Udrugama potrošača u našoj zemlji sve je više prijavljenih prijevara prilikom kupnje putem interneta. Najčešće su u pitanju starije osobe. Nerijetko osobe unaprijed uplaćuju novac za određenu kupovinu, pa ostanu i bez novca i bez željenog proizvoda.
Online trgovina, posebno u vremenu pandemije koronavirusa i ograničenja kretanja, postala je svakodnevica. Prilikom kupovine rijetko se ramišlja o nekoj prijevari. Prijevaru nije slutio ni Ivan, koji je, umjesto zarade prilikom prodaje, ostao bez novca na svom računu.
"Javio mi se čovjek iz Bijeljine, bio je zainteresiran da kupi proizvode koje sam ja objavio na OLX platformi. Rekao sam, nema problema, poslat ću brzom poštom. On mi je rekao "Ne bih ja preko pošte, ja bih putem DPN-a, ja sam proguglao, vidio da je to tvrtka iz Hrvatske koja se bavim prodajom, dao sam podatke s kartice i ispostavilo se da mi je novac skinut i bio sam prevaren", priča za BHRT Ivan Katavić.
Ovakvi slučajevi sve su češći. Stručnjaci ukazuju da su najčešće greške što se prilikom kupovine ne vodi računa od koga se kupuje, kao i to da kupci olako pristaju dijeliti svoje osobne podatke, često i javno.
"Privatne stvari ne treba dijeliti sa svima, ljudi nisu svjesni kome dijele. Često ljudi odgovaraju svima, umjesto privatne poruke, ljudi bi trebali znati, ako nešto govore u povjerenju, da bi to trebalo biti putem privatne poruke. Objava je dostupnja velikom broju, a kad ljudi vide podatkež lako dođe do zlouporabe i prevara", navodi profesor računarstva i informatike Saša Mrdović.
Osim javne objave osobnih podataka, nerijetko se dogodi da kupac ni ne provjeri robu prije nego je plati i preuzme ili takva provjera nije moguća.
Iz udruženja pšotrošača napominju da je BiH jedna od rijetkih zemalja u Europi koja nema zakon o elektronskom kupovanju, što predstavlja glavni problem i zbog čega su ovakve pojave svakodnevnica.