Federalno ministarstvo trgovine informiralo je Vladu FBiH o petom sastanku s distributerima naftnih prerađevina održanom početkom prosinca na kojem su se sudionici referirali na trenutačno stanje i trendove na globalnom tržištu sirove nafte i kretanje maloprodajnih cijena u Federaciji BiH.
Distributeri i marža
Od kolovoza do početka listopada cijena barela na londonskom tržištu značajno je rasla dosegnuvši najvišu razinu u posljednje četiri godine.
Prosječna maloprodajna cijena BMB 95 u studenome bila je 2,30 KM po litri (niža za 0,07 u odnosu na listopad), a dizela 2,36 KM po litri (niža za 0,04 KM u odnosu na listopad). Na ovom sastanku predstavnici Ministarstva trgovine naglasili su da, vodeći računa o potrošačkoj moći građana FBiH, distributeri trebaju u kontinuitetu preispitati marže. Snižavanje maloprodajnih cijena u visini od 0,05 KM po litri u proteklom razdoblju bilo je sukcesivno u trima navratima.
Prvi su reagirali distributeri s manjim brojem benzinskih crpki, a tek nakon toga ostali. Većina velikih uvoznika ima i vlastitu mrežu benzinskih crpki i vidljivo je da te kompanije sporije reagiraju na snižavanje cijena. Prema podacima Ministarstva, najveći broj benzinskih crpki ima Energopetrol, Holdina, Hifa group, Petrol BH Oil, G Petrol/Gazprom i TiOil. Evidentno je da rafinerijske i nabavne cijene naftnih prerađevina u regiji nisu pratile dinamiku smanjenja cijena nafte.
Razlog je što je proces prerade sirove nafte u prerađevine vremenski definiran ciklus po odgovarajućim standardima kvalitete i ne korespondira u, za široku javnost, prihvatljivu roku.
Preporuke Ministarstva
Naglašeno je i da su sve rafinerije iz kojih se vrši opskrba tržišta naftnim prerađevinama u FBiH izvan njezina teritorija.
U informaciji je naglašeno da potrošači u modelu slobodnog formiranja cijena sami odlučuju i imaju mogućnost izabrati trgovce s nižim cijenama.
Prema primljenim obavijestima o promjeni cijena i marži, uočeno je da su se cijene naftnih prerađevina na benzinskim crpkama u studenom kretale u rasponu prihvatljivom za djelovanje tržišnih mehanizama u ovoj oblasti.
U informaciji Ministarstva trgovine istaknuto je da potrošači trebaju dati povjerenje distributerima koji su preispitali svoje marže, pokazali društvenu odgovornost i uvažavali potrošački kapacitet građana FBiH.