Pandemija, inflacija, rat... Brojni su razlozi koje nabrajaju ili vladajući ili ekonomisti kako bi objasnili rast cijena hrane, no koji god razlog prevladao, građanima je potpuno svejedno. Iz mjeseca u mjesec, kažu, sve se teže živi, piše Večernji list BiH.
Prema posljednjim podacima Agencije za statistiku BiH, u kolovozu je zabilježen rast cijena proizvoda i usluga za osobnu potrošnju za 4,7%, što je više za 0,7% u odnosu na srpanj.
Sastavlja se popis
U izvješću za kolovoz navodi se da su u odnosu na srpanj najviše poskupjeli prijevoz - za 3,7% te stanovanje i režije za 1,4%. Hrana i bezalkoholni napici skuplji su tek za 0,6%, kao i namještaj i kućanski uređaji, restorani i smještaj. Rekreacija i kultura u porastu su od 1,2%, a restorani i hoteli za 0,6%. Cijene u kolovozu veće su u odnosu na mjesec prije, ali i u odnosu na kolovoz prošle godine, a porast inflacije predstavlja prvo značajno poskupljenje nakon devet mjeseci. Najviše su u odnosu na kolovoz prošle godine porasle cijene hrane i bezalkoholnih napitaka, kućanskih uređaja i higijene - za otprilike 8% te cijene ostalih dobara i usluga za 9,2%. Alkoholna pića i duhan skuplji su za 4,5%, a režijski troškovi čak 7,3%. Visok postotak imaju i restorani i hoteli (7,3%) te redovito održavanje kuće (8,1%). Ono što je jeftinije u odnosu na kolovoz prošle godine su odjeća i obuća za 5,8% te prijevoz za 6,4%. Stanovnici manjeg bh. entiteta ipak bi mogli odahnuti.
Naime, predsjednik Vlade RS-a Radovan Višković rekao je da će od 1. listopada pojeftiniti veliki broj namirnica u RS-u. Višković je rekao kako je za pravljenje popisa namirnica koje će pojeftiniti nadležno Ministarstvo trgovine i turizma RS-a. - Značajan broj namirnica u RS-u u većini trgovina i trgovačkih lanaca bit će oznakom vidno obilježen kao jeftinija roba, gdje će marža proizvođača, distributera i trgovca biti nula. Naši građani će plaćati te namirnice prema proizvodnoj cijeni - rekao je Višković. Iako još nije konačno definiran, na tom popisu, kako je za portal Una potvrdio ministar trgovine i turizma RS-a Denis Šulić, definitivno će se naći tirolska kobasica, majoneza, začini, pileća pašteta, kao i deterdženti za suđe određenih proizvođača. U tijeku su pregovori s dobavljačima, ali i trgovačkim lancima koji će sudjelovati u ovom drugom koraku kampanje "Društveno odgovorni", koja je počela još prije tri mjeseca. Konačna lista proizvoda trebala bi biti utvrđena do kraja idućeg tjedna. – Pileća pašteta bit će po nabavnoj cijeni od 58 feninga. Dukat ide s deterdžentima za suđe, čija će nabavna cijena biti 1,15, a bila je 1,70. I trenutačna je 1,70 prije snižavanja. Imamo značajne podatke, a i ostali nam ih dostavljaju. S dobavljačima i proizvođačima ćemo komunicirati da oni svoje proizvode koje su odlučili sniziti šalju samo društveno odgovornim trgovačkim centrima, onima koji su dio kampanje – kazao je Šulić. Do sada se kampanji Ministarstva pridružilo devet dobavljača, a sudjelovanje je potvrdilo i više od deset trgovačkih lanaca.
Obavljeni razgovori
U Federaciji je slična kampanja tek u fazi pregovora. Federalni ministar trgovine Amir Hasičević i pomoćnica ministra Merima Maslo razgovarali su u ponedjeljak s predstavnicima Udruge poslodavaca FBiH i trgovačkih tvrtki o načinima ublažavanja svakodnevnog rasta cijena hrane. Razgovor je obavljen s predstavnicima tvrtki Konzum, Mercator, Bingo, Best, Mlinpek žitar, Meggle i Amko komerc o provedbi odluke o ograničavanju trgovačkih marži za pojedine proizvode, koja je na snazi od 9. rujna, te mogućnostima proširivanja popisa proizvoda. Dogovoreno je da se popis od 9 artikala za koje je ranijom odlukom utvrđena maksimalna marža proširi na 15 artikala. Federalno ministarstvo trgovine priprema novu odluku o utvrđivanju maksimalne visine marže za prošireni popis od 15 artikala koju će dostaviti Vladi FBiH. Predviđeno je da nova odluka bude na snazi do 31. prosinca 2023., nakon čega će se ponovno razmatrati produljenje ovakve mjere ili donošenje nove. Ministarstvo i predstavnici Udruge poslodavca FBiH razmatrali su i prijedlog o pokretanju akcije pod radnim nazivom "Zaključana cijena", gdje je preliminarno dogovorena skupina od 34 artikla za koje bi se dogovorila snižena cijena. Trgovci bi "zaključali" cijene tih artikala na dogovoreno razdoblje. Obje strane su izrazile spremnost nastaviti razgovore o pokretanju akcije "Zaključana cijena", načinu njezina provođenja i provedbenim mjerama kontrole.