Parkiralište u Gorici kod Gruda prepuno je, nema mjesta za parkirati automobil. Redovi na ulazu u trgovine. Nose se vrećice prepune namirnica. Tako je pred svim trgovinama. Kupuju se životne namirnice, posebice meso, te odjeća i školski pribor. Registracijske oznake Splita, Osijeka, Zagreba..., hrvatski građani u maloj Gorici kupuju namirnice. Ali i stranci. Kažu sve je puno jeftinije. Od ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju nismo “zavirili” u ovo mjesto koje je i prije bilo trgovački raj. Ostao je i sada. Ništa se nije promijenilo ni nakon ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju. Naprotiv. I dalje se trguje istim tempom.
Hercegovina i trgovina
Ovaj dio Hercegovine živi i sada kao što je bilo i prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju, kažu nam trgovci odmah po dolasku u Goricu koja se nalazi nedaleko od graničnog prijelaza s Republikom Hrvatskom. Ljudi s kolicima hodaju po cesti izbjegavajući nepravilno parkirane automobile. - Što se događa, upitali smo djevojku koja vuče natrpana kolica prema parkiralištu? Prvo me je čudno pogledala... - Odakle ovolika gužva?, dodao sam. - Pa mi dođemo često, osobito kada su akcije i uvijek bude ovako, kaže djevojka noseći dvije prepune vrećice namirnica. Meso je bilo sniženo 40 posto, voće i povrće 35 posto, kava i keks 40 posto, žitarice za djecu 43 posto, odjeća, obuća, posteljina 30 - 50 posto, školski pribor 30 posto... Motreći njen korak vidio sam da je došla do automobila hrvatskih registracijskih oznaka - Imotski. Na parkiralištu pored najvećeg trgovačkog centra u Gorici, automobili iz Splita i Osijeka. Na drugome kraju dva automobila zagrebačkih oznaka jedan pored drugoga. - Gorica je i dalje oaza trgovine i shoppinga, govore nam prodavači dok ulazimo u trgovački centar. Sve blagajne su istodobno u funkciji i na svakoj je gužva i redovi. Čak je i sudaranje kolicima postalo uobičajeno jer svi nešto ubacuju u zadnji tren.
- Uvijek nešto zaboravim i sjetim se kada plaćam. Trčim i donesem ono što mi i treba i ne treba. Nećemo dolaziti tek za 20-ak dana pa neka se nađe. Ovdje je puno povoljnije. Jeftinije je ulje, meso, mliječni proizvodi, kazala nam je gospođa Milka iz Osijeka koja je u Goricu svratila nakon posjeta rodbini u Hercegovini. Najveći redovi su pak kod mesnih proizvoda, komentira se velika akcija mesa. Barem 20 ljudi stajalo je u redu. - Koliko ja, znate li, mogu prenijeti mesa preko granice, prvi put sam ovdje nakon ulaska u EU, tiho pitam stariju gospođu ispred? - Ne znam vam, ja sam tu iz susjedstva, govori sa smijehom, dok se u priču uključuje gospođa ispred. Dalmatinski naglasak i zadovoljstvo Hercegovinom, napose Goricom nitko joj ne može osporiti. - Mladiću, evo mi kupujemo i prije ulaska u EU i nakon i uvijek su to izdašne kupovine, vjerujte nikakvih problema nema. Pa neće policija, a ni Europa zbog hrane kažnjavati poštene ljude, reče glasnije, što još nekoliko ljudi popratilo s odobravanjem. Budući da je red bio predug, lagano smo se sklonili prepustivši mjesto strpljivijim kupcima. Hrvatski građani vrše i povrat PDV-a pa im tako potrošačka košarica kada kupuju u BiH bude puno jeftinija. Preko puta trgovačkog centra također gužva. Prodaju se razni artikli, od CD-a, odjeće, obuće, igračaka, kućnih potrepština... Ušli smo u butik pored kojeg su nam prije nešto više od godinu dana rekli da će vjerojatno morati staviti ključ u bravu nakon ulaska Hrvatske u EU. Bojali su se. Tri djelatnice su unutra i još 15-ak ljudi koji razgledaju robu. U vremenu dok smo bili unutra, barem ih je pola izabralo stvari i čekalo na blagajni. Nitko ne komentira više Europsku uniju, trgovina cvjeta, cijene su povoljne...
Kupovina kod granice
To je slika Gorice pored Gruda koju svi u Hrvatskoj poznaju upravo po trgovini. Posjet smo završili u obližnjem kafiću. Samo jedan stol je na terasi bio slobodan. Jedan od poznanika nam govori kako je prodaja možda i bila pala, ali jedino zbog ljetnih vrućina jer je takvo vrijeme malo riskantno za mliječne proizvode i meso. Kvaliteta proizvoda je, tvrdi, ovdje oduvijek na visokoj razini i stalni kupci to cijene. - Vjerujte mi da po kvaliteti malo koja trgovina i u Hrvatskoj može parirati ovima ovdje, a kada netko iz Splita 10 i više godina dolazi ovdje, onda je jasno kakav je brend napravljen od Gorice, govore mještani. Čar shoppinga, onog koji zahvaljujući upornosti, trudu i pronicljivosti ljudi koji rade u Gorici i dalje cvjeta, uvjerili smo se.