SMS ili poruke na Viber i WhatsApp u kojima se lažno korisnicima nude pokloni ili sudjelovanje u raznim nagradnim igrama sve su češće, a izostavljeni od ovih pokušaja prevara nisu ni državljani BiH.
U porukama se najčešće traže osobni podaci koji se mogu zlouporabiti, nudi vam se poklon, za koji da biste ga preuzeli trebate uplatiti troškove poštarine ili pak trebate dostaviti broj računa na koji treba da vam se uplati “osvojeni“ novac, piše Faktor.
- Ovim putem želimo vas obavijestiti da ste izvučeni kao dobitnik nagrade koja se održava svake godine između 6. i 7. mjeseca u suradnji s mnogim partnerskim kućama tipa nagradnog fonda i nagradnih igara, a glavno sjedište agencije VEMOX se nalazi u Švicarskoj. Agencija VEMOX koja ima tri poslovnice u BiH, Sarajevo, Mostar i Banja Luka sa sjedištem u Švicarskoj bavi se raznim nagradnim fondovima, svake godine nasumično izaberemo 5 dobitnika - navodi se između ostaloga u jednoj od poruka koja već neko vrijeme kruži telefonima korisnika u BiH.
Gotovo istu poruku dobila je i čitateljica Faktora koja navodi da je samo bilo navedeno drugačije ime agencije. Dodaje da je čak dobivala pozive od nekoga tko se predstavljao imenom Armin tražeći od nje broj računa na koji bi prebacio novac, koji je navodno dobila u nagradnoj igri.
- Tražila sam na internetu tu agenciju i vidjela da se nigdje ne spominje, da ne postoji. Naravno da se onda radi o prevari, to je vrlo jasno, ali moguće je da neki ljudi nasjednu – govori za Faktor.
Sudeći po brojnim komentarima i upozorenjima na društvenim mrežama, ovakvi slučajevi su jako česti.
I u Instituciji ombudsmana za prava potrošača ističu da se ovakvi slučajevi nerijetko događaju te da su upravo najzastupljeniji pokušaji prevara putem telefona, koji se najteže kontroliraju i sankcioniraju.
- Navedenu pojavu je teško kontrolirati zbog čega potrošači moraju biti jako oprezni te ih upozoravamo da ne nasjedaju na razne “nagradne igre“ posebno one od kojih se traži da ostave svoje osobne podatke, da uplate novac unaprijed i slično. Kompanija koja propisno organizira nagradnu igru, objavit će i pravila igre i točan datum izvlačenja te takve nagradne igre daju sigurnost potrošačima i eventualnim dobitnicima - ističe za Faktor pomoćnica ombudsmana Ljubica Čolović.
Dodaje da, u svakom slučaju, ukoliko potrošači sumnjaju da se radi o prevari mogu slučaj prijaviti nadležnim inspekcijskim službama.
Iako se često ne uđe u trag onima koji šalju takve poruke jer koriste neregistrirane kartice i telefone, iz policije savjetuju da takve slučajeve prijavljuju.
- Ako ima elemenata kaznenog djela treba se prijaviti policiji. Postoje kolege koje su specijalizirane za takve stvari, pa po naredbi Tužiteljstva mogu pretražiti određene predajnike. Problem je što ljudi koji nasjednu rijetko prijavljuju takve stvari, jer se srame i obično se ne radi o velikom iznosu novca – rekli su u MUP-u SŽ.
Policijske uprave širom BiH također su više puta upozoravale građane da ne nasjedaju na razne ''nagradne igre'' na društvenim mrežama i Viber i drugim telefonskim aplikacija, niti da dostavljaju osobne podatke nepoznatim osobama.