Večernjakova priča o lažnom prebivalištu Tomislava Dragičevića, bivšeg direktora Ine, kojim je dodatno uštedio na rekordnoj otpremnini, ali i plaći od deset tisuća eura izbjegavajući plaćati zagrebački prirez od 18 posto, bila je okidač koji je pokrenuo razotkrivanje malverzacija i lažnih prebivališta i u ostalim tvrtkama.
Prosječna plaća 18.566 kn
Tako su zaposlenici HAC-a Večernjem listu dojavili kako radnici tu tvrtku potkradaju na naknadi za prijevoz lažno prikazujući veći broj kilometara koji prevaljuju od kuće do posla, a sada je na pomolu nova afera. Večernji list doznaje da u državnoj tvrtki Croatia Airlinesu više od 60 od ukupno 148 pilota ima prijavljeno prebivalište izvan Zagreba, i to čak i izvan Zagrebačke županije, iako im je Zagreb baza iz koje lete. Mahom su prijavljeni u područjima od posebne državne skrbi, u kojima se porez na dohodak obračunava uz znatne povlastice, a prirez je praktično zanemariv!
Piloti koji su u prvih devet mjeseci imali prosječnu neto plaću od 18.566 kuna (treba imati na umu da su pilotske plaće ipak znatno veće i iznose od 30 do čak 40.000 kuna, ovisno o satima letenja itd., a u prosjek su uključeni i kopiloti) prebivališta imaju prijavljena u Benkovcu, Kninu, Hrvatskoj Dubici Konavlima, Plaškom, Obrovcu... sve redom gradovima od posebne državne skrbi. Osim što na taj način izbjegavaju plaćanje zagrebačkog prireza, koji na njihovu neto plaću od 18.566 kuna iznosi čak 1574,45 kuna, piloti prijavljeni u tim gradovima imaju i pravo na veći povrat poreza, budući da im se na kraju godine priznaje uvećani osobni odbitak koji umjesto 1800 kuna, ovisno o tome je li riječ o 1., 2., ili 3. skupini područja od posebne državne skrbi, iznosi 3840, 3200, odnosno 2400 kuna.
Konkretno, pilot s plaćom od 18.500 kuna prijavljen u Benkovcu na kraju godine tako ima pravo na povrat poreza u iznosu od 6500 kuna (što je iznos nečije mjesečne plaće), a prirez mu iznosi tek 398 kuna. U Benkovcu i Kninu, primjerice, prirez iznosi tek pet posto, znatno manje od zagrebačkih 18.
Piloti prebivališta imaju prijavljena i u Delnicama, Čazmi, Jadranovu, Medulinu, Trogiru, Čilipima, Cavtatu, Trogiru, Župi Dubrovačkoj, Dubrovniku, Zadru, Opatiji, Baški, Puli... i opravdano se sumnja da u tim gradovima ne žive, nego su odatle možda rodom ili su prebivalište jednostavno lažno prijavili kod rodbine ili prijatelja. Naime, gotovo je nemoguće da baš 60 pilota na posao u Zagreb putuje iz gradova udaljenih i više od 300 kilometara.
Godišnje utaje 1,1 mil. kn
U Croatia Airlinesu možda je tek grupica pilota koji zaista na posao putuju iz Splita ili nekog drugog grada jer ondje doista i žive. Varajući samo na zagrebačkom prirezu, 60 pilota u godinu dana zagrebački proračun ošteti za najmanje 1,13 milijuna kuna, ako računamo prosječan iznos plaće od 18,5 tisuća kuna. Pravednosti radi, potrebno je reći i da se u Hrvatskoj plaće veće od 15-ak tisuća kuna drakonski oporezuju jer se ti iznosi smatraju velikima, što za hrvatske prilike i jesu, ali za komotniji život baš i nisu, pa i ne čudi da se svatko s nešto većom plaćom trudi “muljati” na porezu.
Ipak, ako i oni građani metropole s mizernim plaćama od nekoliko tisuća kuna mogu plaćati zagrebački prirez, onda to mogu i piloti s primanjima znatno većima od prosječnih. Iako su pilotske plaće u Hrvatskoj pozamašne, one su ipak, prema već objavljenim podacima, upola manje od onih koje imaju njihovi njemački kolege, a manje su nego u JAT-u, Austria Airlinesu i Lufthansi. Lufthansini piloti godišnje prosječno zarade 115.000 eura, odnosno oko 66.000 kuna mjesečno, i to bez prekovremenih sati, noćnog letenja itd.
Preuzeto sa www.vecernji.hr