U protekloj godini Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH riješila je 250 žalbi potrošača te se 945 puta usmeno ili pismeno, pojedinačno, obratila potrošačima ili pravnim subjektima (dostavom informacija, mišljenja ili pravnih savjeta), piše Večernji list BiH.
Sve na štetu potrošača
- Zaprimljene žalbe odnose se na sve segmente tržišne ekonomije, od čega se najveći broj odnosi na sektor ekonomskih usluga od općeg interesa (tzv. komunalne usluge), na bankarske usluge, komercijalni sektor, prometni sektor, turističke aranžmane i sektor osiguranja imovine i osoba, rekli su za Večernji list iz Ureda ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH. Najveći broj žalbi i pitanja potrošača odnosi se na sektor ekonomskih usluga od općeg interesa, komercijalni sektor i bankarske usluge. Povećani broj žalbi i drugih oblika obraćanja potrošača značajan su pokazatelj kršenja prava potrošača od proizvođača, trgovaca, pružatelja usluga i ostalih sudionika tržišnoga gospodarstva u BiH. - Iako je napravljen veliki napredak u edukaciji i informiranju potrošača te stvoren zakonodavni i institucionalni okvir zaštite potrošača u BiH, još uvijek su potrošači najranjivija kategorija na tržištu i svi drugi subjekti žele riješiti svoje probleme na štetu potrošača, dodaju naši sugovornici. Preporuke ombudsmana u načelu prihvaća većina subjekata, ali se njihova provedba vrši djelomično i uz odgađanja. - To je neprihvatljivo, ali razumljivo s njihova stajališta jer se preporuke ombudsmana obično odnose na nezakonito stjecanje velike financijske dobiti kompanija. Navodimo primjer izdanih preporuka ombudsmana za telekom operatere koji ne žele prijevremeno raskinuti ugovor s korisnikom bez naplate pretplate za cijelo ugovorno razdoblje ili nepoštivanje trgovaca čl. 18. Zakona o zaštiti potrošača u slučaju nedostatka na kupljenom proizvodu, kada bi trgovci morali udovoljiti zahtjevu potrošača, odnosno zamijeniti stvar s nedostatkom za novi ispravan proizvod ili vratiti novac, zaključali su u Uredu ombudsmana za zaštitu potrošača.
Što rade udruge
I iz ovih odgovora jasno se može zaključiti kako zaštita potrošača, unatoč svim zakonskim rješenjima, još uvijek nije na odgovarajućoj razini. Prigovor se može staviti i na udruge koje se bave pitanjima zaštite potrošača. Kako su nam rekli naši sugovornici, većina njih se samo deklarativno zalaže za zaštitu potrošača dok prave reakcije i željene kampanje uglavnom izostaju. Pitanje je i koliko su potrošači upoznati sa svim pravima koja imaju. Veliki broj potrošača uopće ne koristi prava koja su im na raspolaganju unatoč činjenici kako trgovci svakodnevno rade na način koji se kosi s ovim pravima. Iz Ureda ombudsmana za zaštitu potrošača još jednom su pozvali potrošače da se upoznaju sa svojim pravima, da reagiraju na nepravilnosti te da se obrate Uredu ombudsmana kada su im prava prekršena.
Ništa čudno,kada većina općina nema tržišnog i sanitarnog inspektora.