Visoke cijene, loša kupovna moć, kao i nepostojanje infrastrukture za punjenje i održavanje, ključni su razlozi zbog kojih je u BiH u posljednje dvije godine uvezeno tek 17 automobila na električni pogon, piše Večernji list BiH. Prema podacima koje smo dobili iz Uprave za neizravno oporezivanje, u protekloj godini zabilježen je uvoz sedam električnih vozila, od kojih je najskuplji automobil marke Tesla model X, koji je kupac platio 220 tisuća maraka. Među ostalim vozilima uvezenima prošle godine nalaze se i dva električna modela marke Golf, a ako se tomu doda podatak kako su 2017. godine uvezena još tri električna Golfa, dolazimo do zaključka kako se radi o najprisutnijem modelu električnog vozila na bh. prometnicama.
Razlozi
U kontekstu cijena uvezenih električnih automobila u 2017. godini najskuplje plaćeno je vozilo Tesla model S za kojeg je kupac iz BiH izdvojio 294 tisuće maraka. Od ostalih marki električnih vozila u BiH prisutni su modeli Nissana i Mitsubishija, čija se cijena kreće od 35 do 49 tisuća maraka.
Kao što je vidljivo iz podataka, broj električnih automobila na cestama u BiH daleko je od nekog europskog prosjeka, a tako će zasigurno ostati i još dulji niz godina. Naime, osim nepostojanja olakšica za takva vozila, u BiH praktički da i ne postoji infrastruktura za punjenje, a koja je ključni preduvjet svake elektrifikacije. Ipak, postoje najave, a koje su se mogle čuti i u istupima nadležnih, kako će BiH raditi na stvaranju uvjeta za snažniju elektrifikaciju. Tako je ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa u Vijeću ministara BiH Mirko Šarović nedavno kazao kako je potrebno raditi na povećanju dopuštenog standarda na tržištu automobila u BiH i omogućiti što povoljniji uvoz hibridnih, odnosno vozila na električni pogon, što do sada nije bio slučaj. U tom kontekstu cilj je što je moguće više izbacivati iz uporabe dizelska vozila, a koja bi se pak trebala zamjenjivati vozilima na električni pogon.
S druge strane, zemlje Zapada nezaustavljivo napreduju kada je riječ o uvođenju novih tehnoloških rješenja u prometu; broj električnih automobila kontinuirano raste te je sredinom prošle godine dosegao brojku od milijun, a prema podacima iz izvješća EV-Volumesa, samo je u prvoj polovini 2018. prodano 195 tisuća električnih vozila. Ipak, među njima se, osim osobnih automobila, nalaze i lakša teretna vozila kao i plug-in hibridi.
Situacija u Europi
Kada je riječ o ovoj godini, predviđanja su kako će broj električnih vozila u Europi dostići brojku od 1,8 milijuna. Na prvom mjestu država po broju prodanih električnih automobila nalazi se, očekivano, Norveška, dok je vrlo visoko na ljestvici i Njemačka. Kada je pak riječ o Hrvatskoj, i tu su zabilježeni pomaci u procesu elektrifikacije automobila, pa je tako, prema dostupnim podacima, u toj zemlji registrirano 459 električnih vozila i 3717 hibridnih. Ovaj broj možda i nije visok, no zato Hrvatska mnogo ulaže u razvoj i ugradnju punionica uz prometnice, a što će svakako olakšati daljnji razvoj tržišta električnih automobila. Naime, u RH u ovom trenutku postoje 272 punionice sa 693 priključka. Električna mobilnost dio je globalne strategije i valja je gledati i kroz plan članica Europske unije koje su se kroz ratifikaciju Pariškog sporazuma obvezale do 2030. smanjiti emisije stakleničkih plinova za najmanje 40%, a za proces rasta broja vozila izuzetno je važan i poticaj države članice.