Na trenutno najvećem gradilištu na Koridoru Vc, poddionica Poprikuše - Nemila, stručni nadzor za okoliš obavlja redoviti profesor Sveučilišta u Zenici Mustafa Imamović.
Prof. dr. Mustafa Imamović član je nadzornog tima tvrtke IRD Engineering S.r.l. iz Italije, koja u ime investitora Autoceste FBiH obavlja ove poslove. Iza sebe ima bogato iskustvo i kao tehnička podrška i kao nadzorni inženjer u vezi s projektima ekologije i zaštite okoliša.
Izvođač radova na ovoj poddionici je svjetski priznata turska kompanija Cengiz insaat Sanayi ve Ticaret A.S.
- Nadzorni tim IRD-a ima svog koordinatora, a svako od nas je zadužen za određeni segment nadzora. Nadzor radimo u ime investitora Autoceste FBiH. Naša nadležnost je jasno definirana zakonima, odnosno Uredbi o uređenju gradilišta. Ovo je projekt od federalnog značaja i potpada tim regulativama. Stručni nadzor je bitan jer ima kontrolnu ulogu, a investitor angažira tvrtke koje imaju ljude, licence i iskustvo. Nadzorni inženjer za okoliš ima dodatnu težinu mimo zakonske regulative u našoj zemlji. Nas obavezuju i europske direktive u vezi s okolišom i plus ovi projekti se financiraju kreditima EBRD-a i EIB-a i okoliš je pod stalnom kontrolom – pojašnjava nam prof. dr. Imamović.
Kaže da je obveza svakih šest mjeseci praviti izvještaje prema EBRD-u čijim kreditnim sredstvima se financira gradnja ove poddionice.
- Mjesečno šaljem izvješća o stanju okoliša investitoru Autoceste FBiH i tu je i vanjski monitornig eksperata koji dolaze. Njima je zaštita okoliša i zaštita ljudi na radu na visokom prioritetu. Pratiti okoliš je složen posao, kao što je naravno i svaki drugi segment nad kojim se vrši nadzor. Za ovakve projekte moramo imati okolinsku dokumentaciju, u što spada između ostalih okolinska, te vodna dozvola. Dokumenti koje mora napraviti izvođač, u ovom slučaju to je Cengiz, jesu plan upravljanja okolišom i plan upravljanja otpadom – kaže naš sugovornik.
Ističe kako Europska investicijska banka inzistira na planu biodiverziteta, utjecaju izgradnje na biodiverzitet.
- To je dokument koji nije baš reguliran u našim propisima i zakonima. Kao stručni nadzor za okoliš pratim utjecaj izvođenja radova na okoliš, zbrinjavanje građevinskog, opasnog i komunalnog otpada i stanje biodiverziteta. Postoji jasno definiran plan monitoringa, šta se kontrolira, ko i kada kontrolira. To mogu samo licencirane tvrtke za praćenje stanja zraka, tla, buke ... - navodi prof. dr. Imamović.
Podcrtava kako je njegova zadaća da kontrolira dokumentaciju koja se priprema, izmjene u dokumentima, izvještavanje o realizaciji, odnosno eventualnim odstupanjima ako ih ima.
- Ja sam dužan investitoru podnositi izvještaje. Imamo koordinatora tima i onda se pravi mjesečno izvješće prema investitoru. Naravno, ako ima nekih problema, odmah se reagira na terenu. Kada obilazim teren, čim primijetim nešto odmah, zaustavim radove da vidimo šta i kako dalje ili vršimo procjene rizika prije početka radova. Zajedno sa izvođačem, konkretno na ovoj poddionici to je Cengiz, sve to rješavamo na terenu. Ima nekih stvari koje se ne mogu odmah riješiti, ali se razgovara i uvijek nađemo rješenje – ističe prof. dr. Imamović.
Naglašava kako na ovoj poddionici nije bilo problema.
- Imam iskustva u vođenju projekata. Kao i svaki projekat, u startu imate nekih, da tako kažem, sitnih, uobičajenih problema. Sreća je što je ovaj projekat uglavnom u tunelu. S aspekta okoliša nema nekih posebnih problema, može se javiti tehnička voda, ali imamo je jako malo. Što se tiče mostova i vijadukta, ne idemo kroz urbana naselja. Imamo ovdje u Golubinju par kuća koje su ostale blizu gradiliša i put M-17 koji je frekventan i značajan.
Dok smo pripremali izlaz i ulaz u tunel, bilo je neke buke. Ovdje na gradilištu imamo velike strojeve koji buše šipove. Imali smo operacije koje ne možete zaustaviti kad krenete i morate raditi do 20 sati. Bilo je manjih pritužbi ljudi, ali sve je riješeno – kaže prof. dr. Imamović.
Dodaje da njegov kolega iz nadzornog tima vodi komunikaciju s lokalnom zajednicom.
- Bitno je da se lokalna cesta polijeva, prašina da se riješi da ne ugrožava M-17 i ljude, a to Cengiz redovno radi. Maksimalno je reducirano kretanje kamiona kroz naselje. Imali smo primjer u Topčić Polju, gdje su radnici Cengiza poljevali lokalni put kojim nitko ne ide, ali prašina šteti ne samo ljudima nego i prirodi. Cengiz je angažirao lokalne tvrtke za zbrinjavanje komunalnog i opasnog otpada. Dakle, sve se poštuje. Upravo zbog toga inzistiram na biodiverzitetu jer ovo je naša zemlja, naši ljudi, treba sačuvati prirodu. To je dodatni segment koji me tjera da stalno budem prisutan na terenu i da preventivno djelujem, ako se eventualno ukaže potreba – navodi sugovornik za Faktor.ba.
