U sjeni donošenja novog zakona o povećanju trošarina na naftu i naftne prerađevine, koje bi, prema prijedlogu, iznosile 15 feninga po svakoj litri goriva i bez kojih, kako tvrdi većina bh. političara, nema daljnje izgradnje autoceste, treba spomenuti podatak kako se od 2006. do 2016. godine od trošarina na naftu i naftne prerađevine u državnu blagajnu slilo više od 4,8 milijardi KM, točnije (4.828.733.548,70 KM).
Projekt mogao biti završen
Kada se uzme u obzir da je početna procjena vrijednosti izgradnje autoceste na Koridoru Vc bila oko 2,9 milijardi eura, znači da je autocesta samo od prikupljenih trošarina, bez zajmova i kredita, mogla već biti gotova.
Iako je u Parlamentu BiH prije pet mjeseci otvoreno pitanje trošenja novca od trošarina u posljednjih 10 godina, izuzev grube polemike među zastupnicima, na to pitanje nije nikada stigao odgovor, niti je pokrenuta istraga. U istom razdoblju od 2006. do 2016. samo od naknada za cestarine prikupljeno je 2,551 milijardi KM.
Kad se ove dvije stavke zbroje, ispada da je u 10 godina prikupljeno više od 7 milijardi KM. Nedavno je direktor Autocesta FBiH Adnan Terzić kazao kako, od 850 milijuna eura kredita Europske banke za obnovu i razvitak (EBRD) za gradnju cestovne infrastrukture čak 650 milijuna ne može postati operativno jer nije ispunjen uvjet te banke za povećanje trošarina. Upitni su i drugi krediti, poput onih s Europskom investicijskom bankom (EIB) jer ta banka financira projekte s EBRD-om po načelu pola-pola.
Važno za projekte
Zakon o trošarinama je stoga važan ne samo kao izvor sredstava za cestogradnju nego i kao instrument te jamstvo otplate inozemnih kredita za projekte. Izgradnja čak 13 dionica na trasi autoceste Vc, za koje postoji osigurano 860 milijuna eura, neizvjesna je.
Vlasti u BiH prošle godine su se u inozemstvu zadužile za 700 milijuna KM koje će se otplaćivati idućih godina. Od toga iznosa više od 249 milijuna KM otišlo je za izgradnju autoceste, obnovu cesta, željeznica... I dalje se traže objašnjenja i odgovori nadležnih institucija na pitanja gdje je utrošen novac od trošarina proteklih 10 godina, na koje konkretne projekte i u kojim iznosima. Odgovorni za sada šute o tome.