Ove godine navršavaju se dva i pol desetljeća otkako je zaposlenik Hrvatskih željeznica iz Slavonskoga Broda Ivica Kožul (58) nakon 11 godina provedenih u tom državnom poduzeću odlučio dati otkaz i pokrenuti vlastiti biznis, piše Večernji list BiH.
Okolnosti mu nimalo nisu išle na ruku - rat je još trajao, a kod kuće je imao nezaposlenu suprugu i troje male djece. No, ništa nije u njemu moglo pokolebati poduzetni hercegovački duh, koji mu nije dao mira. Godine kopanja kanala i postavljanja keramičkih pločica ostavila su traga na leđima, a plaća nije mogla pokrivati ni osnovne životne troškove.
Odvažno u posao
- Ne, nisam se bojao. U meni su proradili geni kameni. Po mom mišljenju, prosječno inteligentan čovjek ne treba se bojati, samo mora imati radnu naviku i vjeru u Boga. Uvijek sam se trudio živjeti i raditi pošteno i, uz Božju pomoć, bez problema se počelo. Prvotni cilj bio je zaraditi dvije - tri prosječne plaće da moja obitelj nije gladna ili siromašna kao što su to bili moji roditelji - priča nam Kožul.
Danas Kožul grupa zapošljava više od 120 radnika s velikim poslovnim rezultatima, čime se iskristalizirala kao lider u svom području na teritoriju Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine, kao i u svim zemljama okruženja. Prva je u Hrvatskoj kreirala vlastitu robnu marku ručnih alata Max s asortimanom od 1500 artikala. Za Kožul proizvode 63 tvornice iz Češke, Poljske, Njemačke, Italije, Tajvana, Pakistana, Indije, Kine i Koreje. Bauhaus je među najvećim kupcima, no alati Max godinama su i na policama Super Konzuma, Brodomerkura i MD Profila te 650 drugih prodajnih mjesta u Hrvatskoj. Također, ima i uspješnu građevinsku tvrtku koja zapošljava 25 ljudi.
U čemu je tajna njegova uspjeha? Kožul tvrdi da se krije u genima kamenim.
- Prva asocijacija na Hercegovinu su geni kameni. Ovdje u Slavoniji mi se lako snalazimo jer nema nikakva kamena i ne možemo se spotaknuti. Mi smo izdržljiv narod i želimo učiti i nekako se u svim tuđim sredinama lakše snađemo nego kod nas u škrtom kamenjaru. Kad smo kreirali vlastiti proizvod, radili smo i 18 sati dnevno, ali se isplatilo - mišljenja je Kožul, koji svoju Hercegovinu (Široki Brijeg) obvezno posjeti dva - tri puta godišnje, što privatno što poslovno.
- Volim se družiti s našim ljidima koji su nekako najmanje zavidni, otvoreni su, razumiju i prihvaćaju ljude koji su uspjeli i jedni drugima uvijek pomažu bez obzira na imaovinski status - dodaje.
I dalje je akivan, ali ne kao nekada. Danas sve njegove tvrtke iz Kožul grupacije imaju svoje direktore u koje se može pouzdati i koji mu vode posao. On je, kaže, tu da nadzire i bude im pri ruci sa savjetima.
Prije 10 godina, točnije 2009., osnovana je tvrtka Kožul BH, i predstavljena je linija alata MAX BLUE LINE. Zbog aktivne suradnje s kupcima u BiH odlučeno je da se osnuje tvrtka sa sjedištem u Orašju gdje se nalazi distributivni centar preko kojega Kožul grupa opskrbljiva više od 300 kupaca iz cijele regije. Najveća komparativna prednost tvrtke je širina asortimana kojom dominira vlastiti brand MAX s više od 1500 artikala.
Tvrtka koja ima dušu
- U budućnosti želim samo nastaviti raditi u miru i da tvrtka zadrži dušu. Naša misija je od samog početaka bila zadovoljna tvrtka sa zadovoljnim radnicima, a moto “tvrtka koja ima dušu”. Mi smo uvijek imali osjećaje za radnika i samo mi je želja da radnici budu zadovoljni. A uz zadovoljne radnike i moju djecu koja će nastavit mojim putem, svi ćemo biti zadovoljni - kaže na kraju Ivica Kožul, koji je javnosti poznat i kao osoba koja zapošljava invalide i nudi im priliku za normalan život.•