Razvoj kineske industrije električnih automobila, potaknut poticajima, doveo je do proizvodnje velikog broja tih vozila, ali istobno je rezultirao napuštenim vozilima po cijeloj zemlji, stvarajući problematične divlje deponije električnih automobila.
Kako su nastala “groblja automobila”?
U mnogim dijelovima Kine slike napuštenih električnih vozila postale su uobičajene. Na rubovima gradova kao što je Hangzhou vozila su ostavljena među korovom i smećem, stvarajući zapuštena područja slična grobljima.
U Hangzhouu su neki automobili ostavljeni toliko dugo da biljke rastu iz njihovih prtljažnika, piše Bloomerg.
A kako je zapravo došlo do groblja električnih automobila? Naime, potaknute državnim subvencijama, u Kini su otvarane brojne tvrtke koje su nudile najam električnih automobila. Međutim, već 2019. godine dolazi do drastičnog pada državnih subvencija, zbog čega je većina tvrtka bankrotirala. Pored toga, konstantan razvoj i izbacivanje novih modela rezultirao je starijim modelima koji su postali nepoželjni i napušteni.
S druge pak strane, takva visoka potražnja poticala je industriju koja je od tada eksponencijalno rasla. Kina je postala svjetski lider u električnim automobilima, čineći oko 60% svjetskog trenutnog električnog voznog parka. Također, Kina ima najobuhvatniju infrastrukturu za punjenje električnih vozila na svijetu.
Koje probleme stvara “groblje automobila”?
No, ovaj problem stvara okolišne i resursne izazove. Napuštena vozila stvaraju nepoželjne krajolike, a proizvodnja i odlaganje baterija imaju štetan utjecaj na okoliš. Također, baterije sadrže vrijedne materijale koji bi se mogli reciklirati.
Vlada Hangzhoua, primjerice, se obvezala da će se riješiti tih vozila koja su počela nakupljati 2019. godine, no Bloomerg je posjetio to mjesto u srpnju ove godine, a napuštena vozila i dalje su bila ondje. Na jednoj lokaciji, piše Bloomerg, bilo je parkirano 200 bijelih automobila, a na drugoj su vidjeli čak 1000 EV-ova koji sada sakupljaju prašinu.
Bloomerg groblja električnih automobila opisuje kao “upečatljiv prikaz viška i rasipanja koji se može dogoditi kada kapital preplavi rastuću industriju, a možda i čudan spomenik seizmičkom napretku u električnom prijevozu u posljednjih nekoliko godina”.