Jeste li ikad čuli za hrvatski glazbeni album iza kojeg stoji jedan čovjek, a da taj album sadrži više od dva sata glazbe te 38 izvođača i 35 pjesama, snimanih u 13 gradova (London, Nottingham, Zagreb, Rijeka, Poreč, Knin, Split, Vinkovci, Slavonski Brod, Požega, New York, Leipzig, Amsterdam), i to na 22 lokacije? Sigurno niste, jer se takav album tek prvi put dogodio na našim prostorima, a za njega je zaslužan 25-godišnji zagrebački hip-hop producent umjetničkog imena Kickass koji je početkom srpnja objavio “Zbirku zadataka”, projekt koji već ima status hip-hop albuma za hrvatsku povijest te je dobio izvrsne kritike zajednice.
Pozitivne reakcije
– Nisam očekivao ovoliko pozitivan feedback. Album je napravljen kao zbirka ponajprije zato da svatko može naći nešto za sebe. Iznenadio sam se koliko je ljudi pohvalilo album kao cjelinu. Najviše mi je drago što osjećam da ljudi zaista uživaju u glazbi – počeo je Kickass.
Taj status albuma za hip-hop povijest već je zarađen zbog logističke strane ovog albuma jer dovesti 38 različitih kvalitetnih izvođača na jedan projekt – pitajte bilo koga s glazbene scene u Hrvatskoj – praktično je nemoguća misija. No, i uz tu logističku impresivnost kvaliteta je na albumu iznimno snažna te raznolika, što je za dvosatni projekt velik kompliment jer u više od 120 minuta konstantnog hip-hopa nije jednostavno zadržati visoku razinu, a to su i Kickass i izvođači na “Zbirci zadataka” uspjeli napraviti.
– Sigurno nije bilo jednostavno u logistici. Svatko se dogovara na svoj način, netko na jednoj, netko na drugoj društvenoj mreži, netko telefonski, netko brže, a netko sporije. Bilo je tu i puno mog požurivanja, a još k tome svaki izvođač ima neke svoje zamisli, neke svoje “želje i pozdrave”, koje treba uzeti u obzir. Isto tako, u posljednji su čas neki od izvođača koji su trebali biti na albumu otkazali zbog raznih razloga, pa su drugi izvođači umjesto njih “upali” u projekt. Bio je to poprilično buran i kaotičan, ali i zabavan proces. Bitno je da je na kraju ispalo kako treba – rekao je Kickass, te dodao:
– Većinu toga dogovarao sam na daljinu, preko WhatsAppa, Instagrama i Facebooka. Kod povezivanja s ljudima na društvenim mrežama najvažnije mi je da to ne ostane samo na mrežama, nego da se taj kontakt nastavi i uživo i da se odnosi razvijaju. Uvijek sam se, i uživo i na mrežama, što se tiče karijere, vodio onom “kucajte i otvorit će vam se”. Za svih ovih 35 pjesama s albuma “kucao sam na vrata”, došao pred ljude s ozbiljno izloženim projektom i, evo, uspjelo je.
Budući da se ovakvi ambiciozni potezi u smislu stvaranja vlastite karijere kod producenata na našim prostorima ne povlače, bilo je poprilično važno doznati kako je Kickass uopće došao na ideju o ovakvom konceptu.
– Ideju mi je dao Target (član grupe Tram 11, nap. a.) prije jedno četiri godine, dok još nitko nije ni pomislio raditi ovakav stil albuma, barem ne kod nas. U početku sam to odmah prihvatio i rekao si da ću to napraviti, pa što bude. Prvo sam u planu imao oko deset izvođača na albumu, ali kako je vrijeme odmicalo, to je raslo sve do 38 izvođača – rekao je Kickass te nastavio o izvođačima sa “Zbirke”:
– Stvarno sam ponosan na sve te dečke koji su blagoslovili instrumentale svojim pričama jer bez njih su to ipak samo zvukovi. Neki su od njih pristupili ozbiljno od starta, a neki su se malo više trgnuli kad su shvatili koliko je to ozbiljna priča. Želim spomenuti i inženjera Mislava Sirovinu, odnosno Sirka, jer je većina pjesama snimljena kod njega u studiju 136 Records, a odradio je i dobar dio masteringa za album.
Uzevši u obzir sve već spomenute okolnosti ovog albuma, zanimljivije je nego inače vidjeti kako je došlo do poretka pjesama i strukturiranja albuma. Treba i posložiti tih 35 “traka” u dobar redoslijed koji će slušateljima biti “pitak”.
