Inventivnost prijevara u BiH se multiplicira kako vlasti sprječavaju pokušaje da se izbjegne plaćanje poreznih i carinskih obveza ili pak umanji njihova vrijednost. Posebno je to izraženo u oblasti uvoza starijih automobila na čemu se u BiH odavno razvio uhodan biznis s milijunskim prijevarama, a potezima Uprave za neizravno oporezivanje (UNO) sve se više stješnjuje prostor za makinacije.
Nisu znali
Prema podacima UNO-a, u detaljnim provjerama koje su proveli njihovi inspektori utvrđeno je da je u nekoliko prvih mjeseci 2012. godine došlo do zloporabe osobnih dokumenata građana BiH čije su osobne iskaznice iskorištene i do desetak puta za uvoz polovnih putničkih motornih vozila u Bosnu i Hercegovinu. Pojedini građani o tome nisu znali ništa, dok su pak drugi sudjelovali u prijevarama.
“U UNO-u smo zaprimili nekoliko zahtjeva od građana da provedemo provjeru koliko je na njihovo ime uvezeno vozila tijekom ove godine. Provjerama u sustavu UNO-a utvrđeno je da je svaka osoba koja je tražila provjeru u prva četiri mjeseca ove godine uvezla četiri, pet ili više polovnih automobila iz inozemstva. Međutim, bit je da te osobe nisu uvezle spomenuta vozila, već su njihovi dokumenti zloporabljeni s ciljem izbjegavanja plaćanja uvoznih pristojbi”, potvrdio je za Večernjak glasnogovornik UNO-a Ratko Kovačević.
U prethodnim godinama bilo je više nego očigledno da su se polovni automobili prilikom uvoza u BiH najčešće carinili u određenim carinskim ispostavama, a najviše u Gradišci i Brodu. U naknadnim kontrolama koje je proveo UNO ustanovilo se da je veliki broj faktura koje su prihvaćene kao osnovica za obračun uvoznih pristojbi, bilo lažno.
“Zbog toga je UNO sve fakture koje su pratile uvoz polovnih vozila u BiH poslala na naknadnu provjeru, te je za sve lažne fakture utvrđena stvarna carinska vrijednost i izvršena naknadna naplata uvoznih pristojbi u iznosu većem od milijun maraka”, objasnio je Kovačević.
Uvjet mjesto prijave
Da bi se prihvatila niža fakturna vrijednost, u lanac prijevare moraju biti uključeni uvoznici, špediteri i carinski službenici. Po toj osnovi je od dolaska na čelo UNO-a direktor Miro Džakula pokrenuo 17 disciplinskih postupaka protiv carinskih službenika. I ne samo to direktor Džakula je naložio da se motorna vozila moraju cariniti tamo gdje je prijavljena osoba koje uvozi vozilo, no to se nije poštivalo.