Primjer, kako se sve rješava u suradnji s lokalnom zajednicom i da građani imaju razumijevanja, je dovođenje agregata za struju, koji se palio na 10-15 minuta kada nestane struje u tunelu.
- Agregat je certificiran za dozvoljenu razinu buke, ali osjeti se zvuk kada je noć. To je bilo na početku, ali zahvaljujući suradnji s lokalnom zajednicom, gdje održavamo sastanke svaka dva mjeseca bez obzira na to imali ili ne problema, mi rješavamo te stvari. Na ovim sastancima su prisutni mještani, predstavnici Autocesta FBiH, Cengiza, nadzor. Svi mi zajednički ulažemo dodatne napore da gradnja teče bez problema.
Generalno promatrano, nema problema na ovoj poddionici. Cengiz je dobra, organizirana tvrtka. Kada ujutro na gradilištu vidite kamione, pa onda kamione mješalice, svi su uredno parkirani, oprani – navodi prof. dr. Imamović, dodajući da je Cengiz kao izvođač dužan raditi sve što je definirano dozvolama, a da se on kao nadzor potpusuje pod svaki izvještaj koji se šalje Autocestama FBiH.
Čizme, šljem su njegovo "odijelo" na gradilištu. Vrlo malo vremena je u uredu, a ostatak provodi sa radnicima. Ostaje onoliko koliko je potrebno.
- Prije nekoliko dana dolazili su eksperti EBRD-a i ponovo sada dolaze njihovi auditori 4. i 5. lipnja. To je ekipa eksperata za različite oblasti, a obavezno je tu i za okoliš. Nemam informacija da su imali do sada nekih primjedbi jer da jesu znao bih, pošto i ja nazočim tim sastancima – navodi on.
Kada je riječ o kontroli voda, tu je rijeka Bosna i voda iz tunela koja se prelijeva u taložne bazene.
- Ta voda iz tunela se prelijeva iz bazena u bazen i ide u rijeku Bosnu. Dva puta godišnje se kontrolira kvaliteta vode iz preljeva i dobija se certifikat. Na gradilištu imamo i bioprečistač za fekalne vode. Do sada u izvještajima tvrtke koja vrši kontrolu kvaliteta vode nismo imali odstupanja rezultata u skladu sa zakonom. Sediment, koji bi eventualno se nataložio, može stvoriti u rijeci Bosni problem za ribe. Pored kvalitete vode, kontrolira se i kvaliteta zemljišta, potom tu je i prašina. Evo, vidjeli ste da cisterne stalno poljevaju, a posebno sada kada su visoke temperature. Dakle, kada je riječ o gradnji autoputeva, kada gledam ekološke projekte, bitno je riješiti pitanje prašine, buke, voda.
Nedavno su dolazile inspekcije izvođaču radova, tvrtki Cengiz. Ako ima potrebe, izvođač pozove i nas iz nadzornog tima. Dolazak inspekcije je reguliran zakonom, imaju redovne inspekcije, ali i ako ih netko pozove. Neka pitanja su regulirana na općinskom, neka na županijskom, a neka na federalnom nivou. Naravno, gdje god ljudi hoće da se dogovaraju i imaju komunikaciju, sve se riješi i dogovori. Redovne kontrole vodi Cengiz koji je obavezan da provodi monitoring plan. Ja kontroliram provodi li ga i rezultate. Uhodao sam taj sistem rada, znaju što ja tražim i kako. Cengiz ima svoju osobu koja radi na okolišu i to je kontakt točka. Inspekcija ima svoje procedure rada, a ja kao nadzorni organ imam pravo tražiti izvanrednu kontrolu ako ja kao nadzor smatram da je došlo do nekog narušavanja mimo monitoring plana. Na ovoj poddionici nisam imao takvu situaciju – zaključuje prof. dr. Imamović.
Poddionica Poprikuše – Nemila, koja je dio dionice Doboj jug – Zenica sjever, ukupne je dužine 5,5 kilometara i značajniji objekti na poddionici su tunel Golubinja, mostovi Golubinja 1 i Bosna, te vijadukti Golubinja 2 i Kovanići. Gradi se prema ugovoru "design and build" - FIDIC Žuta knjiga gdje izvođač radi i projektnu dokumentaciju i izvodi radove.
Iz Autocesta FBiH su kazali da ova poddionica spada među zahtjevnije s obzirom na to da će se graditi petlja u naselju Donja Golubinja, u sklopu koje će biti centar za kontrolu prometa kao i naplatno mjesto i odmorište za buduće sudionike u prometu.
Vrijednost ugovora za izgradnju poddionice i usluge nadzora nad izgradnjom je 182 milijuna eura bez PDV-a. Završetak radova planiran je 9. lipnja 2024. godine.
Izgradnja ove dionice financira se sredstvima osiguranim u okviru ugovora o zajmu sklopljenog s Europskom bankom za obnovu i razvoj u visini od 70 milijuna eura, Europske investicijske banke u visini od 90 milijuna eura, te bespovratnim sredstvima Europske unije u iznosu od 41,1 milijun eura koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan.