Mate Rupčić, predsjednik Uprave HP Mostar

Nismo otpustili ni jednoga radnika, održali smo poduzeće u pozitivnom smjeru i uveli pet novih usluga

04.09.2020.
u 08:49

Promjene na tržištu i sve veće zahtjeve, posljedice pandemije koronavirusa na poslovanje... mnoga su poduzeća u BiH osjetila, kako privatna tako i javna. Kako se sa svim ovim promjenama nosi Hrvatska pošta Mostar te što planiraju u budućnosti, u intervjuu za Večernji list BiH objasnio je predsjednik Uprave Mate Rupčić.

Na čelu ste Hrvatske pošte Mostar i iza vas su četiri godine mandata. Što biste istaknuli kao najveće izazove prvog mandatnog razdoblja u HP-u?

Strateški cilj Uprave Društva kroz mandatno razdoblje 2016. - 2019. bio je stabilizirati poslovanje jer je zatečeno stanje u prethodnom mandatu bilo na rubu održivosti. Bilo je nužno zaustaviti negativno poslovanje i u isto vrijeme realizirati temeljno restrukturiranje Društva. To se postiglo novom organizacijom i sistematizacijom rada te uvođenjem novih usluga, što je rezultiralo smanjenjem rashoda i povećanjem prihoda i, u konačnici, pozitivnim poslovnim rezultatima u sve četiri godine. U mandatnom razdoblju 2016. - 2019. u odnosu na prethodno mandatno razdoblje došlo je do povećanja prihoda za 3,5 mil. KM, a istodobno su ukupni rashodi smanjeni za 1,4 mil. KM. U četverogodišnjem mandatu prethodne Uprave Društva (2011. - 2015.) ostvaren je ukupan gubitak od 4,3 mil KM, a u mandatu ove Uprave Društva (2016. - 2019.) dobit u iznosu od 0,7 mil KM. Ako usporedimo ova dva četverogodišnja mandatna razdoblja, kada gledamo dobit i gubitak, vidljiv je ogroman pomak od 5 mil. KM.

Koje ste nove usluge realizirali i kakve su reakcije tržišta bile?

Uvođenje novih usluga predstavlja veliki izazov i u idealnim uvjetima, a zatečena financijska situacija te neodržavana infrastruktura bili su otežavajući čimbenici na samom početku mandata ove Uprave. Izlaz iz nezavidne situacije vidjeli smo u uvođenju novih usluga i pronalasku novih tržišta, smatrajući to temeljem našeg budućeg poslovanja. Cilj nam je bio brzo uvođenje novih usluga za koje smo opravdano smatrali da mogu kompenzirati evidentni pad obujma, a time i prihoda od naše osnovne usluge – običnog pisma. Istodobno smo radili na razvoju i primjeni pet novih komercijalnih usluga, i to Brza pošta, PostCash, ePostShop, PostPak, Web brzojav.

Postojeća mreža i infrastruktura omogućile su nam da u kratkom razdoblju s navedenim uslugama osvojimo značajne udjele na tržištu brze dostave (Brza pošta), usluga slanja i primanja novca u međunarodnom prometu (PostCash), internetske trgovine i slanja paketa (ePostShop) te slanja otkupnih pošiljaka u regiji (PostPak). Tu je zanimljiva usluga i Web brzojav – tradicionalna usluga koja je i dalje vrlo bitna i korisnicima digitalnog doba. Usluga je omogućila slanje brzojava s bilo kojeg mjesta s nekoliko klikova na računalu ili mobitelu. Ukupan prihod koji je realiziran pružanjem novih usluga, promatrano u razdoblju od kada su puštane na tržište do 30. 6. 2020., iznosi 5,5 mil. KM, što je značajno kompenziralo pad prihoda od pismovnih pošiljaka i stvorilo temelj za budući rast i razvoj.

S obzirom na okružje u kojem se nalazimo i početnu poziciju koju smo imali u odnosu na konkurente, uspješno smo pokazali da se HP Mostar može nositi s izazovima na tržištu. Pred nama je još puno posla, ali znanja i iskustva koja imamo svakako ćemo iskoristiti u realizaciji planova u budućnosti. Pri tome moram naglasiti da je primjena novih usluga zahtijevala značajne organizacijske promjene.

Jesu li možda te korjenite promjene u relativno kratkom razdoblju bile uzrok nezadovoljstva radnika i štrajka upozorenja koji ste imali?

Organizacijske promjene tehnologije rada u Pošti bile su nužne kako bismo se prilagodili postojećoj situaciji na tržištu usluga. Kao što sam već napomenuo, morali smo osluškivati potrebe i želje korisnika, ponuditi im nove usluge, reorganizirati način pružanja usluga, riješiti izazove s kojima se susreću u svakodnevnom životu, kao privatni ili kao poslovni korisnici. Na jednako ozbiljan način pristupamo podjeli mirovina, kao i dostavi pošiljaka Brzom poštom ili financijskim uslugama koje nudimo.

Mi smo pošta za sve - kako za umirovljenike u udaljenim ruralnim područjima tako i za velike kompanije s kojima surađujemo. Razdoblje u kojem se trenutačno nalazimo svakako je dinamično, prepuno izazova i tko se ne prilagodi promjenama, nestat će. Imamo dva sindikata i nastojimo imati konstruktivan dijalog s njima. Je li uzrok nezadovoljstva bila transformacija načina na koji smo sada organizirali obavljanje djelatnosti? Mislim da dijelom jest, ali smatram normalnim i da se sindikati zauzimaju za bolje uvjete rada.

Kakav je utjecaj na poslovanje Pošte imao koronavirus i kako ste reagirali na krizu koju je prouzročio?

Pojava koronavirusa definitivno će obilježiti 2020. i mišljenja sam da će ekonomske posljedice imati svi, pa tako i poštanska djelatnost. Organizacijski smo se relativno brzo, koliko je bilo moguće, prilagodili novonastaloj situaciji prouzročenoj koronavirusom te smo poštansku djelatnost obavljali kontinuirano cijelo vrijeme trajanja proglašenja nesreće. Odmah nakon proglašenja stanja nesreće formirali smo COVID-stožer, čiji je zadatak bio, i još je uvijek, da u suradnji s Upravom upravlja na dnevnoj razini kriznim situacijama koje se događaju na terenu.

Istaknuo bih da smo organizacijskim promjenama za sada uspjeli amortizirati koronakrizu te da smo zadržali sve radnike, isplatili pune plaće i regres te imali relativno mali broj samoizolacija i zaraženih radnika. U isto vrijeme imali smo značajne rashode glede ulaganja u zaštitna sredstva za radnike i dezinfekcije prostora.

Jeste li dobili u vremenu proglašenja stanja nesreće neku pomoć s obzirom na to da ste pružali usluge tijekom cijelog vremena pandemije?

S obzirom na to da je Vlada Federacije BiH izuzela javna poduzeća iz “koronazakona”, bili smo prepušteni sami sebi i nismo dobili gotovo nikakvu pomoć, iako obavljamo djelatnost od općeg interesa kroz pružanje univerzalne poštanske usluge, koju pružamo svim korisnicima pod istim uvjetima, a što nam stvara gubitke jer država određuje cijenu usluge.

U vrijeme pandemije koronavirusa u BiH veliki broj radnika ostao je bez posla, a brojne tvrtke bilježile su gubitke. Kakav je trag ova, još uvijek aktualna, pandemija ostavila na Poštu u prvom polugodištu 2020.?

Ono što je nama najbitnije i na što smo posebno ponosni jest da nismo otpustili ni jednog radnika, održali smo tekuću likvidnost Društva i uredno smo uspjeli izmirivati sve dospjele obveze. U prvom polugodištu 2020. imali smo smanjenje prihoda samo za 2,05% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, a svjedoci smo padova prihoda u dvoznamenkastim postocima u različitim djelatnostima. Rashodi u prvom polugodištu 2020. povećani su za 2,06% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine iz razloga značajnog povećanja troškova vezanih za zaštitu na radu, tako da je u prvom polugodištu 2020. ostvaren gubitak u poslovanju.

Iako je rezultat u prvom polugodištu 2020. negativan, kada uzmemo u obzir kompletno zatvaranje tržišta, i javnog i dijelom realnog sektora, prouzročenog pandemijom koronavirusa, nismo nezadovoljni postignutim rezultatima. Posebno naglašavam kako je u vremenu proglašenja pandemije i međunarodni poštanski promet bio blokiran te kako smo i zbog tih okolnosti imali gubitke.

Uzimajući u obzir da koronavirus nije nestao, primjetan je u srpnju i kolovozu blagi oporavak gospodarske aktivnosti te je za očekivati bolje rezultate u drugom polugodištu 2020. godine.

Jeste li izvukli neke pouke iz COVID-19 krize?

Suočavanje s pandemijom COVID-19 dodatno nas je potaknulo da se fokusiramo na najvrjedniji resurs svake tvrtke - a to su zaposlenici te da napravimo sve što je u našoj moći da taj najvažniji resurs sačuvamo od potencijalne prijetnje - od zaraze. Korištenje novih tehnologija, rad na daljinu, prilagodba načina na koji pružamo usluge, optimizacija poslovnih procesa, razvoj novih usluga, briga o korisnicima, sve je to bitno, ali zaposlenici su definitivno najvažniji. Ova kriza potaknula nas je da razmišljamo izvan standardnog okvira, u smislu kreiranja novih poslovnih modela koje ćemo primijeniti, kako bismo kreirali usluge po mjeri za naše korisnike. Svaka kriza sa sobom donosi i poslovne prilike, a kod nas je to definitivno bilo povećanje potražnje za uslugama iz domene brze dostave.

Možda najvažnija promjena dogodila se kod naših korisnika jer brzina kojom su transformirali svoje ponašanje i način na koji su prihvatili nove e-usluge za nas je bilo nevjerojatno otkriće kada uzmemo u obzir statističke pokazatelje u BiH vezano za broj online korisnika usluga prije pojave COVID-19.

Ured za reviziju institucija u FBiH objavio je revizorsko izvješće HP-a Mostar za 2019. Kakvo ste mišljenje dobili?

Prema mišljenju Ureda za reviziju, dobili smo pozitivno mišljenje na financijska izvješća, čime je potvrđeno da financijska izvješća Društva za 2019. istinito i fer prikazuju financijski položaj Društva u svim materijalnim aspektima, financijsku uspješnost, novčane tokove i promjene na kapitalu u skladu s prihvaćenim okvirom financijskog izvještavanja. Što se tiče mišljenja Ureda za reviziju vezano za reviziju usklađenosti, tu smo dobili mišljenje s rezervom te određene preporuke o budućim postupanjima, koje planiramo u dogledno vrijeme realizirati.

 

U medijima se pojavila informacija kako ste prijam radnika u 2019. radili bez javnog natječaja. Koji je vaš komentar na ove navode?

Odgovorno tvrdim da u 2019. godini ni jedan radnik u Hrvatskoj pošti Mostar nije primljen ne neodređeno vrijeme bez javnog natječaja te da smo kada je prijam radnika u pitanju zakonito postupali. Ovdje se radi o tome da su određeni mediji zlonamjerno interpretirali revizorsko izvješće. Hrvatska pošta Mostar u proteklom razdoblju objavila je 48 natječaja za posao te je provedena zakonom propisana procedura prijma radnika.

Sukladno potrebama posla u hitnim situacijama, Društvo je zakonito, a sve temeljem Uredbe o postupku prijma u radni odnos u javnom sektoru FBiH (članak 5.), vršilo hitni prijam radnika na određeno vrijeme (120 dana) i u tim postupanjima nema ništa nezakonito.

Kako vidite budućnost Pošte i u kojem smjeru će se razvijati?

Hrvatska pošta Mostar ima sve predispozicije da zadrži svoje mjesto na postojećim tržištima i prilagodi se novim tržištima i zahtjevima naših korisnika. Rezultati koje imamo s novim uslugama svakako nam ulijevaju povjerenje i daju vjetar u leđa.

Planiramo se razvijati u smjeru izgradnje logističke infrastrukture kako bismo omogućili logističke usluge našim poslovnim korisnicima te još kvalitetnije pružanje usluga brze dostave paketa. Digitalizacija poštanskih i financijskih usluga bit će fokus u smislu dodavanja nove vrijednosti postojećim, a i novim uslugama, koje planiramo plasirati na tržište.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije