Sezonska sniženja i službeno su počela. Dok prodavači trljaju ruke, kupci se pripremaju za šoping-groznicu. No, prije samog odlaska u kupnju, vrlo važno je obratiti pozornost na nekoliko važnih stvari, savjetuju iz Udruge za zaštitu potrošača "Don", prenosi Večernji list BiH.
Najviše primjedbi...
- Kod nas su sniženja jako precijenjena. Uglavnom gledamo natpise: "Sniženja od 10 do 70 posto" na izlozima trgovina koja vrlo često nisu onakva kakvima se prezentiraju. Ako piše 10 - 70%, jedna petina proizvoda mora biti snižena 70 posto, ali u BiH to, nažalost, nije slučaj. Kod nas se događa da neka jeftina roba bude snižena 70% dok su skuplji proizvodi sniženi 10 do 20% - objašnjava Zoran Petoš iz Udruge za zaštitu potrošača "Don", navodeći još neke od primjera kojima se trgovci služe kako bi, kaže, obmanuli kupce. - Vrlo važno je da kupci obrate pozornost na "akcije". Imamo akcije u kojima je naznačeno da ako kupite dva proizvoda, treći je snižen 30 posto, ako kupite tri - četvrti vam je besplatan… I onda dolazimo do toga da kupci kupe dva skuplja proizvoda po skupljoj cijeni, a treći koji je jeftiniji - kupuju po nižoj cijeni. Ako kupci malo obrate pozornost, vidjet će da uopće nisu "dobro prošli" kako su prethodno mislili, jer su taj proizvod itekako platili. Niz ovakvih primjera smo imali kroz godine rada. Ljudi inače u ovom blagdanskom vremenu puno više kupuju. S druge strane, izlozi su okićeni, šareni i privlače ih, a sniženja su gotovo zanemariva - objašnjava Petoš, navodeći još neke primjere. -Kupci moraju znati da se trgovci koriste trikovima. Nije rijetko da cijene povise nekoliko dana prije početka akcije, a onda kada se objavi da su sniženja 30 posto, određenom proizvodu spuste cijenu i onda kada preračunamo, vidimo da sniženje nije 30 nego 10 posto. Također, imamo trgovine na čijim izlozima piše totalna rasprodaja, a kada uđete, vidite da su samo neki proizvodi sniženi 20 do 30 posto dok se ostatak robe prodaje po regularnoj cijeni.
Ovakvih primjera i manipulacija građana je jako puno - kaže Petoš. Prema njegovim riječima, Udruga "Don" je ove godine zaprimila 1900 primjedbi, a najveći broj njih odnosio se na tehničku opremu, obuću, odjeću… - Najviše problema imamo u zimskom razdoblju i to s malo skupljom obućom koja je, u većini slučajeva, deklarirana kao vodonepropusna, a potrošači na kraju hodaju mokrih nogu. Trenutačno imamo slučaj u kojem se kupac žali da se na skupocjenim tenisicama pojavio bijeli prah nakon pet dana, a trgovac smatra da je to oštećenje od hodanja. Sada ćemo uključiti inspekcijska tijela da daju svoje mišljenje, odnosno procjene od čega je nastalo oštećenje. Ovo je samo jedan od primjera, a takvih je, vjerujte, "more", jer cijena od 200, 300 KM ili više dosta puta ne opravdava kvalitetu proizvoda - kaže za Večernji list, navodeći na što kupci moraju obratiti pozornost.
Napravite usporedbu
- Kupci moraju dobro pogledati cijene u svim trgovinama ako se odluče za kupnju određenog proizvoda. Jedan od važnijih savjeta da ne "nasjedaju" na trikove. Ako vide da je "stara" cijena bila, primjerice, 250 KM, a da je nova 80 KM, neka razmisle je li to realno sniženje, neka naprave usporedbu stare i nove cijene. Također, kada je riječ o sniženim artiklima, kupci moraju provjeriti je li ona pred istekom roka jer se to ne naglašava iako bi trebali biti izdvojeni od drugih artikala. Kupci moraju znati da nije sve na onim šarenim plakatima koji nam nude velika sniženja istina. Budite oprezni i planirajte kupnju - zaključio je Petoš u razgovoru za Večernji list.