Federalno ministarstvo unutarnjih poslova proteklih je godinu dana bilo u središtu pozornosti. Što zbog zakona o unutarnjim poslovima koji je “podigao prašinu”, što zbog niza drugih koji su pokrenuli reformske procese u Federaciji BiH. Jedan od uspjeha je zakon o matičnim knjiga koji će omogućiti građanima trajni rodni list. Čelni čovjek ovog ministarstva, Predrag Kurteš za naš list govori o dosadašnjem radu, ali i nekim budućim koracima.
Kao federalni ministar unutarnjih poslova, dobitnik ste nagrade “Večernjakov pečat“, kao i priznanja Nezavisnih novina i Europskog pokreta u BiH. Kako gledate na ova priznanje i što Vam ona znače?
Prigodom preuzimanja nagrade “Večernjakov pečat“, rekao sam da je iza Federalnog ministarstva u unutarnjih poslova i mene kao ministra, naporna godina u kojoj sam se, obavljajući tu funkciju, susreo s izazovima koji su bili potpuno drugačiji od onih s kojima sam se suočavao kroz svoju policijsku karijeru. Trudio sam se da u okviru svojih mogućnosti radim i uradim najbolje što mogu i veliku satisfakciju mi predstavlja činjenica da su redakcije dva vrlo respektabilna medija, a Večernji list i Nezavisne novine to svakako jesu, uz Europski pokret u BiH prepoznali taj napor, a postignuti rezultat nagradili su ovim visokim priznanjima. Koristim prigodu da svima koji su odlučivali o dodjeli ovih priznanja još jednom zahvalim na ukazanom povjerenju, uz obećanje da ću se truditi to povjerenje opravdati u vremenu koje je pred nama.
Nalazi li se razlog Vašeg nominiranja za ove nagrade u činjenici da je FMUP, na čijem ste čelu, u prvoj godini Vašeg mandata pokrenuo proces donošenja niza zakonskih rješenja od kojih su neka već stupila na snagu, dok su ostala u parlamentarnoj proceduri?
U proteklih 15 mjeseci, FMUP je obrađivao ukupno osam zakona iz oblasti unutarnjih poslova. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim službenicima, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državljanstvu, Zakon o osobnom imenu, kao i Zakon o matičnim knjigama u FBiH su prošli svu demokratsku proceduru, usvojeni su od Parlamenta FBiH i stupili su na snagu. Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o agencijama za zaštitu ljudi i imovine je prošao proceduru u oba doma Parlamenta FBiH, kao i javnu raspravu, na osnovi čega je Vlada FBiH utvrdila prijedlog ovog zakona i dostavila ga u parlamentarnu proceduru. Na osnovi našeg nacrta, Vlada je utvrdila i prijedlog zakona o prijevozu opasnih materija koji je prošao Zastupnički dom Parlamenta FBiH, a raspravu o istom na Domu naroda očekujemo na sljedećoj sjednici ovog doma.
Tu je i niz drugih pripremljenih zakona. O čemu je riječ?
Nacrt Zakona o unutarnjim poslovima FBiH je prošao Zastupnički dom, očekujemo da o njemu raspravlja i Dom naroda, nakon čega ćemo organizirati kvalitetnu javnu raspravu. Prijedlog zakona o privatnim istražiteljima je razmatran na Zastupničkom domu i mi očekujemo da po istom pitanju raspravlja i Dom naroda. U ovom trenutku provodimo intenzivne aktivnosti s ciljem kvalitetne pripreme za izradu nacrta još tri zakona – Zakon o eksplozivnim materijama, Zakon o plaćama policijskih službenika u FBiH i Zakon o policijskim službenicima u FBiH. S obzirom na značaj svakog od ovih zakona, vjerujem da su ove aktivnosti presudno utjecale na to da rad FMUP-a bude prepoznat i valoriziran na ovaj način.
Može li se govoriti o tome koji od ovih zakona ocjenjujete najznačajnijim?
Već sam naglasio da svaki od pobrojanih zakona kvalitetno uređuje vrlo važne oblasti u segmentu unutarnjih poslova, ali usuđujem se reći da će se primjenom Zakona o matičnim knjigama u FBiH, naravno, kada bude u potpunosti implementiran, postići najviše u odnosu na postojeće stanje. Najkraće rečeno, implementacijom ovog zakona uspostavit će se Jedinstveni središnji registar na razini FBiH s kojim će elektronički biti uvezane sve općine i gradovi u FBiH, odnosno matični uredi u tim općinama i gradovima, čime će se ispuniti jedan od uvjeta za pristup EU integracijama, a građanima omogućiti dobivanje trajnih izvoda – rodnog lista, potvrde o državljanstvu, vjenčanog lista i umrlice. Implementacija ovog zakona je složen i moram reći skup proces, ali želim istaknuti spremnost i opredijeljenost Vlade FBiH da ga u potpunosti podrži, tako da nemam sumnju da ćemo u zadatom roku od dvije godine ispuniti sve zacrtane obveze i u potpunosti implementirati ovaj zakon.
Uvažavajući Vaše argumente, složit ćete se ipak da je Zakon o unutarnjim poslovima FBiH izazvao najviše polemika. Neki tvrde da on predstavlja korak unatrag u primjeni demokratskih principa i ponovno uvodi političku kontrolu nad policijom. Kako odgovarate na ovakve tvrdnje?
