Stravična prometna nesreća, tragedija, koja je u petak odnijela dva života u Novom Travniku, a koju je skrivio 34-godišnjak, koji je vozeći pijan opel astrom usmrtio 31-godišnju Azru Hajrić i njezinu devetogodišnju kćer Almu, ozlijedio Azrina četverogodišnjeg sina Eldara te sinove glavnog imama u Novom Travniku Harisa Amidžića, osmogodišnjeg Davuda i dvanaestogodišnjeg Jusufa, nažalost, samo je još jedna u nizu teških nesreća sa smrtnim ishodom u Bosni i Hercegovini.
Alarm vlastima i građanima
Ova tragedija, međutim, morala bi biti alarm vlastima i građanima da se obračunaju s nesavjesnim vozačima. Nedavno izmijenjeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama u BiH pooštravanjem sankcija donio je neke pomake nabolje kada je u pitanju sigurnost prometa, no očito je da to nije dovoljno. Teške nesreće i dalje se događaju. Tako smo u manje od 24 sata od petka uvečer do subote u podne imali čak šest kobnih nesreća u kojima je šest osoba izgubilo život, a više njih je teže i lakše ozlijeđeno. Osim tragedije u Novom Travniku, kod Ljubuškog je poginuo Luka Rašić, kod Bratunca 23-godišnjak, kod Mostara Miro Zadro, dok je još jedna osoba poginula u Donjem Lukavcu. Vještak prometne struke Ševal Kovačević za portal Klix.ba ističe kako se teški oblici prometnih nesreća javljaju ciklično u BiH, s različitim pojavnim oblicima i uzrocima, ali u osnovi uvijek iz istih razloga.
- Na prvom mjestu je neprilagođena brzina, drugo je nepropisno pretjecanje, treće je nesposobnost za vožnju pod utjecajem alkohola, umora, psihoaktivnih lijekova ili pod utjecajem nedovoljno vještine i navike. Nadalje su oduzimanje prava prvenstva, kao i nedostatak prometne kulture - kazao je Kovačević. Iako je, kako je već spomenuto ranije u tekstu, nedavno izmijenjeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama u BiH donio neke pomake nabolje kada je u pitanju sigurnost prometa, Kovačević smatra kako je potrebno napraviti promjene u oblasti izvršnog postupka prilikom suđenja nesavjesnim vozačima. - Vozilo pri brzini od 100 kilometara na sat nije više vozilo, već vatreno oružje, pištolj, mitraljez. Ne može se tu nitko skloniti jer pri toj brzini vozilo se kreće 28 metara u sekundi. Slučajeve izazivanja teških prometnih nesreća sa smrtnim ishodom treba kvalificirati kao ubojstvo. Kada pogledamo slučaj u Novom Travniku, što mi tu možemo. To je nešto što nadmašuje ljudski razum. Vozači sve više divljaju po ulicama u lokalnim zajednicama i nitko ništa ne poduzima. Nemamo više vremena gubiti živote. Tko će vratiti naše mlade ljude? Pasivno gledamo brojke i slova - zaključio je Kovačević.
Oštre sankcije
Građani, ali i stručnjaci iz ove oblasti, smatraju da bi pooštravanje kaznene politike značajnije smanjilo broj nesreća s najtežim posljedicama. Među mjerama koje se najčešće spominju su izricanje još većih novčanih kazni, oduzimanje vozila pijanim vozačima povratnicima, automatsko izricanje zatvorske kazne, ali i promjena kaznenog zakona u smislu da se bezobzirna vožnja, koja rezultira smrću druge osobe, automatski tretira kao ubojstvo, što predlaže i Kovačević. U svakom slučaju, reagirati treba, žurno i konkretno. - U protivnom, svi smo žrtve takvih “vozača” - ističe Kovačević. •