Bosna i Hercegovina ostaje bez kvalificiranih vozača teretnih vozila. Situacija je zabrinjavajuća već odavno, a sada je postala alarmantna. Poslodavci već odavno upozoravaju na ovaj problem kazavši kako uskoro neće imati tko vršiti prijevoz robe. S diplomom fakulteta u kamion pa u inozemstvo. To je, nažalost, svakodnevica bh. društva. U autoškolama trostruko je više zakazanih polaganja vozačkog ispita za kamione i autobuse, piše Večernji list BiH.
Šutnja nadležnih
Ništa bolje nije ni s registriranim prijevoznicima jer ih je oko tisuću prošle godine tvrtke preregistriralo u drugim zemljama. Sve je
više zainteresiranih za polaganje vozačkog ispita za kamione i autobuse u Bosni i Hercegovini. Mirko Cvjetinović iz Bijeljine završio
je ekonomsku školu i godinama je radio u ugostiteljstvu. Sada polaže za kamion, a posao u inozemstvu ga čeka. U potrazi posla za polaganje vozačkog ispita za kamione prijavljuju se i oni koji su završili fakultete. Samo u protekloj godini iz BiH u Sloveniju je
preregistrirano više od 1000 prijevozničkih tvrtki, dok je iz Republike Srpske u zemlje zapadne Europe otišlo više od 4000
profesionalnih vozača. Među njima je čak i predsjednik Udruge prijevoznika Republike Srpske Nikola Grbić.
- Tražili smo od nadležnih institucija da razgovaramo i upozorimo ih kako ostajemo bez kadra. Nismo dobili nijedan poziv ni razumijevanje. Kada nama jedan vozač da otkaz, kamion stoji na parkiralištu mjesecima jer nemamo zamjenu - kaže Grbić.
Razlozi za odlazak
Razlog zbog kojeg mnogi vozači kamiona odlaze iz BiH jest i stanje na graničnim i carinskim terminalima jer, prema Grbićevim riječima, ali i riječima vozača kamiona, nakon šestosatne vožnje na granici ili carini čekaju i po tri dana da se roba ocarini i istovari. Prijevoznici koji voze u Europsku uniju ne mogu doći do bilateralnih dozvola, a uvjeti za CEN su katastrofalni. S druge strane, samim odlaskom u zemlje EU-a nisu potrebne licencije i možete obavljati djelatnost diljem Unije.
Ako se ne zaustavi odlazak vozača iz Bosne i Hercegovine u inozemstvo, uskoro neće biti dovoljno profesionalaca za upravljačem koji će raditi u prijevozu robe i putnika, a autobusi i kamioni stajat će na parkiralištima, kažu stručnjaci iz te oblasti.•