Od prvoga siječnja za poljoprivredne proizvođače iz BiH mogla bi nastupiti prava noćna mora zbog krajnje skromnih uvjeta za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla i strogih uvjeta na dva granična prijelaza prema Europskoj uniji, odnosno Hrvatskoj koji još uvijek ni izbliza nisu osposobljeni za izvoz ovih roba. Istodobno za uvoz u BiH istih roba neće postojati posebna administrativna ograničenja. Zanimljivo je da su za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla određeni prijelazi koji imaju ozbiljna ograničenja u pogledu kapaciteta i mogućnosti izgradnje.
Proračun čeka
Prema navodima iz Vijeća ministara, u proračunu institucija BiH izdvojen je potreban novac kako bi se izgradila i opremila dva granična prijelaza na jugu i sjeveru zemlje. Radi se o Graničnome prijelazu Metković 2, odnosno Bijača te Bosanska Gradiška. Međutim, za sada nema dogovora o državnome proračunu pa tako i izgradnji dva granična prijelaza, iako su se politički čelnici usuglasili oko njegova okvira. “Jedan od prioriteta u ovogodišnjem proračunu je izgradnja i opremanje potrebnim laboratorijima dvaju graničnih prijelaza”, rečeno je za Večernjak iz ureda predsjedatelja Vijeća ministara BiH. I u Graničnoj policiji smatraju kako neće biti bitnijih problema, no gospodarstvenici, napose poljoprivredni proizvođači su zabrinuti. Naime, granični prijelaz u Bijači praktično još uvijek ne postoji, cestovni pristup je iznimno daleko, a novu trasu autoceste na koridoru Vc federalne vlasti grade brzinom puževa koraka. Za izgradnju novoga graničnoga prijelaza u Bijači južno od Ljubuškog potrebno je više od 12 milijuna maraka kako bi zadovoljio nužne kriterije za izvoz lako kvarljivih roba, što je u skladu sa stanardima Europske unije koja upravo najoštrije zahtjeve ima za izvoz roba životinjskog i biljnog podrijetla. Istodobno, za prvu trasu autoceste u Hercegovini potrebno je izdvojiti oko sedam milijuna maraka, a zatim omogućiti spoj s loše razvijenim magistralnim pravcima u Hercegovini.
Veći troškovi
Za granični prijelaz u Gradišci država je predvidjela 300.000 maraka. No, ovaj prijelaz ima brojna ograničenja. Nalazi se praktično u samome središtu grada pa čak i s prilagođavanjem će stvarati velike prometne gužve. Uz to je otežavajuća okolnost to što most na Savi ima samo dva traka pa će kamioni natovareni robom blokirati i normalni prolaz putnika iz dviju država. Jednako tako i broj graničnih prijelaza je iznimno mali kako bi se normalno odvijao izvoz lako kvarljivih roba iz Bosne i Hercegovine. Poljoprivrednici upozoravaju i kako će se značajno povećati troškovi za prijevoz budući da će značajan dio poljoprivrednika morati svoju robu usmjeravati na prijelaze koji nisu blizu njihovih proizvodnih pogona ili farmi.