Fokus federalnih institucija u pogledu realizacije najvećeg infrastrukturnog projekta u povijesti BiH - izgradnje koridora Vc usmjerene su i na prostor Hercegovine, konkretno šire područje Mostara, koji se namjerava autocestom spojiti na jugu s Čapljinom, a na sjeveru s Konjicom i Sarajevom, a posljednja u nizu vijesti stiže nam s dionice koja će prvi put u uže gradsko područje dovesti autocestu, piše Večernji list BiH.
Riječ je o poddionici Mostar jug - tunel Kvanj, u dužini od 9,2 kilometra, a koju će, prema pisanju Fokusa, graditi austrijska kompanija Strabag. Naime, Autoceste FBiH, prema službenom aktu, kao najboljeg ponuđača izabrale su ovu austrijsku kompaniju.
Zaokružen proces
Ovo je druga poddionica za koju stižu dobre vijesti u kratkom razdoblju. Podsjećamo, nakon što je krajem ljeta puštena u promet poddionica Počitelj - Zvirovići, dužine 11 km, koja se spojila s autocestom od Međugorja do Bijače, a već prije izgrađena je i poddionica Počitelj - Buna, nedavno je potpisan ugovor o izgradnji poddionice tunel Kvanj - Buna. Sve zajedno potvrda je kako je zaokružen proces cjelokupnog koridora od granice s Republikom Hrvatskom do Mostara. U mjesecima koji slijede za očekivati je ubrzanu realizaciju radova na prostoru od južnog dijela užeg središta Mostara do Dubravske visoravni, odnosno na poddionicama Mostar jug - tunel Kvanj i tunel Kvanj - Buna, a okončanje radova na spomenutim značit će i pozicioniranje gospodarskog središta Hercegovine na europsku mrežu prometnih koridora.
Podsjećamo, početkom listopada potpisan je ugovor o izgradnji poddionice tunel Kvanj - Buna. Ugovor su potpisali Denis Lasić, direktor JP Autoceste FBiH, kao investitora i uime izvođača radova Sun Jun, generalni direktor China Road and Bridge Corporation PJ Banja Luka te Andrijana Katić, ministrica prometa i veza FBiH u svojstvu svjedoka uime JP Autoceste FBiH i Yang Dong, direktor podružnice za središnju i istočnu Europu CRBC-a Srbija Beograd, kao svjedok uime izvođača radova, konzorcija koji čine China Road and Bridge Corporation, Azvirt Limited Liability Company i Hering d. d. Široki Brijeg.
Poddionica tunel Kvanj - Buna duga je 5,10 kilometara i dio je dionice Mostar jug - Buna. Poddionica počinje otvorenom trasom prije ulaska u tunel Kvanj. Tunel Kvanj projektiran je kao dvocijevni tunel (desna tunelska cijev 2645 m, lijeva tunelska cijev 2720 m). Poddionica tunelom prolazi kroz brdo Kvanj, zatim vijaduktom Rotimski potok (330 m) prelazi Rotimski potok i završava u mjestu Stanojevići, neposredno prije odmorišta Rotimski potok, gdje se nastavlja na izgrađenu dionicu Buna - Počitelj. Kroz sinergiju i maksimalni angažman nadležnog javnog poduzeća Autoceste FBiH d. o. o. Mostar, federalnih ministarstava i drugih razina vlasti moguće je i ostvarivo, nedavno je za Večernji list izjavila Andrijana Katić, federalna ministrica prometa i veza, da u sljedeće 4 godine imamo završene i ove dionice na južnom dijelu koridora Vc.
Usporedno s ovim aktivnostima provode se i one koje za cilj imaju operacionalizaciju radova na dvjema poddionicama koje će od Mostara ići smjerom sjevera. Riječ je o poddionicama Mostar jug - Mostar sjever, kao i tunelu Prenj, a navedeno se uklapa u planove o kojima je nedavno govorio direktor JP Autoceste Federacije BiH Denis Lasić, kada je poručio kako će ovo poduzeće nastaviti do kraja godine s procesom povezivanja južnog dijela zemlje s novih blizu 30 kilometara dionica. Naravno, najveći izazov bit će gradnja tunela Prenj, generacijskog projekta, koji će, osim svoje složenosti i dužine, biti prepoznatljiv i kao infrastrukturni objekt kojim će se znatno skratiti vrijeme putovanja između Mostara i Sarajeva.
Najteže dionice
Ključna karakteristika tunela Prenj njegova je dužina od 10,15 km, prema kojoj spada u dugačke tunele i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima, prema smjernici 2004/54/EC. Tunel Prenj će se graditi uz poštivanje svih sigurnosnih standarda propisanih smjernicom EU-a, odnosno s većim profilom i pregradama. Planirana je izgradnja i potpuno opremanje obiju cijevi za promet. Druga po zahtjevnosti bit će poddionica Mostar jug - Mostar sjever, dužine 14,2 kilometra, koja će ići Podveležjem, a na kojoj će se, uslijed iznimno zahtjevnog reljefa, graditi veći broj objekata - pet tunela ukupne dužine 5833 metra, deset vijadukata/mostova ukupne dužine 1640 metara.
I uz činjenicu da u vremenu koje je pred nama slijede veliki infrastrukturni zahvati u ovom dijelu BiH, na sjevernom kraku koridora, u smjeru od Zenice i Žepča prema Doboju, aktivno je nekoliko gradilišta, a među njima je i najduža dionica Medakovo - Ozimice (21,3 kilometra) na kojoj radi Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A. Ş. Plan je da do kraja 2026. godine sjeverni dio koridora Vc bude u potpunosti završen i pušten u promet, a to će omogućiti neometano putovanje od Bradine do Doboja.