General Motors (GM), jedan od najvećih proizvođača automobila u svijetu, iznenadio je u ponedjeljak američku i kanadsku javnost najavivši da će do kraja 2019. godine otpustiti čak 14.700 radnika i zatvoriti više tvornica zbog restrukturiranja proizvodnje i fokusiranja na električne automobile te visokih troškova proizvodnje.
Politički pritisci
Direktorica poduzeća Mary Barra kaže da tvrtka to radi zbog promjene potražnje kod kupaca.
– Radimo to u trenutku kada je gospodarstvo jako kako bismo držali korak s promjenama uvjeta na tržištima – rekla je Barra.
GM planira više ulagati u električne automobile i one koji voze sami, bez vozača, a za koje se očekuje da će potaknuti budući rast industrije.
Tvrtka će zatvoriti pet tvornica u Sjevernoj Americi, četiri u SAD-u i jednu u Kanadi, koje su izrađivale limuzine. Čak šest tisuća radnika koji su u tvornicama plaćeni po satu te više od osam tisuća onih s fiksnim plaćama trebalo bi dobiti otkaz. To znači pad broja zaposlenih među rokovodećim kadrom od 25 posto te 15 posto manje radnika u pogonima. Tvrtka planira zatvoriti još tri tvornice izvan Sjeverne Amerike.
Restrukturiranjem tvrtka želi uštedjeti šest milijardi eura do kraja 2020., a da je Wall Street dobro reagirao na potez tvrtke svjedoči i porast dionica GM-a od pet posto. Analitičari hvale tvrtku zbog hrabrih poteza u dobrim vremenima, kako bi preduhitrila buduće negativne trendove u industriji.
Pa iako je GM imao dobre financijske pokazatelje 2017., bolje nego godinu prije, šefovi tvrtke boje se pada prihoda na kineskom tržištu te toga što od 2016. u SAD-u, kada je bio vrhunac trgovine automobilima, pada prodaja i na tom tržištu.
No, za General Motors važno je i pitanje carina koje je američka administracija uvela na čelik i aluminij drugim zemljama, što je poskupjelo te metale za američke konzumente. GM to je koštalo čak milijardu dolara što znači da su proizvodni troškovi bili još jedan od faktora u zatvaranju radnih mjesta i tvornica.
Zbog toga su neki tih 15 tisuća radnih mjesta u GM-u označili kao, ipak samo djelomično, žrtve protekcionističkih politika SAD-a.
Očekivano, američki je predsjednik bio ljutit. Još 2009. američka je vlada spasila tu tvrtku od propasti pa Trumpu, kojem je povećanje zaposlenosti jedan od najvećih političkih aduta, itekako smeta što GM smanjuje broj radnika.
– Nisam sretan zbog toga. Ova je država učinila puno za General Motors – rekao je Trump. Zatim je predsjednik razgovarao s Mary Barrom te je, kako kaže, bio jako težak u razgovoru s njom.
“GM treba prestati proizvoditi automobile u Kini i vratiti proizvodnju u SAD”, jasno je poručio tvrtci u intervjuu Wall Street Journalu
Također, politički je pritisak na tvrku došao i iz Kanade, i to zbog planova o zatvaranju tvornice u kanadskom gradu Oshawi, u Ontariju.
Reagirao je Justin Trudeau koji je rekao da su radnici GM-a bili duša i srce toga grada te da će kanadske vlasti napraviti sve što mogu kako bi pomogle obiteljima na koje utječu te vijesti.
Dugoročna tranzicija
Prometni stručnjak Željko Marušić uvjeren je da GM radna mjesta mora zatvoriti ne zato što se želi fokusirati na električne automobile, već zato što je prisiljen na to, a razlozi su navedeni kao alibi.
– Američki proizvođači automobila koriste zastarjelu tehnologiju. Podcijenili su njemačku, japansku i južnokorejsku konkurenciju pa nije čudno da im se to događa – pojašnjava Marušić. Iako kaže da je jasno da su električni automobili stvar budućnosti, ne misli da će u sljedećih nekoliko godina doći do potpune dominacije te vrste automobila na ulicama, već da će prelazak na tu tehnologiju biti dugoročan.
– Kad bi sutra svi automobili postali električni, raspale bi se električne mreže i poskupjeli litij i bakar, presudni za tehnologiju električnih automobila – zaključio je Marušić.