U pravi društveni događaj vinorodne Hercegovine pretvorilo se predstavljanje knjige prof. dr. Marka Ivanovića i prof. dr. Ante Kolege “Marketing vina”, koje je održano u vinskom hotelu Cesarica u Međugorju. S obzirom na činjenicu da je dr. Marko Ivanković direktor Federalnog agromediteranskog zavoda i profesor na Agronomskom i prehrambeno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Mostaru, a Ante Kolega profesor na Agronomskom fakultetu u Zagrebu, na predstavljaju su se uz dužnosnike na različitim razinama vlasti, okupili brojni stručnjaci, vinari i vinogradari uključeni u ovu oblast. Među posjetiteljima bio je i Dragan Matijević, hrvatski konzul u Mostaru. Uglavnom u dupkom punoj dvorani morale su se unositi dodatne stolice.
Predstavljanje je započelo obraćanjem prof. dr. Jakova Pehara, predsjednika HAZU-a u BiH. Podsjetivši okupljene da se promocija održava nedaleko od mjesta na kojem je bio izgrađen prvi podrum u BiH, prof. Pehar je ustvrdio kako je knjiga “lijepo koncipirana, utemeljena i složena”. Prof. Pehar je primijetio da je Hercegovina “ovakvim knjigama deficitarna”, što također djelu govori u prilog.
Elokventno i osebujno bilo je izlaganje dr. Vjekoslava Selaka, prof. emeritusa na Poljoprivredno-prehrambenom fakultetu sarajevskog sveučilišta. Širi uvod u pogovor o knjizi prof. Selak je započeo izrekom kako je “nemoguće shvatiti zašto ljudi prodaju vino kada se ništa bolje od vina kupiti ne može”. Prof. Selak nije propustio spomenuti ni brojne pjesme o vinu, od šlagera do čuvene “Vinske pjesme” Giuseppea Verdija iz opere “La Traviata” i slično, a onda poentirao kazavši za knjigu da je priručnik-udžbenik o uvijek zagonetnoj problematici – “kako prodavati vino”.
Govoreći uz ostalo o farmakološkim osobinama vina, treći predstavljač doc. dr. Tihomir Prusina je polušaljivo konstatirao kako “pad prometa u ljekarnama prati porast u podrumima”. Pošavši od konstatacije da su ovdašnji proizvođači doskora bili odlični vinogradari, a loši podrumari, što se zadnjih godina uvelike izmijenilo, posebice u Hrvatskoj, doc. dr Prusina konstatirao je kako je knjiga putokaz “kako tržištu nametnuti nešto autohtono”. Veljko Barbieri, pisac i publicist, svoje je izlaganje usmjerio na hercegovačke specijalitete koji se podrazumijevaju uz vino, kao što su suhe smokve i šljive s pečenom slaninom, pršut, sir, pa lučnica, japrak… Uglavnom, sve pobrojano posjetitelji su, uz birana vina, mogli degustirati u vreloj hercegovačkoj noći.
Naravno, autorski dvojac na koncu je zahvalio. Prof. Kolega je primijetio da se u Hrvatskoj proizvodnjom vina bave “dva milijuna ljudi, a u Hercegovini skoro svako kućanstvo”, dok je prof. Ivanković konstatirao da kada bi se potrošnja vina u BiH s trenutačne 5,4 litre povećala na deset litara po glavi stanovnika, “površine pod vinogradima bi se udvostručile”.
Knjiga “Marketing vina” izišla je u nakladi od 1000 primjeraka. Nakladnik je Sveučilište u Mostaru, a sunakladnik Hrvatska akademija za znanost i umjetnost u BiH.•