U službenom stavu Venecijanske komisije kojoj je dostavljen tekst Prednacrta zakona o unutarnjim poslovima FBiH između ostalog stoji da je on “u skladu s drugim ciljem EU-a: bez političkih utjecaja u operativnom radu policije“. Nacrt zakona poštuje i pravila redovite procedure donošenja, prošao je Vladu kao i raspravu na Zastupničkom domu Parlamenta FBiH. Očekujemo da ga nakon rasprave usvoji i Dom naroda nakon čega ćemo organizirati kvalitetnu i transparentnu javnu raspravu i svaki konstruktivan prijedlog ugraditi u predloženi tekst. To je prigoda da oni koji iznose teze navedene u vašem pitanju daju i argumente za takve tvrdnje. Ja i dalje, na temelju argumenata i činjenica, ostajem pri tvrdnji da ovaj zakon institucionalno, kroz eksplicitne odredbe, proglašava službenom operativnu i financijsku neovisnost Federalne uprave policije i njenog ravnatelja, jača parlamentarni nadzor nad radom FMUP-a u čijem sastavu se nalazi i ta uprava, i na taj način trajno eliminira mogućnost bilo kakvog negativnog političkog utjecaja na operativni policijski rad. Politika se ne smije i neće miješati u operativni policijski rad, ali se ni policija, odnosno policijski službenici ne smiju baviti politikom. Donošenje i primjena ovoga zakona će to i osigurati.
A što je s civilnom kontrolom?
Ovaj zakon postavlja nova, na europskim standardima zasnovana pravila civilne kontrole nad radom i djelovanjem policije. Njime se uvodi novi način valorizacije onoga što se ostvari primjenom i korištenjem svega onoga što je dato u nadležnost Parlamentu FBiH, Vladi FBiH, ministru ali i Federalnoj upravi policije i njenom prvom čovjeku, naravno. Ova zakonska odluka inzistira na odgovornosti za postignuti rezultat, precizno identificira nositelje te odgovornosti i jasno određuje tko kome i za što odgovara. Jednostavno, u međusobni odnos operativnih policijskih snaga, izvršne i zakonodavne vlasti se uvodi red.
Prošle godine ste uputili jedno upozoravajuće pismo vezano za sigurnosnu situaciju u zemlji. Kako biste danas ocijenili tu situaciju?
Analizom policijskih statistika može se zaključiti da je stanje sigurnosti u FBiH danas zadovoljavajuće i pod kontrolom, međutim, nema mjesta sumnji da ima još puno posla, naročito na planu zadovoljenja zahtjeva građana za sigurnijim ambijentom u svim dijelovima FBiH. Politička i ekonomska situacija u FBiH je i danas bremenita i teška, a dalje pogoršanje ekonomskog stanja je skoro neminovno. Ovakvo stanje izravno utječe na ukupnu sigurnosnu situaciju na području FBiH, posebno u kontekstu najava održavanja prosvjednih skupova i štrajkova što, u pravilu, uvijek sadrži dozu sigurnosnog rizika.
Postoje li neki sigurnosni izazovi, bar kada gledamo predstojeće razdoblje?
U ovoj godini nas očekuju i lokalni izbori što samo po sebi zasigurno predstavlja i složen sigurnosni izazov na koji se mora odgovoriti. Potpuno sam svjestan ograničenja koja proizlaze iz ustavnog ustrojstva FBiH, posebno u odjelu raspodjele nadležnosti među policijskim agencijama na svim razinama, ali i činjenice da je stanje sigurnosti u FBiH obveza i odgovornost, prije svih policijskih, kao i tužiteljskih odnosno sudskih organa. Naša je obveza i zadatak tražiti i iznalaziti rješenja i u vezi s tim nema i ne smije biti kompromisa.
Smatrate li da će posljednja dešavanja na političkoj sceni, mislim na trenutnu situaciju unutar koalicija na državnoj i federalnoj razini, negativno utjecati na stanje sigurnosti, kako u FBiH tako i BiH u cjelini?
Potpuno se slažem da smo ušli u specifičan period u kome se politički subjekti na svim razinama vlasti suočavaju s nizom izazova i iskušenja. Mi smo se, kao društvo, opredijelili za demokraciju i poštivanje demokratskih pravila i principa u svakoj situaciji. Kao ministar unutarnjih poslova, od svih očekujem odgovorno ponašanje i djelovanje u skladu s tim principima. Generiranje bilo kakvih negativnih procesa, posebno u odjelu sigurnosti, ne može koristiti nikome, a najmanje građanima.
Odrednice načina policijskog djelovanja do sada su bile jasne. Kako na to gledate u budućnosti?
Ministarstvo kojim rukovodim će sve poslove iz svoje nadležnosti nastaviti raditi krajnje profesionalno, a u okviru svojih nadležnosti, zajedno s kolegama sa županijske razine, u suradnji s Ministarstvom RS-a i Ministarstvom sigurnosti, učinit ću sve da profesionalizam i apsolutno poštivanje važećih zakona i dalje budu jedine odrednice načina policijskog djelovanja. Građani imaju pravo na mir, osobnu i imovinsku sigurnost, a mi obvezu da im to osiguramo. To predstavlja princip čije poštivanje ne može i ne smije biti dovedeno u pitanje, bez obzira na aktualna i buduća politička dešavanja. Dok budem ministar, od tog principa se neće odstupiti, a građanima FBiH će biti osiguran mir i sigurnost.
Sve to jest ok,ali dokle ce da ide organizirani kriminal i nezakonito obogacivanje,jer ljudi su pokrali milione u njima su sluzbene i fizicke osobe(kriminalci) koje stite neki funkcijoneri u vlasti i politicari primer..ljudi koji ni radnog sata nemaju na planeti ovoj kupuju placeve za miliunske objekte,grade ih i na kraju u te objekte usele pod najam one odakle im je sigurma para,a to su banke,farmacetske tvrtke,djeciji vrtici kao i slicno.Gospodo ako niste u stanju da zastitie gradjane nadleznim organim onda zurno izmijenite zakon i daj te talijanski zakon pravo samoobrane na sebe i svoje imovine.