U vrijeme rigoroznih mjera za suzbijanje pandemije u većini zahvaćenih država situacija se za nešto tako svakidašnje poput kupnje, gotovo preko noći, drastično promijenila. Fizičke trgovine suočile su se s primjenom brojnih obveznih mjera kojima se nastojalo osigurati najviši mogući stupanj sigurnosti za potrošače u trenutku obavljanja kupnje. Specijalizirane trgovine, koje prodaju robu koja u vrijeme pandemije nije nužna, nisu smjele biti otvorene. Zbog svega ovoga veliki dio poslovanja u potpunosti se preselio na internet.
Rezultati analize
Internet je preko noći postao virtualna tržnica za sve vrste proizvoda. Pandemija koronavirusa prisilila je cijeli svijet da promijeni obrasce ponašanja u raznim sferama, pa i u kupnji koja je u većem postotku prešla na online sustav. Platforma za online trgovinu OLX.ba uradila je analizu o ponašanju kupaca i prodavača u razdoblju krize izazvane koronavirusom. “Većina kupaca na OLX platformi nije kupovala više nego uobičajeno. Uvećanu kupnju, onih kupaca koji su ipak kupovali više, najviše je činila hrana te u nešto manjoj mjeri proizvodi za osobnu njegu i lijekovi bez recepta”, navodi se u analizi. S druge strane, navode, promet prodavača preko OLX platforme zabilježio je značajne oscilacije. Gotovo polovina prodavača ponudila je neke proizvode koji bi mogli biti traženi u vrijeme krize (mobilni uređaji, zaštitna i sportska oprema, zemljišta i nekretnine izvan gradova). Zanimljivo je da je više od 40% prodavača tijekom krize ulistalo nove proizvode na OLX platformu. Kako je izgledala kupnja u tijeku krize, a kako će izgledati nakon pandemije? Jasno, kupci su najviše kupovali u tradicionalnim prodajnim objektima. No, kriza je utjecala na promjenu navika te kupci smatraju da će se kupnja promijeniti. Pa tako gotovo trećina kupaca više nego inače kupovala je online, a i gotovo polovina kupaca smatra da će ubuduće kupovati online više nego ranije, više od trećine kupovat će i plaćati online više nego ranije. Jasno je da postoje kupci skloniji online kupnji te da taj segment raste, kao što postoje oni koji će se teško odlučiti za kupnju preko interneta. Međutim, na bazi ovih i sljedećeg podatka, navodi se u analizi, može se pouzdano očekivati povećanje obujma potrošnje preko digitalnih kanala: gotovo polovina kupaca tijekom ove krize kupila je novu vrstu proizvoda koju ranije nije kupovala online. Primjerice, najveći porast novih online kupaca zabilježen je u segmentima hrane i pića, odjeće i elektronike.
Veći značaj
Posebno je zanimljiva kategorija hrana i piće – gotovo svi koji su ikada kupovali hranu online, to su počeli raditi u tijeku pandemije koronavirusa! Zanimljivo je da je rast u ovoj kategoriji čak 97%. Sličan primjer možemo naći u kategorijama kozmetika i osobna njega te streaming platforma – polovina onih koji su ikada kupili nešto iz ovih kategorija, to su prvi put uradili u tijeku ove krize. Slično razmišljaju i prodavači. Tek jedan od 10 misli da se poslovanje neće promijeniti. Više od polovine ih smatra da će online kupnja i dostava imati veći značaj nakon krize. Gotovo polovina smatra da će kartično plaćanje također dobiti na značaju.•