Novi pravilnik

Zimsko sniženje od 27. prosinca do 25. veljače

24.12.2015.
u 07:00

U Hrvatskoj više neće biti tri sezonska sniženja kao dosad već samo zimsko i ljetno koje počinje 1. srpnja i završava 29. kolovoza Ako je označeno 70%, petina robe mora biti toliko snižena

Iako je razne akcije, rasprodaje, blagdanske popuste... u nas gotovo nemoguće razlikovati od sezonskih sniženja, prema novom pravilniku koji je ovih dana stupio na snagu, zimsko sniženje počinje već za koji dan, 27. prosinca, i trajat će najkasnije do 25. veljače, dok će ljetno počinjati 1. srpnja, a završavati 29. kolovoza.

Trgovci računaju na siječanj

Time je u povijest otišla kratkotrajna zakonska odredba o tri zacrtana sezonska sniženja, za koju nas je i Europska komisija upozoravala da narušava tržište i zadire u prava trgovaca.

– Lanjska odredba o početku zimskog sniženja u terminima od 27. prosinca do 10. siječnja, proljetnog od 1. do 15. travnja te ljetnog od 10. do 25. kolovoza, nije slijedila praksu trgovaca u okruženju niti navike potrošača, posebno u terminu ljetnog sniženja, kada je u izlozima već mahom jesenska roba – kaže direktorica Sektora za trgovinu HGK Ema Culi, ističući kako su se trgovci pri HGK zalagali da zimsko sniženje počinje 2. siječnja. Promet u trgovini na malo zbog blagdanske je potrošnje, naime, već poslovično dobar u prosincu, i bez sniženja, a na krilima pozitivnog trenda pouzdanja, očekivanja i raspoloženja potrošača, koji su prema analitičarima RBA u studenom dosegnuli najviše razine od predrecesijske 2007., trgovci se nadaju "pojačanom šopingu" i u siječnju.

– Nije slučajno da, primjerice, u Sloveniji zimsko sezonsko sniženje počinje prvi radni ponedjeljak u siječnju – objašnjava Culi. No ni tamo sniženja ne smiju trajati dulje od 60 dana, kao i u nas, a redovna i nova sniženja cijena moraju se iskazati jasno, vidljivo i čitljivo.

Dobri poslovni običaji

Stoji li u izlogu da je neka roba snižena i 70, čak i 90%, pravilo je da se najmanje petina robe prodaje po najvećem sniženom postotku. No u potrošačkim su udrugama i ove godine skeptični. Predsjednik društva Potrošač Igor Vujović kaže kako mjesec dana prije sniženja u nas obično počinju poznate igre dizanja cijena za 50-ak posto, da bi ih trgovci tek snizili na staro.

– Kao da još nisu svjesni da žive od kupaca – dodaje Vujović. Hrvatska praksa tako iz godine u godinu potvrđuje da nismo dorasli ekstraminusima u okruženju, pa autoprijevoznici već od početka siječnja građane voze dobro znanim jednodnevnim rutama u Trst, Graz, Ljubljanu ili Beč. U austrijskom gradiću Parndorfu već se od Božića kupuje na sniženjima od 70, 80, čak i 90%, a što je za naše prilike još čudnije, trgovce na to ne tjeraju ni zakoni ni pravilnici već "dobri poslovni običaji" koji tamo funkcioniraju još od 50-ih godina prošloga stoljeća.

– Mi smo još u vrtiću i zakonski uređujemo ono što se u razvijenom svijetu podrazumijeva, a u okruženju i fakultet završavaju i uređuju već i online prodaju – slikovit je Vujović, koji hrvatskim potrošačima savjetuje da naprave plan kupnje i mjesec dana prije sniženja krenu u provjeravanje cijena. Ima i dobrih trgovaca, ali ih u nas, na žalost, još uvijek treba tražiti povećalom, zaključuje Vujović.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije