Ono što nam je u timu svima poveznica, upravo je ta strast i ljubav prema kavi, napitku koji je na tako jedinstven način postao i ostao važan dio našeg načina života. Zato je poseban osjećaj raditi upravo s kavom koja milijunima ljudi diljem svijeta znači puno više od obične šalice napitka, kazao je Edin Škaljić, direktor tvrtke Franck BiH, s kojim smo razgovarali o samoj tvrtki, trenutačnom stanju na tržištu i planovima u budućnosti.
Što je trenutačno u planu grupacije Franck?
- Od početka ove godine grupacija Franck osnažila je prodajnu organizaciju u Bosni i Hercegovini. Povećali smo broj zaposlenih, posebice u prodajnom timu, što nam je omogućilo potpuno samostalnu distribuciju i kvalitetniju obradu bh. tržišta, uključujući i izravni kontakt s našim kupcima, posebice u HoReCa kanalu. U kanalu trgovine naš ključni partner za tradicionalnu trgovinu je Mepas, a kada je HoReCa u pitanju, Franck samostalno opskrbljuje oko 1500 lokala u BiH. Cijelu ovu operaciju podržava Franckov tim koji ima 90 zaposlenih i taj broj raste. Uz samostalnu distribuciju, išli smo sa značajnijim povećanjem broja zaposlenih, što nam omogućava drugačiji, odnosno puno učinkovitiji tržišni pristup koji se ogleda u izravnom kontaktu s kupcima i potrošačima.
Pojava koronavirusa i lockdown koji je uslijedio zasigurno su predstavljali izazove za poslovanje grupacije. Koje ste mjere poduzeli u tom pogledu?
- Nažalost, treći val COVID-a i lockdown koji je uslijedio zajedno sa zatvaranjem ugostiteljstva u ožujku i travnju ove godine rezultirali su manjim obujmom prihoda u ovom kanalu. No, mi smo to vrijeme itekako iskoristili kako bismo osnažili svoje kapacitete i prodajnu snagu, organizacijski smo se pojačali i zaposlili nove ljude, odradili planirane edukacije i razradili kvalitetniji i učinkovitiji prodajni pristup tržištu. U svakom slučaju, vrijeme smo dobro iskoristili kako bismo mogli adekvatno odgovoriti na sve zahtjeve tržišta. Unatoč pandemiji, Franck u BiH samo je u prvih pet mjeseci ove godine investirao 3 milijuna maraka kako bi podržao i dodatno ojačao svoju HoReCa mrežu partnera te se ulaganja nastavljaju i u nastavku ove godine. Ovo ulaganje vidimo i u kontekstu podrške našim HoReCa partnerima, dok se drugi dio tih investicija odnosi na kapitalna ulaganja, također u HoReCa kanal. Novom prodajnom organizacijom i novim načinom distribucije više se približavamo našim poslovnim partnerima i izravno s njima komuniciramo, što nam je i bio cilj - 50% povećanja prodajne sile u HoReCa poslovanju. Značajna sredstva uložili smo u naše ljude kako bismo mogli pružiti najkvalitetniju moguću uslugu i servis u HoReCa mreži, gdje je, uz stručnost i kvalitetu, jako važna i brzina reakcije, a sve u svrhu podizanja standarda kvalitete espressa i ostalih napitaka od kave i čaja, koji se poslužuju u ugostiteljskim objektima u cijeloj BiH.
Kako taj pristup funkcionira u odnosu s HoReCa partnerima?
- Kafići se danas žele istaknuti po nečemu i graditi svoju konkurentnu prednost, a mi im u tome pomažemo odgovarajući na njihove specifične potrebe s obzirom na različite vrste ugostiteljskih objekata. Veliki fokus stavljamo na dostavu robe na najučinkovitiji mogući način do naših kupaca. Sposobni smo na svakom mjestu u roku od 24 sata dostaviti ne samo robu nego i izvršiti sve potrebne servisne usluge. Franckov servisni tim pokriva 24-satno održavanje kod svih partnera, postavljanje aparata za kavu, hitne intervencije koje su ključne u trenucima kada je povećan promet, primjerice vikendima, što je važno kako partneri ne bi izgubili promet. Sve je to važno za ugostitelja, no osnova je imati kvalitetan kadar. Tu počinje prava tržišna utakmica jer, ako nemamo kvalitetnog barista koji zna pripremiti espresso, nismo ništa napravili. Gosti su danas skloniji odabrati kafić u kojem radi vješt barist koji će im pripremiti izvrsnu kavu i to je ključna prednost za svakog ugostitelja te, među ostalim, dio cjelokupnog paketa koji nudimo ugostiteljima kvalitetnom edukacijom osoblja. Ovdje djelujemo kroz našu barističku akademiju pružajući sveobuhvatni program edukacije ugostiteljskoga osoblja naših partnera u skladu s najnovijim trendovima.
Franck raste i razvija se zajedno s našim partnerima u ugostiteljstvu te s njima dijelimo i dobro i zlo, zbog čega smo i zauzeli solidaran stav prema njima s obzirom na izazove prouzročene pandemijom.
Kakva je pozicija vaše tvrtke na tržištu u BiH?
- Prema nedavno objavljenim podacima, Franck se ubraja među 100 najvećih kompanija u Bosni i Hercegovini. Trenutačno jako rastemo u HoReCa kanalu - riječ je o rastu od gotovo 50% u kategoriji espresso - zrno u prvih pet mjeseci u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U HoReCa kanalu držimo oko 25% tržišta espressa, dok u kanalu trgovine predvodimo tržište s oko 35% tržišta čaja, 30% u kategoriji instant cappuccina te oko 10% tržišta mljevene kave. Franck u regiji poslužuje više od 1,63 milijarde toplih napitaka godišnje i zato nam je kvaliteta napitka iznimno važna.
Ističete sigurnost i kvalitetu proizvoda kao važan dio strategije poslovanja. Koji su to standardi upravljanja kvalitetom?
- Posjedujemo međunarodno priznate certifikate i norme, poput sustava upravljanja sigurnošću hrane ISO 22000, Halal i Kosher certifikata. Franckov standard jamstvo je kvalitete koja se ogleda od samog puta sirove kave koja preko različitih luka dolazi do nas, prolazeći sve moguće kontrole tijekom cijelog puta, tako da provjeravamo doslovno svaku šaržu sirove kave prije nego što uđe u naš sustav proizvodnje.
Stižu li nam iz Francka i neki novi proizvodi?
- Aktivno smo radili na razvoju noviteta kojima našim potrošačima donosimo i sasvim novo iskustvo doživljaja kave. Potrošači su zainteresirani za inovacije, a posebno ističemo vrhunske single-origin turske kave - Guatemala i Colombia, a uskoro lansiramo i potpuno novu 100% tursku kavu Franck Crema koja se može pripremati na tradicionalni način u džezvi ili na brz i jednostavan način, samo prelijevanjem vrućom vodom. Time u srži mijenjamo i percepciju turske kave i odgovaramo na potrebe današnjih modernih potrošača koji su aktivni i stalno u pokretu, a i dalje žele uživati u bogatstvu i aromama prave turske kave. .