– Vodio sam se starom metodom koju sam primijetio slušajući CD-ove, a to je metoda u kojoj se nakon završetka jedne pjesme zapitaš: “Kako bi sada trebala zvučati pjesma poslije nje?” Moraju mi se energije poklopiti na određen način, ali to više ide po osjećaju nego po pravilima. Katkad će se nanizati dvije slične stvari na albumu, a katkad će se udariti totalna kontra, da malo osvježi zvuk, ali u obje je situacije važno da prijelaz s jedne na drugu pjesmu na albumu bude prirodan. Bilo je tu i nekih spontanih situacija. Primjerice, kad mi je Antebiotik poslao svoje vokale, na kraju pjesme je rekao: “Zbirka zadataka, dobro došli” i odmah sam znao da će to biti prva pjesma na albumu.
Vinkovački reper Antebiotik, kako nam je Kickass već napomenuo, otvara album zabavnom, ali i misaonom pjesmom “Ista riječ, drugo pakovanje”. On je među prvima koji je počeo ozbiljniju suradnju s Kickassom, a valja dodati da je jedini izvođač koji se dva puta pojavljuje na albumu, uz pjesmu “Trebao si znati”.
– Kickass je jednostavan lik za suradnju. Uvjerio sam se u to radeći s njim i na svojem prvom albumu. Drago mi je zbog njega što dobiva vrlo pozitivne kritike, definitivno je zaslužio, a to je, dakako, i rezultat velike predanosti koja stoji iza cijelog projekta i priče s kojom sam upoznat od prvog trenutka. Dobro znam koliko je truda uloženo da bi se na kontu sve to objedinilo u možda i najveći hip-hop album na ovom prostorima, samo jednog producenta na kojem ugošćuje toliko imena. Mislim da je tek sada pokazao svoju svestranost u produkciji i prilagodljivost različitim stilovima – ustvrdio je talentirani Antebiotik.
Na albumu su gostovala i neka široj javnosti poznatija imena poput Stoke na pjesmi “Reci ak neko pita”, Alejuandra Buendije (Saša Antić iz TBF-a) na pjesmi “Brat” i Nereda na pjesmi “Alexa” te su i oni maksimalno ozbiljno pristupili projektu.
– Što se tiče Stoleta, zvao sam ga na album i odmah mu se svidjela cijela priča. Prvo je tražio da mu pošaljem sve pjesme s albuma kako bi vidio od koga mora biti bolji, ha-ha. Poslao sam mu instrumental, koji je vrhunski blagoslovio, a nastavili smo suradnju i za neke njegove buduće projekte (Kickass je producirao nadolazeći duet Stoke i Tonija Cetinskog, nap. a.). Krenuli smo šibati dalje, pjesmu za pjesmom, i imamo lijep prijateljski odnos. S Buendijom sam kliknuo na prvu kad sam s njim stupio u kontakt. Napravili smo prvu pjesmu, koja je bila možda previše “underground”, a nakon toga složili smo ovu lijepu priču koja nas vraća 20 godina unatrag – prokomentirao je neke od svojih najpoznatijih suradnji Kickass. A i ti poznati glazbenici dali su komentar o suradnji s Kickassom i albumu općenito.
– Smatram da je Kickass talentiran mladi producent. Stvarno rijetko kome dajem priliku, no on doista voli hip-hop i radi kvalitetan old-school, a takvih danas nema puno kod nas. Nadam se da će biti još ovakvih projekata jer nam treba više takvih albuma gdje svi gostuju, s obzirom na to da se samim time i naša hip-hop scena bolje prezentira, a i tjera ostale izvođače na rad i trud. Svakom mladom izvođaču koji želi imati kvalitetan instrumental preporučujem Kickassa jer će on uvijek napraviti točno ono što tom izvođaču treba – rekao je Marin Ivanović Stoka, a na njega se nastavio Buendija, odnosno Saša Antić:
– Kickass mi se javio prošle godine, rekao mi je za ideju o producentskom albumu, pa sam se odmah s velikim guštom odazvao na poziv za sudjelovanje. Iz drugog pokušaja došlo je do pjesme “Brat”, koju smo vrlo brzo realizirali i kojom se vrlo ponosim. Album je sjajan, beatovi su zakopani, svi MC-jevi isporučili su golemu količinu kreativnosti i vještine, a i produkcija je top. Osim toga, album je školski primjer kako funkcionira kolektivna suradnja, što je jedna od elementarnih stvari u hip-hopu, i jako mi je drago da taj duh još živi i da sam dio te priče. Ovo izdanje je velika stvar za hrvatski hip-hop i nadam se da će biti prilike uživo promovirati album, to bi bila fešta – rekao nam je legendarni izvođač iz Splita.
