Srbija i Hrvatska potpisale su u petak u Beogradu memorandum o rekonstrukciji željezničke pruge Beograd-Zagreb koji bi trebao poboljšati infrastrukturno povezivanje u regiji i na paneuropskom Koridoru 10 te dovesti do toga da putnički i robni promet između dvije prijestolnice, umjesto sadašnjih sedam i pol, bude do četiri sata, javlja Hina.
Uz nazočnost srbijanske ministrice eurointegracija Jadranke Joksimović Memorandum je s hrvatske strane potpisao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a u ime srbijanske vlade vicepremijerka i ministrica građevinarstva, prometa i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Projekt rekonstrukcije željezničke pruge Beograd-Zagreb trebao bi ukupno stajati oko 1,25 milijardi eura, od kojih bi za radove na hrvatskoj strani trebalo osigurati milijardu, a na srpskoj oko 250 milijuna eura.
Ministar Butković je ocijenio da "Hrvatska neće imati problem" osigurati taj novac i da će konkurirati kod EU fondova "koji pokrivaju čak i do 85 posto troškova".
Butković je potvrdio da je Hrvatska već pripremila papire za dvije dionice pruge na svom teritoriju te da je za 2019. osigurano 500 milijuna eura pa se u sljedećoj godini može i očekivati početak radova na kolosjeku u Hrvatskoj.
Rekonstruciju željzničke pruge Zagreb-Beograd Butković je nazvao "jednim od najbitnijih projekata u regiji" jer Koridor 10 povezuje ne samo Srbiju i Hrvatsku već i europske zemlje od zapada ka istoku.
Ministrica Mihajlović najavila je da će projekt biti realiziran po fazama, a obje strane za početak imaju zadatak izračunati i usuglasiti što nedostaje u projektno-tehničkoj dokumentaciji, kako bi se stvorili svi preduvjeti da zajedno nastupe tražeći novac za infrastrukturu iz fondova EU.
Procijenila da samo za projektno-tehničku dokumentaciju rekonstrukcije pruge treba osam do 10 milijuna eura, istaknuvši pri tome da ne treba u prvi plan stavljati vrijednost projekta, jer je to "investicija za budućnost".
"Iza svake velike infrastrukturne odluke, poglavito ako povezuju dvije države, uz ekonomsku postoji i politička odluka. Ako imamo jasan cilj i želimo povezati naše dvije države i ponovno rekonstruirati prugu, mi ćemo to i uraditi, korak po korak", rekla je Mihajlović, podsjetivši da se sada od Beograda do Zagreba vlakom putuje oko sedam i pol sati.
"Naš je plan da to skratimo, da bude najviše do četiri sata", rekla je Mihajlović, navodeći kako rekonstrukcija planira da brzina vlakova ubuduće bude 160 kilometara na sat.