neočekivano, novo i uzbudljivo

Astronomi otkrili nešto veliko u udaljenom dijelu Sunčevog sustava

Getty Images
07.09.2024.

Kuiperov pojas, područje Sunčevog sustava iza planeta Neptuna, dom je ledenih tijela poput Plutona i Arrokotha. Astronomi su nedavno otkrili neočekivani porast objekata Kuiperovog pojasa (KBO) na udaljenosti od Sunca između 70 i 90 astronomskih jedinica (AJ, jedinica koja predstavlja udaljenost Zemlje od Sunca), s uglavnom praznim međuprostorom koji odvaja tu udaljenu populaciju od unutarnjih KBO-a bližih Suncu (koji se nalaze na udaljenosti 20 do 60 AJ od Sunca), piše Science Alert.

Ako se to potvrdi, to bi bilo veliko otkriće, kaže planetarni znanstvenik Fumi Yoshida s japanskog Instituta za tehnologiju Chiba. Ta bi otkrića mogla promijeniti naše razumijevanje stvarne veličine primordijalne solarne maglice i procesa formiranja planeta. Istraživanje vezano za to otkriće prihvaćeno je za objavu u časopisu The Planetary Science Journal, a trenutno se nalazi na repozitoriju arXiv.

Pitanje veličine Kuiperovog pojasa

Kuiperov pojas, koji se proteže od Neptuna na 30 AJ do oko 50 AJ od Sunca, sadrži ostatke ranog Sunčevog sustava. Njegova udaljenost od Sunca znači da su KBO-i unutar njega bili relativno netaknuti sunčevim zračenjem milijardama godina. Ti objekti predstavljaju neke od najnetaknutijih materijala u našem Sunčevom sustavu, koji datiraju od njegovog nastanka prije 4,6 milijardi godina.

Svemirska letjelica New Horizons, trenutno udaljena 60 AJ od Sunca, istražuje vanjske dijelove Sunčevog sustava od svog preleta Plutona još 2015. godine. U međuvremenu, teleskop Subaru na Havajima promatra Kuiperov pojas sa Zemlje. Ta promatranja, koja je vodio Wesley Fraser iz Nacionalnog istraživačkog vijeća Kanade, otkrila su 263 nova KBO-a. Naime, 11 objekata pronađeno je daleko izvan onoga za što se smatralo da je granica Kuiperovog pojasa, što ukazuje na njegovu složeniju strukturu nego što se prije pretpostavljalo.

Kuiperov pojas našeg Sunčevog sustava dugo se činio vrlo malenim u usporedbi s mnogim drugim planetarnim sustavima, ali naši rezultati sugeriraju da je ta ideja možda nastala samo zbog pristranosti promatranja, kaže Fraser.

To otkriće moglo bi značiti da Kuiperov pojas Sunčevog sustava nije tako jedinstven kao što se prije mislilo. Promatranja koja su u tijeku imaju za cilj pratiti orbite tih udaljenih objekata i potvrditi nalaze.

To je revolucionarno otkriće koje otkriva nešto neočekivano, novo i uzbudljivo u dalekim krajevima Sunčevog sustava, kaže Alan Stern iz Instituta Southwest Research i glavni istražitelj misije New Horizons.