Stara škola hip-hopa
Da se malo vratimo u prošlost, Kickass je za jednog 25-godišnjaka jako dugo u ovoj sferi. Glazbenu produkciju radi već gotovo 16 godina, a priznaje da put do stvaranja uistinu kvalitetne glazbe nije bio baš jednostavan i direktan. Tek nakon deset godina rada prvi je put svoje projekte predstavio javnosti.
– Prije nego što sam se počeo baviti produkcijom, usmjerila me kultura hip-hopa. Dugi niz godina trenirao sam breakdance i tu sam već stvorio ljubav prema nekim beatovima, a otkako znam za sebe, slušam hip-hop. Sve je krenulo 2006. godine, kad mi je bratić pokazao program u kojem to mogu raditi. Prvih nekoliko godina sve je to bilo zezancija, šala i otkrivanje, a s vremenom je zvuk postajao sve manje amaterski i sve ozbiljniji. U posljednjih četiri-pet godina, može se reći, ušao sam na našu scenu i odlučio sam da želim pridonijeti hrvatskom hip-hopu. Dugo svoju glazbu nisam nikome puštao, ali shvatio sam da treba tu sreću podijeliti i s drugim ljudima.
Takozvana stara škola hip-hopa (old school hip-hop) potkraj devedesetih godina prošlog i početkom 21. stoljeća uspjela je na trenutke prodrijeti u hrvatski mainstream. Narativ oko te inačice rap glazbe sve je pozitivniji u posljednje dvije-tri godine i vlada pozitivan val. Smatra li Kickass (čiji je album jako brzo došao do šesteroznamenkastih brojki na internetu) da se stari hip-hop može vratiti u situaciju gdje svima u Hrvatskoj “iskače iz paštete”?
– Zapišite ove riječi: sve je moguće ako se dovoljno promovira i poprati. U ovom moru razne glazbe svaki podžanr svakog podžanra unutar nekog žanra ima svoju publiku. Kad bi se dovoljno uložilo u promociju bilo kojeg žanra, on bi se mogao progurati prema široj publici. Posljednjih se godina počeo događati neki novi pokret oko stare škole hip-hopa, izlaze sve kvalitetniji albumi, ali i dalje ta kvaliteta neće biti prepoznata onoliko koliko zaslužuje ako se ne uloži u promociju. Golem dio publike kod nas i ne zna da u Hrvatskoj postoji na desetke ili stotine repera koji rade na svjetskoj razini, a da za njih zna vrlo mala skupina ljudi – tvrdi zagrebački producent.
Jedan od razloga zbog kojih hip-hop nije bio u mainstream kulturi ni približno često koliko kvaliteta tog žanra zaslužuje jesu – obične i neuke predrasude šire publike. Svaki nešto revniji konzument hip-hopa vrlo brzo pri upoznavanju sa žanrom dozna da je velika većina tih predrasuda neistinita. Kickass ovako objašnjava hip-hop ljudima koji mu ne daju šansu.
– Svaka je pjesma u hip-hopu priča koja ima pouku. Naravno, o ukusima se ne raspravlja, ali ako čovjek ide poslušati rap pjesmu bez ikakvih predrasuda, mislim da će zaista naći puno kvalitete. Bitno je naglasiti da hip-hop nije ono ruglo koje danas neki izvođači pokušavaju nametnuti pjesmama o novcu i niskom moralu; hip-hop je često prenositelj bitne poruke, ali i ljubavi. Žao mi je što u hip-hop pjesmi katkad neke riječi budu secirane i izvađene iz konteksta, pa katkad jedna riječ privuče svu pozornost iz pogrešnih razloga, a zapravo je važno poslušati dubinu teksta i shvatiti pjesmu kao cjelinu. Treba imati i nešto pameti da bi se hip-hop tekstovi poslušali na pravi način i shvatili – rekao je Kickass te zaključio:
– Više sam ljudi u životu upoznao preko hip-hopa nego preko bilo čega drugoga, i to su krasna poznanstva i prijateljstva koja dugo ostaju. Kad se svemu pristupa iz ljubavi, to može samo biti blagoslov. Za kraj bih rekao da svaki mladi producent koji voli hip-hop, ima talent i uloži trud, iza sebe može imati ovakav projekt.