nedostatak radnika

Umirovljenici iz BiH sve češće rade ovaj posao! Zarada je dobra, ali stresa ne manjka

Umirovljenici iz BiH sve češće rade ovaj posao! Zarada je dobra, ali stresa ne manjka
29.09.2024.
u 20:38
Iz BiH je od 2019. do početka ove godine otišlo više od 6500 profesionalnih vozača, a oko 1700 prijevozničkih tvrtki preregistrirano je
Pogledaj originalni članak

"Život na cesti - to jednostavno morate voljeti, inače nećete izdržati. Unatoč ljubavi, u životu vozača kamiona stresa ne manjka, pogotovo kada mora ispoštovati sve zakazane termine. Istina, zarada je dobra, odlična, rekao bih, ali posao nije baš jednostavan. Kada dođete u tuđinu, gdje nikoga ne poznajete, nije nimalo lako, pogotovo za nas koji dolazimo iz BiH, ponajprije zbog velike razlike u temperamentu", ispovijest je jednog od stotina vozača koji su posljednjih godina napustili BiH i bolju budućnost potražili u Njemačkoj. Inače, uz konobare, kuhare, trgovce, radnike građevinske struke…, u samom vrhu najtraženijih zanimanja su i vozači, čiji sve masovniji odlasci iz BiH zadaju muke poslodavcima. Potražnja za vozačima autobusa u Njemačkoj nastavit će rasti, a do 2030. godine očekuje se nedostatak više od 80.000 vozača.

Procjene pokazuju da je posljednjih godina više od 6000 vozača napustilo zemlju, što je ozbiljno narušilo prijevoznički sektor. Prijevoznici upozoravaju da, ako se ovakav trend nastavi, uskoro neće imati tko prevoziti ni robu ni putnike. Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika RS-a, još je ranije za medije komentirao kako bismo uskoro mogli ostati bez ove djelatnosti.

- Bojim se, kako je krenulo, da ćemo u idućim godinama najvjerojatnije u potpunosti ostati bez ove djelatnosti te da nam neće imati tko voziti robu, repromaterijal, putnike, učenike u školu i radnike na posao ako se nešto ne promijeni - objašnjavao je još ranije Grbić. Aziz Hadžić, vlasnik putničke agencije iz Bosanske Krupe, kaže za BHRT da je prisiljen zapošljavati umirovljenike kako bi održao svoje linije.

- Skoro sam imao dvojicu mladih vozača, sve je bilo u redu, ali su me obavijestili da su dobili papire za Njemačku. Sutra su već napustili posao - kaže Hadžić, ističući da je ovaj problem prisutan kod gotovo svih prijevoznika u BiH. Potražnja za vozačima u Europi je ogromna, pa su mnoge tvrtke u BiH počele nuditi čak i plaćanje vozačkog ispita kako bi privukle nove radnike. Zbog bolje perspektive sve više visokoobrazovanih ljudi polaže ispite za vozače autobusa. Jedan od njih je i Haris Omanović, bivši profesor, koji je nakon 20 godina rada u prosvjeti odlučio postati vozač u Münchenu. - Ovdje te cijene po količini rada, trudu i zalaganju - kazao je Osmanović za navedeni medij. Vlasnik autoškole Bešir Duraković potvrđuje da brojni koji polože za vozača uspješno nalaze posao u inozemstvu te su zadovoljni uvjetima i prihodima. - Imali smo slučajeva da su i profesori odlazili raditi kao vozači - kazao je Duraković za BHRT.

Prijevoznici iz Zeničko-dobojske županije još su prošle godine sami sebi osiguravali radnu snagu tako što su radnicima nudili besplatno polaganje vozačkog ispita. Amer Buljubašić bio je tada jedan od kandidata koji su svoju zlatnu kartu za stjecanje radnog iskustva pronašli u projektu koji im nudi besplatno profesionalno usavršavanje za kategorije C i CE. Amer je za Federalnu televiziju tada rekao kako bi ovakvi projekti mogli biti presudni za ostanak mladih u BiH te da na njihovoj promociji treba još poraditi. Vlasnik autoškole iz Zenice Emir Ajanović objasnio je tada za FTV kako ide postupak zapošljavanja. - Poslodavci stupaju s njima u kontakt, dogovore način financiranja, plaćanja, visine plaće i ostaloga te ih onda prosljeđuju u autoškolu na obuku, a autoškolama uplate kompletan iznos vozačkog ispita za svoje buduće radnike - objasnio je Ajanović.

Proces odlaska vozača i drugih kvalificiranih radnika iz BiH očigledno se ne može zaustaviti, ali vozači smatraju da bi se većim plaćama i boljim uvjetima rada taj proces mogao barem usporiti. Profesionalnim vozačima, uz slabe plaće i loše uvjete rada, dodatno posao otežava i vrlo loša cestovna infrastruktura u Bosni i Hercegovini. Loše ceste često su uzročnik prometnih nesreća i za ostale sudionike u prometu. U obzir se mora uzeti, tvrde stručnjaci, i velika prosječna starost vozila na bh. cestama, ali poseban problem predstavlja brza, a često i obijesna vožnja, koja je najveći uzročnik prometnih nesreća. Inače, prema ranijim statističkim pokazateljima, iz BiH je od 2019. do početka ove godine otišlo više od 6500 profesionalnih vozača. Svi oni otišli su raditi isti posao, ali za mnogo bolje plaće i bolje uvjete rada. Također, u istom navedenom razdoblju oko 1700 prijevozničkih tvrtki preregistrirano je iz Bosne i Hercegovine, uglavnom u Sloveniju i druge zemlje Europske unije.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.