Geološka istraživanja i eksploatacija u FBiH zakonski su regulirani postojećim Zakonom o geološkim istraživanjima Federacije Bosne i Hercegovine. Međutim, postojeća zakonska regulativa ne definira uvjete i metodologiju izvođenja istraživanja i eksploatacije nafte i plina kao i pravo na dobivanje koncesije za istraživanje i eksploataciju nafte i plina na prostoru FBiH. Nepostojanje zakonske regulative iz ove oblasti prouzrokovalo je zastoj u otkrivanju i utvrđivanju postojanja komercijalnih ležišta ugljikovodika kao i mogućnost uvođenja investitora iz zemlje i inozemstva, zainteresirani za istraživanje i eksploataciju na ovim prostorima.
Jasno definirana prava
Iz tog razloga Vlada FBiH je donijela zaključak o potrebi donošenja novog zakona i predložila mjere za rješenje postojećih problema. Podsjetimo, FBiH nema proizvodnih kapaciteta i isključivo ovisi o uvozu prerađevina nafte, zbog toga je opskrba osjetljiva na poremećaje i eventualne krizne situacije. Geološka istraživanja i eksploatacija nafte i plina u osnovnim načelima su definirani postojećim Zakonom o geološkim istraživanjima FBiH i Zakonom o rudarstvu FBiH. Potreba donošenja novog akta u Federaciji BiH je iznalaženje zakonskih rješenja za ovu vrstu mineralne sirovine kao specifične vrste mineralne sirovine čije se istraživanje i eksploatacija razlikuju od ostalih mineralnih sirovina. Zakonom se jasno definiraju prava i obveze, stručna i tehnička rješenja koja omogućuju investitoru pristup ovoj djelatnosti, kao i tijelu uprave kontrolu nad propisanim aktivnostima. Donošenjem ovog zakona propisuju se uvjeti, način i postupak izvođenja istraživanja i eksploatacije nafte i plina, pripremne radnje za dodjelu koncesije, utvrđivanje blokova za istraživanje i eksploataciju, definiranje faza aktivnosti s naftom i plinom, propisivanje naknada za koncesije i raspodjela prihoda, obveze koncesionara, koordinacija i kontrola nad istraživanjem i eksploatacijom kao i kaznene odredbe.
Prihodi od koncesije
Zakonodavno uređenje istraživanja i eksploatacije nafte i plina na prostoru Federacije BiH predstavlja osnov za osiguranje energenata za potrebe Federacije BiH kao i komercijalnih količina za poticaj gospodarskog i društvenog razvoja FBiH. Sve to na principima provedbe ekonomski opravdanih istraživanjima i eksploatacije nafte i plina, u skladu s načelima održivog razvoja, zaštitu ležišta nafte i plina kao prirodnog bogatstva od interesa za FBiH gospodarenja i sprečavanja rasipanja nafte i plina na prostoru FBiH, uvođenje domaćih i stranih investitora na prostor FBiH koji su zainteresirani za ulaganja u visokorizična istraživanja i eksploataciju. U tom kontekstu zanimljivo je razmotriti poglavlje Zakona koji se odnosi na naknade za koncesije i raspodjelu prihoda u slučaju pronalaska crnog zlata na prostoru FBiH. Prema prijedlogu u Zakonu, koncesionar je dužan plaćati godišnju naknadu za ugovor o koncesiji za površinu koju koristi na osnovi ugovora o koncesiji, a obračunava se na osnovi površine područja za istraživanje i eksploataciju, prema kriterijima utvrđenim ugovorom o koncesiji. Koncesionar je također dužan plaćati naknadu za proizvedenu naftu i plin za mjesečno ekstrakovane ugljikovodike, u količini s razmjerno proizvedenoj i isporučenoj nafti i plinu u skladu s ugovorom o koncesiji. Kada je u pitanju raspodjela prihoda iz koncesija, zaprimljeni novčani prihodi iz koncesije dijelili bi se u šest kategorija. Tako bi 15 posto prihoda punilo proračun općine na kojoj se nalazi prostor koncesije, 19 posto bi išlo u proračun županije u kojoj se nalazi prostor koncesije, u federalni proračun slilo bi se 23 posto prihoda, 15 posto za proračune svih ostalih županija, 23 posto za proračune, također, ostalih općina Federacije, te 5 posto prihoda punilo bi fond za istraživanje ugljikovodika na prostoru FBiH.
Nalazišta nafte
Raspodjela prihoda od koncesija punila bi proračun
Prema prijedlogu u Zakonu, koncesionar je dužan plaćati godišnju naknadu za ugovor o koncesiji za površinu koju koristi na osnovi ugovora
Komentara 1
Važna obavijest
Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.
I ovaj zakon vodi centralizaciji prihoda u Sarajevu. Najmanje dobivaju općina i županija na čijem se teritoriju vrši eksploatacija, a sve ostalo ide u centralu. Tko će odlučivati kome će se dodjeljivati ta srestva iz centrale? Siguran sam da će područja sa Hrvatskom većinom, kod te raspodjele, prolaziti sa minornim iznosima, kao i sada kad je riječ o raspodjeli srestava iz proračuna.