Komunikacija na materinskom jeziku kompetencija je kojom su poslodavci u Federaciji BiH najviše zadovoljni kada su u pitanju njihovi djelatnici. S druge strane, najmanje su zadovoljni njihovom komunikacijom na stranom jeziku.
Pokazatelji i ocjene
Naime, u dokumentu "Istraživanje tržišta rada u Federaciji BiH", koje se provodi kao zajednička aktivnost Federalnog zavoda za zapošljavanje i županijskih službi, u cilju analize stanja kompetentnosti postojećih radnika i analize mogućnosti obuke zaposlenih za razvoj nedostajućih kompetencija - interno u poduzeću ili u suradnji s javno priznatim organizatorima obrazovanja odraslih, poslodavci su ocjenjivali u kojoj su mjeri zadovoljni kompetencijama radnika koje zapošljavaju na ljestvici od 1 (u potpunosti nezadovoljan) do 5 (u potpunosti zadovoljan).
U kontekstu ocjene kvalitete znanja i vještina trenutačno zaposlenih radnika poslodavci su najviše zadovoljni komunikacijom na materinskom jeziku (90,3%), što su ocijenili ocjenama 4 i 5, dok su ove ocjene najmanje dali za komunikaciju na stranom jeziku (50,3%). Komunikacija na stranom jeziku kod 17% poslodavaca nije relevantna, dok matematička pismenost i osnovne kompetencije u znanosti i tehnologiji te digitalne kompetencije nisu relevantne kod 14,6% odnosno 12,7% poslodavaca.
Digitalnim kompetencijama svojih djelatnika zadovoljno je 40,5% poslodavaca, a u potpunosti zadovoljno njih 25,3%.
Prema mišljenju poslodavaca, veliki broj djelatnika ima sposobnost učenja. Tako je sposobnost učenja kod svojih djelatnika ocjenom 4 ocijenilo 46,5% poslodavaca, a ocjenom 5 njih 33%. Međuljudske i socijalne kompetencije svojih djelatnika 47,6% poslodavaca ocijenilo je četvorkom, dok ih je 39,8% dalo peticu.
Kompetencije djelatnika
Prema podacima iz navedenog istraživanja, djelatnicima tvrtki koje su sudjelovale u njemu nedostaje poduzetništva i samoinicijativnosti. Naime, tek 24,4% poslodavaca u potpunosti je zadovoljno ovim kompetencijama svojih djelatnika, dok je njih 26,2% najvišom ocjenom ocijenilo smisao za kulturu i izražavanje kroz kulturu onih koji rade u njihovim tvrtkama. U ovom istraživanju korišteni su odgovori 1248 poslodavaca.
Promatrajući po skupinama djelatnosti, od 1248 poslodavaca obuhvaćenih anketiranjem, najviše je poslodavaca iz uslužnih djelatnosti (35,7%). Slijede poslodavci iz industrijskih djelatnosti (30,5%) i trgovine (24,6%) te iz građevinarstva (9,1%). Poslodavci su u trenutku provođenja anketiranja zapošljavali, odnosno imali angažiranih 50.046 radnika, što je činilo 9,2% od ukupnog broja zaposlenih u Federaciji BiH na dan 30. rujna 2023. godine. Udio mladih u ukupnom broju radnika kod anketiranih poslodavaca iznosi 13.115 ili 26,2%, što znači da je u prosjeku svaki četvrti radnik mlađi od 30 godina.
Od 24.713 radnika iz kategorije mladih, 46,6% su žene. Od ukupno 50.046 zaposlenih kod anketiranih poslodavaca, 2445 radnika ili 4,9% su radnici stariji od 60 godina, a čija će radna mjesta u razdoblju do pet godina zbog odlaska u mirovinu biti oslobođena. Od 2445 radnika dobi od 60 i više godina 953 ili 39% su žene.
Promatrajući po skupinama djelatnosti, kako se navodi u istraživanju, od ukupnog broja radnika kod anketiranih poslodavaca, najviše je zaposleno u industrijskim djelatnostima - 21.725 ili 43,4%, zatim slijedi trgovina s ukupno 17.411 radnika ili 34,8%. Kod anketiranih poslodavaca u uslužnim djelatnostima je ukupno 8649 radnika ili 17,3%, a najmanje je zaposleno u građevinarstvu - 2261 ili 4,5%.