Prošlo je godinu dana od kobne nesreće u kojoj je život izgubio legendarni košarkaš Kobe Bryant, a istražitelji su nakon temeljite istrage i pregleda svih dokaza objavili kako je do nesreće došlo zbog pogreške pilota.
Tog kobnog 26. siječnja pilot Ara Zobayan vozio je helikopter u kojem su poginuli Kobe Bryant, njegova kći Gianna, pomoćna trenerica Christina Mauser, John i Keri Altobelli i njihova kćer Alyssa, Sarah Chester i njezina kći Payton. Bila je gusta magla i loša vidljivost, no unatoč tome, pilot je odlučio poletjeti, iako nije smio.
Istražitelji su objavili izvještaj nesreće koji sadrži 600 stranica, a u njemu piše kako je Zobayan poletio prema oblacima, što je zabranjeno, a bio je i dezorijentiran zbog čega nije mogao normalno sletjeti. Zbog loše vidljivosti, pilot je odlučio ići okolnim putem krenuvši prema planinskim terenima te je u kratkom periodu, za oko 36 sekundi, podigao visinu s 350 metara na visinu od 600 metara, prenosi 24sata.hr.
Nedugo nakon toga, došlo je do udara i helikopter se srušio na brdu Santa Monica, u Calabasasu u Kaliforniji. Putnicima nije bilo spasa.
- Kombinacija niskog leta i visokog terena zaista je smrtonosna - rekao je bivši pilot helikoptera američke mornarice Jack Cress koji trenutačno radi kao instruktor u programu zrakoplovne sigurnosti na Sveučilištu u Južnoj Kaliforniji.
Iako je službena istraga završena, cijela priča se preselila na sud jer su Bryantova supruga Vanessa i obitelji ostalih žrtava pokrenule tužbu protiv helikopterske tvrtke. Obitelji tvrde da pilot Zobayan nije smio letjeti u lošim uvjetima, što su na kraju potvrdili istražitelji, te da su helikopteri Island Expressa trebali imati propise koji bi ga u tome spriječili.
Bryant je redovito putovao helikopterom tijekom i nakon NBA karijere, najčešće kako bi izbjegao gužvu u prometu. Helikopter Sikorsky S-76 s kojim su stradali u nesreći, Kobe je koristio i kada je išao na posljednju utakmicu s Lakersima 2016. godine.
Bivši pilot Jack Cress rekao je da je upravo taj model dobro rangiran među pilotima te da ima dobre sigurnosne rezultate desetljećima. Također je primijetio da je to helikopter za koji se odlučila i kraljica Elizabeta II., ali i mnogi drugi uglednici i poslovnjaci još od 2009. godine.
- Ne padaju baš tako jednostavno s neba - rekao je pilot Kurt Deetz prošle godine za CNN, koji je prethodno letio s Bryantom u istom helikopteru.
Državni odbor za sigurnost u prometu ispitao je uzroke zrakoplovne nesreće, uključujući i dokaze prikupljene na mjestu pada, kao i zapise o održavanju zrakoplova.
"Nikakvi dokazi ne upućuju da se radi o unutarnjem kvaru motora", pisalo je u preliminarnom izvješću nakon što su pronađeni u blizini olupine zrakoplova.
- U podacima koje sam pogledao nisam vidio ništa što bi upućivalo da nešto nije bilo u redu s helikopterom što bi moglo prouzročiti nesreću - rekao je Brickhouse, koji je pregledao NTSB-ov javni dokument o padu.
Helikopter ipak nije imao dvije komponente koje inače zrakoplovi imaju, a to su 'crna kutija' i sustav upozoravanja na terenu, poznatiji kao TAWS, koji obavještava pilote kad se opasno približe tlu.
NTSB-ova istraga pokazala je da su vremenski uvjeti bili ključni. Meteorološko izvješće obuhvaća 394 stranice i uključuje satelitske snimke, površinska promatranja, fotografije, karte i druge različite podatke.
Policijska uprava Los Angelesa kasnije je rekla da su ih tog jutra niski oblaci i magla na tom području natjerali da prizemlje vlastite helikoptere. Pilot Ara Zobayan (50) imao je više od 8500 sati leta, uključujući 1250 u modelu Sikorsky S-76.
- Uvijek je bio izvrstan pilot, odličnih vještina te je tijekom treninga pokazivao zdravo rasuđivanje - rekao je za NTSB Luca Dell'Anese, instruktor koji je nekoliko godina nadzirao Zobajanove obuke.
Tijekom istrage postavilo se pitanje je li moguće kako je neposredno prije pada pilot postao prostorno dezorijentiran u magli, te se u jednom od NTSB-ova dokumenta spominje moguća 'somatografska iluzija'.
To je fenomen u kojem gravitacijske sile mogu utjecati na tijelo zbog nedostatka vizualnih znakova, odnosno Zobayan je možda imao osjećaj da se helikopter penje, a on se zapravo naginjao prema padini.
Vremenske okolnosti i loša procjena nažalost su odnijele devet života, među kojima je bio Kobe Bryant ili Crna mamba, kako su ga mnogi zvali.
Četiri puta osvojio je nagradu za najkorisnijeg igrača te je osvojio pet NBA naslova. Svijet će ga pamtiti kao uspješnog košarkaša koji je i nakon umirovljenja bio cijenjen i izvan sporta. U 2018. godini bio je nominiran u kategoriji kratkog animiranog filma za 'Dear Basketball', te je osvojio prestižni zlatni kipić.
Iza sebe je ostavio suprugu Vanessu Bryant i tri kćerkice, Capri, Nataliju i Bianku. Suprugu je upoznao 1999. godine na snimanju videospota za pjesmu Snoop Doga 'G'd Up', kada je imala svega 17 godina.