Bosna i Hercegovina u vremenu koje je pred nama trebala bi izvršiti rekonstrukciju 11 graničnih prijelaza po EU standardima, a sve u sklopu kapitalnih ulaganja koja za cilj imaju unaprjeđenja prometa ljudi i roba. Večernji list iz Uprave za neizravno oporezivanje dobio je informaciju o planu ulaganja kojima se želi podići razina kvalitete usluga, ali i omogućiti uvođenje svih potrebnih standarda Europske unije kada je riječ o suvremenim graničnim prijelazima, a preko kojih se želi na višu razinu podići sve one pretpostavke za razvoj lokalnog gospodarstva. Od Posušja, preko Čapljine pa do Ravnog; dio novih prijelaza bit će koncentriran upravo na južnom dijelu BiH uz granicu s Republikom Hrvatskom, a što je, s obzirom na opseg vanjskotrgovinske razmjene, kao i broj prelazaka osobnim automobilima, razumljiva odluka.
Važnost projekata
U kontekstu trenutačnih aktivnosti, najdalje se otišlo u realizaciji projekta izgradnje graničnih prijelaza Doljani i Osoje. Doljani su u središtu pozornosti domaće javnosti zbog činjenice da se radi o jednom od najfrekventnijih graničnih prijelaza, a napose tijekom ljetne sezone kada nije neuobičajeno vidjeti velike kolone vozila na izlazu, ali i ulazu u BiH, a što dovoljno govori o potrebi proširenja kapaciteta s bh. strane. Prijelaz je, osim iznimnog turističkog značaja, važan i u kontekstu drugih gospodarskih tijekova koji se realiziraju u dolini Neretve, a zbog činjenice da je RH u studenome 2017. pustila u promet novoizgrađeni međunarodni granični prijelaz, jasno je zbog čega BiH upravo želi što prije završiti novi granični prijelaz u Doljanima. Inače, Uprava je kupila zemljište nužno za potrebe budućeg novog graničnog prijelaza, a on će imati strateški značaj za gospodarstvo na cjelokupnom jugu države, ali i podići kapacitete turističke ponude. Njegovom izgradnjom velike gužve koje su se redovito bilježile na tom dijelu zemlje trebale bi postati stvar prošlosti. Drugi strateški važan granični prijelaz je Osoje pored Posušja, a čijom će se izgradnjom u potpunosti staviti u funkciju svi oni potencijali kojima raspolaže Posušje, ali i čitav dio zapadne Hercegovine s mnoštvom malih i srednjih poduzeća koja su izvozno orijentirana. Uprava za neizravno oporezivanje BiH raspisala je nedavno novi javni poziv za izvođenje radova na izgradnji Graničnog prijelaza Osoje. Predviđena je, između ostalog, izgradnja objekata za policiju, carinu, prijevozništvo i inspekciju, osam jednostranih tipskih kontrolnih kabina za putnički promet, dvije dvostrane kabine za teretni promet, nadstrešnice s kontrolnom zonom te sanitarni čvorovi. Prema idejnom nacrtu, ovaj GP bi trebao sadržavati i po dvije ulazne i dvije izlazne trake za promet putničkih motornih vozila i autobusa te dvije za teretna motorna vozila. Iz UNO-a su potvrdili kako su sredstva za izgradnju graničnih prijelaza Osoje i Doljani odobrena. No, s obzirom na trenutačnu situaciju na tržištu građevinskih materijala, očekuju da odobrena sredstva za ova dva projekta neće biti dovoljna i da će biti prinuđeni zahtijevati dodatna sredstva.
Rekonstrukcija
UNO također planira i izgradnju na graničnim prijelazima Čepikuće i Strmica. Pritom se na Čepikuće gleda kao na jedan od značajnih prijelaza koji će u bliskoj budućnosti dobiti na značaju zbog nekoliko elemenata, počevši od izgradnje buduće jadransko-jonske autoceste, a koja bi trebala donijeti svojevrsnu prometnu revitalizaciju jugoistoka Hercegovine, ali i juga Republike Hrvatske. Osim toga, doznajemo i kako UNO planira izvršiti rekonstrukciju graničnih prijelaza Klobuk i Zupci, kao i izgradnju i rekonstrukciju Graničnog prijelaza Uvac te izgradnju i rekonstrukciju Graničnog prijelaza Brod. Istodobno, planira se i izgradnja prijelaza Vardište, Šepak i Prisika. S druge strane, namjera je i unaprijediti pogranični promet za mještane, a dokaz tomu je činjenica da je u pripremi dokumentacija i postupak eksproprijacije za izgradnju 13 graničnih prijelaza za pogranični promet.