Željeznice su oduvijek bile zrcalo svake države u svijetu, posebno u Europi, jedino je ova prometna grana u BiH spala na prosjački štap i u pravom smislu riječi su postale ruglo. Teretni prijevoz se još i nekako drži, ali je putnički promet željeznicama u BiH prava katastrofa. Desetosatna vožnja od Sarajeva do Zagreba više sliči na neki safari nego na vožnju udobnim vlakom. Tragikomično izgleda i novi red vožnje Željeznica FBiH koji je stupio na snagu polovinom prosinca prošle godine. Naime, tom prilikom je naglašeno kako je novi red vožnje usuglašen sa svim europskim i regionalnim željeznicama. U novom redu vožnje došlo je do određenih izmjena koje se prvenstveno odnose na putnički promet. Tako poslovni vlak Sarajevo - Banja Luka - Sarajevo više nikako ne prometuje, ali se je zato uveden brzi vlak na relaciji Sarajevo - Doboj - Sarajevo.
Safari vožnja
Isto tako, vlak koji je prometovao na relaciji Sarajevo - Ploče - Sarajevo po novom redu vožnje prometuje na relaciji Sarajevo - Čapljina - Sarajevo. Drugim riječima, oni koji se žele voziti vlakom do mora konkretno Ploča, ovu luku će ubuduće moći vidjeti samo na razglednici, ako se ne odluče na pješačenje od Čapljine. No, tu nije kraj priče o Željeznicama FBiH. Podsjećanja radi, nedavno su definitivno odlučile vratiti Hrvatskoj, konkretno Končaru, moderni niskopodni električni vlak. Iako su ga nabavili krajem 2008. za 5,3 milijuna eura, vlak su koristili samo osam mjeseci. Dogovoreno je da se vlak vrati Končaru, ne zbog toga što nije dobar, nego što nije za bh. pruge i nema zainteresiranih putnika za prijevoz ovim modernim vlakom. Drugi razlog za vraćanje kompozicije je što Željeznice FBiH nemaju novca platiti. Končar već planira vlak dalje dati u najam HŽ Putničkom prijevozu. S obzirom da Federalna željeznica duguje dodatnih 6,5 milijuna eura Končaru i za remont njihovih lokomotiva, navodno je dogovoreno da će taj dug reprogramirati i platiti u ratama. Kako ŽFBiH još nisu platile nijednu ratu za Končarev vlak, isti je još u Sarajevu jer Hrvatska zahtijeva i da se izvrši plaćanje.
Mrtvi kapitali
Iako su ga najavljivali kao simbol modernizacije željezničkog prometa u BiH, zbog neprilagođenosti tračnicama doživio je propast, a protiv bivše Uprave Željeznica podignuto je osam prijava. Dug koji Željeznice FBiH imaju prema Končaru iznosi 12 mil. eura. Kada je u pitanju vlak, Končaru nije plaćena ni marka duga, potvrđeno je iz Ministarstva prometa i veza FBiH. Međutim, tu ne završava priča o europskim željeznicama u BiH. Za nabavu devet talgo-garnitura za ŽFBiH potpisan je kreditni ugovor s vladom Španjolske vrijedan 66,7 milijuna eura. Prvi talgo-vlakovi su u BiH došli 2010. i od tada se nalaze “parkirani” pod otvorenim nebom u sarajevskim Velešićima. Do sada su u više navrata probijani rokovi za početak vožnje ovih vlakova, ali je na kraju zaključeno da ni ove garniture nisu prilagođene prugama u FBiH, jer je riječ o nagibnim vlakovima. Pojedinci su pokušali naći spas u njihovom iznajmljivanju turskim željeznicama, ali je i taj posao propao, a Turci su na kraju odustali od unajmljivanja jer su tražili po ugovoru i isporuku lokomotiva koje bi vukle talgo-vlakove.