Željeznička pruga

Nakon 50 godina obnavlja se tunel 'Ivan'

ivan
Foto: FENA
1/3
29.02.2016.
u 10:54

Najkompleksniji dio trenutno aktualnog projekta rekonstrukcije željezničke pruge od Sarajeva do Bradine, koja uključuje čak 19 mostova i 11 tunela, čine tri kilometra tunela "Ivan", poznatog prometnog "uskog grla", kroz koji se dosad zbog dotrajalosti pruge promet odvijao vrlo otežano brzinom oko 20 km/h.

​Prije 125 godina u Sarajevo je stigao prvi vlak koji je uspostavio komunikaciju od unutrašnjosti zemlje ka moru. Najveći problem predstavljalo je rješavanje najteže dionice pruge - vododijelnice na Ivan Sedlu (876 m), koja je u zračnoj udaljenosti svega 14 km od Konjica, s visinskom razlikom od 600 m i predstavljala je posebne tehničke poteškoće, javlja Fena. 

Rješenje je osmislio švicarski inženjer Roman Abt konstrukcijom sustava adheziono-zupčaste pruge, koji je prvi put primijenjen u našoj zemlji. Ne čudi i podatak da je izrada znanstvene studije povodom rekonstrukcije ove dionice nakon Drugog svjetskog rata trajala punih 10 godina, a razmatralo se 13 mogućih rješenja.

Da se radi o pravom inženjerijskom poduhvatu uvjerila se talijanska tvrtka Generale Costruzioni Ferroviale S.p.A (GCF) koja je u siječnju ove godine počela radove na rekonstrukciji pruge na ovoj dionici. 

Iskusne talijanske željeznice posebno je fascinirala izuzetna specifičnost visinskih razlika izvođenja radova uslijed čega se parametri pruge moraju podešavati u skladu s tri seta parametara što je rijetkost u Europi, izuzev možda na Alpama.

Pored turističkog, željeznički promet na ovoj dionici, koja je sastavni dio međunarodnog Koridora Vc koji je uvršten u tzv. Sveobuhvatnu mrežu željezničkih pruga regije (SEETO Rail Comprehensive Network), imat će izravan i pozitivan efekt na konkurentnost pojedinih industrijskih grana u Bosni i Hercegovini.

Potpunom obnovom kolosjeka na ukupno 39 km pruge, tehnički uvjeti pruge će se podići na suvremeni europski standard, te dozvoljavati brzine od 100-120 km/h uz ograničenja trase i usponima na ovoj dionici. Od značaja za teretni promet je i vijest da nove suvremene šine koje se postavljaju na ovoj dionici imaju znatno veću nosivost od ranijih šina, priopćeno je iz Ideas Business Lab.

Inače, za potrebe rekonstrukcije dionice Sarajevo-Bradina tvrtka GCF je u BiH dopremila vlastitu flotu suvremenih željezničkih mašina tzv. "radnih vlakova” na kojima radi oko ​1​00 radnika talijansko-bosanske posade, a okončanje radova planirano je početkom ljeta ove godine.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije