Plan štednje

HŽ ukida 164 linije. Čak i one od Zagreba do Rijeke i Osijeka?!

'26.07.2004.Zagreb - Prva voznja nagibnog vlaka prema Splitu Photo:Petar Glebov/24sata'
'Petar Glebov/24sata'
03.10.2011.
u 12:00

Zbog neisplativih linija 90 mil. kuna gubitka godišnje. Hrvatskim prugama dnevno vozi 781 vlak, no mnoge su linije neisplative

Hrvatske željeznice mogle bi ukinuti čak 164 linije u domaćem prometu jer nisu rentabilne! A neke su od njih čak i vlakovi koji voze iz Zagreba u Osijek i Rijeku! O tome se ozbiljno razgovara u upravi HŽ Holdinga, u kojem traže izlaz iz gubitaka koje im stvaraju neisplative linije, a riječ je o čak 90 milijuna kuna. Na mreži hrvatskih željeznica inače dnevno vozi 781 vlak.

Smanjene subvencije

Iz zapisnika s nedavne sjednice uprave HŽ Holdinga, koji posjedujemo, vidi se da su milijunski minusi koje stvaraju te 164 linije, a koje nisu pokrivene državnim subvencijama, došle do grla željezničarima. Tvrtka HŽ Putnički prijevoz, koja je dio HŽ Holdinga, zbog gubitaka na tim linijama, naime, ne može ući u nabavu novih vlakova, što joj je neophodno prije liberalizacije željezničkog putničkog prijevoza u Hrvatskoj.

Zbog tih gubitaka ispašta i tvrtka kći TŽV Gredelj jer HŽ ne naručuje nove vlakove pa i Gredelj grca u gubicima zbog pomanjkanja posla.

Putnički prijevoz zbog nerentabilnih linija tako mjesečno generira oko sedam milijuna kuna gubitka.

Renato Humić, predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza, na sjednici uprave HŽ Holdinga sredinom rujna požalio se i da su subvencije za putnički željeznički promet ove godine smanjene na 310 milijuna kuna.

"Moguća su dva modela. Prvi je da se 90 milijuna kuna pokrije subvencijama, ili ukidanje 164 vlaka", upozorio je Humić svoje kolege u upravi. Država, naime, subvencionira samo lokalni prijevoz, ne i prigradski, linijski i međunarodni.

Tako je moguće da se zbog nerentabilnosti ukinu i linije poput Zagreb – Osijek, koja ne pokriva troškove, pa čak i linija Rijeka – Zagreb, gdje vlak vozi čak 4,5 sata, što je apsolutno nekonkurentno, zaključili su u upravi HŽ-a, autocesti kojom se stiže za sat i pol.

No, ukidanje željezničkih linija s druge bi strane dovelo do velikih potresa u sustavu Hrvatskih željeznica, pogotovo ako bi to bila čak 164 vlaka, jer bi to uzrokovalo višak radnika na željeznici. Prema nekim procjenama, višak bi bilo i 2000 ljudi od sada ukupno zaposlenih 12.500.

U službenom odgovoru na naša pitanja koja smo im poslali u vezi s ukidanjem 164 linije u HŽ Putničkom prijevozu kažu da već dulje vrijeme i raznim aktivnostima provode mjere racionalizacije poslovanja i povećanje prihoda od prijevoza putnika. Također, u suradnji s lokalnom i regionalnom samoupravom nastoje osigurati dodatna financijska sredstva. No, unatoč svemu poduzetom, navode, poslovnu godinu 2011. godinu završit će s gubitkom čije pokrivanje u najvećoj mjeri ovisi o osiguranju dodatnih sredstava iz proračuna.

Planirani troškovi

– Ne nađu li se dodatna financijska sredstva, bit ćemo, nažalost, prisiljeni djelomice reducirati prijevoznu ponudu, odnosno ukinuti prometovanje pojedinih vlakova, a sve radi pozitivnog poslovanja tvrtke – kazao nam je Renato Humić.

Humić dodaje da je Putnički prijevoz Ministarstvu prometa dostavio procjenu planiranih prihoda i troškova po vlakovima za usluge od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu putnika. No, ističe da sredstva iz državnog proračuna predviđena za poticanje željezničkog putničkog prijevoza za 2011. godinu nisu dostatna da pokriju razliku prihoda i troškova za usluge cijelog željezničkog prijevoza putnika od općeg gospodarskog interesa.

Preuzeto sa www.vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?