Kako i što kupuju bh. građani

Online trgovina štedi vrijeme i povećava fleksibilnost, ali važno je biti na oprezu

Online trgovina štedi vrijeme i povećava fleksibilnost, ali važno je biti na oprezu
04.08.2024.
u 15:13
U pola godine bh. građani za robu naručenu online iz inozemstva izdvojili više od 1,7 milijuna KM
Pogledaj originalni članak

U nedostatku vremena građani BiH sve više pribjegavaju online trgovini. Kada govorimo o ovoj vrsti kupnje, jasno je da su teritorijalne, jezične i kulturološke barijere srušene te je cijeli svijet postao jedno veliko povezano tržište dostupno svima. Posebno je pristupačna jer kupac ne mora napustiti vlastiti dom da bi obavio kupnju. Nema probijanja kroz gužvu, čekanja u redovima, čime se štedi vrijeme i povećava fleksibilnost, a u samo nekoliko klikova moguće je kupiti bilo koji proizvod. Jedna od prednosti online trgovine je kupnja 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, radnim i neradnim danima. Tako da, ako kupac odluči kupiti neki proizvod u nedjelju u ponoć, može to učiniti bez ikakvih problema. I upravo sve navedeno dovoljni su razlozi zbog kojih tradicionalan vid kupnje odlazi u zaborav, a sve više se primjenjuje kupnja klikovima.

Vrijednost pošiljki

O tome koliko se uopće koristi, najbolje pokazuje podatak Uprave za neizravno oporezivanje, prema čijim podacima su na razne proizvode u prvih pola godine građani BiH potrošili više od 1,7 milijuna maraka. Kako su za Nezavisne novine istaknuli iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH, tijekom šest mjeseci ove godine vrijednost pošiljki bila je 1,727.620 KM, a namete za 13.054 kg robe platili su 370.867 KM. - Najviše robe, u vrijednosti od 904.356,24 KM, ocarinjeno je u Sarajevu, dok je u Banjoj Luci ocarinjeno robe u vrijednosti od 424.088,97 KM. Ocarinjena roba u Mostaru imala je vrijednost od 399.175,45 KM - naveli su iz Uprave za neizravno oporezivanje za Nezavisne. U prvih šest mjeseci prošle godine u BiH je uvezeno kilogram robe manje, odnosno 10.454, ali je vrijednost pošiljki bila veća i iznosila je 1,842.093 KM. Budući da Uprava za neizravno oporezivanje evidentira samo pošiljke na koje kupci moraju platiti namete, odnosno one narudžbe čija je vrijednost veća od 300 maraka, može se zaključiti da je broj paketa iz inozemstva puno veći, a samim tim i konačan iznos narudžbi. Paketi koji pristižu u BiH, a čija je vrijednost manja od 300 KM, oslobođeni su plaćanja uvoznih nameta pa tako većina građana pazi da paketi ne prelaze tu vrijednost. - Od plaćanja uvoznih nameta oslobađa se roba zanemarive vrijednosti sadržana u pošiljci poslanoj izravno iz druge države primatelju u BiH. Robom zanemarive vrijednosti smatra se roba čija je ukupna vrijednost do 300 konvertibilnih maraka po pošiljci, isključujući alkoholne proizvode, parfeme i toaletne vode, duhan i duhanske prerađevine - stoji na stranici Uprave za neizravno oporezivanje BiH. Iz udruga za zaštitu potrošača ističu kako je enorman skok online kupnje ne samo u BiH nego u cijelom svijetu zapravo počeo pojavom pandemije koronavirusa. Prema riječima predsjednika Kluba potrošača Središnje Bosne Travnik Admira Arnautovića, okidač za takav rast bila je epidemija koronavirusa, koja je rezultirala ograničenim kretanjem. - Do 2020. godine relativno malo građana kupovalo je online, što zbog nepoznavanja tehnologije, što zbog straha od online plaćanja i mogućnosti prijevare, ali je strah od korone to nadmašio. Također, objektivno, internet nudi veći izbor proizvoda te jeftinije proizvode i uz troškove dostave, ali i mogućnost da se nabave kvalitetniji proizvodi iz inozemstva - kazao je Arnautović za navedeni medij te dodao da je sve to rezultiralo velikim rastom online prodaje. Kako je objasnio, Udruga na čijem je čelu ima veliki broj žalbi koje se upravo odnose na online kupnju, ali i ističe da se sve žalbe odnose na domaće trgovce.

Brojne prijevare

Iz udruga su ranije za Večernji list naveli nekoliko primjera prijevara koje su se događale. Prijevare se najčešće događaju prilikom kupnje od neprovjerenih prodavača, odnosno kada ljudi kupuju nešto na internetskim trgovinama koje izgledaju legitimno jer prikazuju lažne znakove koji povećavaju povjerenje (logotipovi poznatih brendova i slično). - Primjerice, jedna gospođa požalila nam se da je kupila Timberland cipele na stranici koja se zove timberlandshoes.com, što ju je navelo da pomisli kako je riječ o distributeru Timberland, ali zapravo se radilo o stranici iza koje ne stoji stvarna tvrtka, dok je sama domena registrirana prije mjesec dana. Imali smo slučaj u kojem je gospođa naručila dio za automobil marke Mercedes, a stigao joj je taj dio za Golf IV. Jedna je naručila kožnu crnu jaknu, a stigla joj je bijela od skaja... - kazali su ranije iz Udruge za zaštitu potrošača. •

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.