Niske plaće, duljina čekanja na granicama, mogućnost znatno bolje zarade u zemljama Europske unije, koja je jedinstveno ekonomsko područje - samo su neki od razloga zbog kojih se BiH već godinama suočava s, nije pretjerano reći, egzodusom profesionalnih vozača. Na problem koji će uslijediti nakon što u Njemačkoj veliki broj vozača ode u mirovinu davno je upozoravao i predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH dr. sc. Vjekoslav Vuković koji u razgovoru za Večernji list ističe kako nema jednoznačnog i jednostavnog odbora kako spriječiti daljnji odljev vozača, odnosno kako poboljšati stanje u ovom području.
Brzina
Naravno, kao primarno nameće se potreba za podizanjem plaća vozačima, no Vuković dodaje kako je tu i niz drugih elemenata s kojima bi se problem, ako ništa drugo, pokušao sanirati te otvorile perspektive boljoj situaciji u području koje osobito pogađa one tvrtke koje su izvozno orijentirane. Vuković podsjeća kako je jedan od razloga zbog kojih vozači odlaze i veći broj tura koje u istom vremenu mogu odraditi, a pritom ne moraju, kao na primjeru BiH, satima čekati na granici. Uz sve to, a kako bi zadržali razinu izvoza, neke od tvrtki iz BiH okreću se i tzv. outsourcingu, odnosno unajmljivanju vozača iz drugih zemalja.
Kada se sve zbroji, Vuković ističe kako je jedino rješenje ubrzanje europskog puta zemlje, odnosno ulazak u Europsku uniju, koji bi za BiH otvorio nove perspektive te doveo do poboljšanja situacije kada govorimo o vozačima. Za to vrijeme Vanjskotrgovinska komora je uputila i realizirala niz hvalevrijednih inicijativa, a jedna od njih odnosi se i na produljenje boravka profesionalnih vozača u schengenskoj zoni.
Međutim, strateški cilj treba biti ubrzanje reformskih procesa koji će omogućiti Bosni i Hercegovini što prije ući u Europsku uniju, a u tom kontekstu treba uputiti na prednosti koje bi se za zemlju mogle otvoriti nakon početka realizacije povijesno značajnog plana rasta za zapadni Balkan. Uz reforme u Planu rasta, Bosna i Hercegovina će također imati priliku iskoristiti prednosti snažnije integracije u jedinstveno europsko tržište, uključujući pridruživanje sustavu jedinstvenog platnog prometa u eurima, čime bi se dramatično smanjile naknade za novčane transakcije i proširili zeleni koridori na granicama s EU-om, omogućujući time brži protok robe preko granica. Jačanje ekonomske integracije s jedinstvenim tržištem Europske unije, pod uvjetom da se zemlje zapadnog Balkana usklade s pravilima jedinstvenog tržišta i otvore odgovarajuće sektore i oblasti svim svojim susjedima istodobno, u skladu sa zajedničkim regionalnim tržištem, donijet će, uz ostalo, slobodno kretanje roba, pristup jedinstvenom području plaćanja u eurima (SEPA), kao i olakšavanje cestovnog prijevoza.
Integracije
Za to vrijeme očekivanja su i kako će integracija s jedinstvenim tržištem Europske unije, kao i provedba reformi uz poboljšanje poslovnog ambijenta voditi i rastu životnog standarda u Bosni i Hercegovini, odnosno porastu mjesečnih primanja, a što bi omogućilo većem broju vozača da, ipak, tijekom procjene prednosti i nedostataka donesu odluku i ostanu u domovini. •