju mjesečno pa će na autocestama ta naknada iznositi 500 KM za benzinske crpke i motele, 400 za restorane, 300 za kafiće, 250 za trgovine i usluge, a 150 KM za servise. Na brzim cestama ti iznosi su nešto manji i kreću se od 400 KM za benzinske crpke i motele do 100 KM za servise. •