Konačno je stiglo toplo vrijeme, s njima i godišnji odmori. Većina na odmor putuje automobilom, a ako se u hladnijem dijelu godine ne vozite često na duža putovanja, prije putovanja je preporučljivo napraviti kontrolni pregled automobila.
Tlak u gumama i razinu ulja u motoru svaki bi vozač redovito trebao sam kontrolirati, a mislite da bi bilo dobro da se pomnije pregleda vaš automobil kako vas ne bi na putovanju iznevjerio, preporučuje se da ga pregledaju stručne osobe u nekom od servisnih centara. Ako ste član nekog autokluba raspitajte se možete li pregled napraviti besplatno, a i određeni servisi nude takve preglede bez naknade.
Kontrolni pregled obično traje do pola sata. Radi se kompletna rutinska provjera automobila jer nema manje važnih komponenti, a ona uključuje i računalnu dijagnostiku priključenjem posebnog računalnog programa na računalo automobila i fizički pregled vozila, obično u standardnih 40 točaka koji, među ostalim, uključuje kontrolu provjere guma, kočnica, cijelog ispušnog sustava, ovjesa, klima-uređaja, svjetla...
Donosimo najbitnije provjere automobila prije ljetne sezone, a vi možete sami procijeniti što možete sami provjeriti, a za što ćete ipak morati u servisnu radionicu. Dakako, to ovisi i o općem stanju automobila, odnosno vašoj procjeni koja se može temeljiti na starosti vozila, činjenici kada ste zadnji put bili na servisu ili kad ste posljedni put obavili tehnički pregled.
Računalna dijagnostika
Provjerava se rade li sve komponente pravilno, odnosno rade li uopće, a pod računalnom dijagnostikom podrazumijeva se otkrivanje uzročnika kvara na motoru koji se najčešće signalizira putem svjetlosne lampice na kontrolnoj ploči automobila. Najčešće se simptomi koje je uočio vozač provjeravaju spajanjem vozila na dijagnostički uređaj.
Pod dijagnostikom se podrazumijeva i mjerenje kompresije, ispitivanje dovoda goriva, mjerenje ispušnih plinova i ostaloga. Preventivnim pregledima i servisom sprečava se mogućnost nastanka kvara na vozilu. Proizvođači u današnja vozila ugrađuju elektroničke sustave koji prate rad vozila i pravodobno signaliziraju neispravnost u radu. Ugrađeno računalo prati rad elektroničkih senzora, bilježi različite događaje i neispravnosti te pravodobno signalizira kvar putem lampica na kontrolnoj ploči ili onemogućava rad vozila. Ali, važno je naglasiti da jedino obučeni stručnjaci uz pomoć računalne dijagnostike mogu dati precizan odgovor o uzroku problema.
Provjera tekućina
Svakom se vozaču preporučuje da razinu motornog ulja provjerava svaki mjesec. Ako voze stariji automobil koji troši malo više ulja, preporučuje im se da stalno uz sebe u automobilu imaju bar jednu litru motornog ulja kako bi ga mogli doliti kada uoče da ga nedostaje u motoru. Primjerice, 1 decilitar ulja svakih 1000 kilometara. Razina rashladne tekućine u pravilu se provjerava dva puta godišnje – prije ljeta i zime – ali ne bi trebao biti problem provjeriti razinu tekućine svaki put kada se otvori poklopac motora. Prije odlaska na put također treba provjeriti tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, kako zbog loše vidljivosti ne bi došli u opasnu situaciju. Također, na pregledu se provjerava i kočna tekućina, a obvezna je i provjera ulja u mjenjaču i servouređaju.
Provjera kočnog sustava
Provjerava se debljina kočnih pločica i diskova (moraju se mijenjati kada je prekoračena minimalna debljina ili ako su nastale pukotine, duboki utori ili brazde, odnosno ako su nastale deformacije), kvaliteta kočnog ulja (mora biti postojana, a ne zakuhati zbog intenzivnog kočenja ili zamrznuti se ili zgusnuti na hladnom vremenu). Gleda se i stanje gumenih i metalnih kočnih cijevi, stanje sajli ručne kočnice...
Provjera guma
Mjeri se dubina profila na gumama. Prema zakonu, vožnja zimi nije dopuštena ako nemate najmanje 4 mm profil na ljetnim gumama, a preporuka je mijenjati ih i ne voziti na njima ni u toplijem dijelu godine ako je dubina šare manja od 2-3 mm. Tlak u gumama trebao bi se provjeravati svaka dva tjedna, ali obvezno prije putovanja. Ako nemate vlastiti mjerač tlaka u gumama, možete ga pronaći na skoro svakoj benzinskoj postaji. U knjižici vozila ili na naljepnici koja se obično nalazi unutar otvora spremnika za gorivo ili na okviru prednjih vrata treba pogledati koji je propisani tlak u gumama za vaš automobil.
U servisu će vam pregledati i zategnutost kotača kiloključem, koja je različita za pojedini automobil. Ako sami zatežete naplatak, nemojte ga previše zategnuti (često se događa) jer može doći do oštećenja vijka i matica, ali, dakako, nemojte ga ni preslabo zategnuti.
Pregled podvozja
Automobil se podiže dizalicom i provjerava se podvozje, od stanja elemenata ovjesa do provjere kompletnog ispušnog sustava. Pregledavaju se prijenosni mehanizmi, poluge i zglobovi upravljača, osovine, glavina kotača, stanje naplataka, amortizera, opruga, položaj ovjesa i zglobovi ovjesa. Detaljan pregled ispušnog sustava može sadržavati i kontrolu katalizatora, kontrolu lambda sondi, kontrolu DPF filtera, nosača ispušnih cijevi i lonaca.
Testiranje baterije
Ne može se auto bez kontrole voziti od jednog do drugog redovnog servisa
Akumulatori su danas gotovo svi hermetički zatvoreni i imaju vijek trajanja od tri do pet godina. Kontrola ispravnosti akumulatora sastavni je dio besplatnog pregleda vozila. Akumulatori se testiraju uz pomoć posebnih uređaja. Voltmetrom se mjeri ukupan napon akumulatora u mirovanju, a areometrom gustoća kiseline.
Provjera klima-uređaja
Prije ljeta svakako treba provjeriti i ispravnost klima-uređaja. Kompletan pregled uključuje provjeru mogućeg istjecanja plina iz sustava, pregled filtra klime, filtra kabine te kontrolu električne instalacije sustava klima-uređaja. Po potrebi se nadopunjava plin i servisira klima-uređaj, a može se dogoditi da je potrebna i reparacija kompresora klima-uređaja.
Pregled signalizacije
Pregled svjetlosne signalizacije obuhvaća kontrolu kratkog svjetla, dugog svjetla, prednjeg svjetla za maglu, prednjega pozicijskog svjetla, pokazivača smjera, stražnjega pozicijskog svjetla, kočnog svjetla i svjetla registarske pločice.