Koji je učinak skandala vezanog za curenje podataka korisnika Facebooka? Vjerojatno je najveća vrijednost što su mnogi tek sada spoznali da podaci koje ostavljaju online, bez čitanja klikaju na razne kvačice te tako daju dozvole, mogu biti zloupotrijebljeni te da netko njima može manipulirati i koristiti ih u posve druge svrhe od one za koju su prvobitno dani.
Ili, pojednostavljeno, mnogi su tek sada zbog afere oko Facebooka shvatili da u online svijetu, gdje je Facebook tek primjer, nema privatnosti ni stopostotne sigurnosti. Zakonodavci, oni američki, sada su shvatili da samoregulacija društvene mreže nije moguća te da je potreban neki oblik dodatne regulacije.
Mark Zuckerberg, šef Facebooka, sve je pak znao, ali tek je sada i javno priznao odgovornost za to što se nije jače, brže i bolje posvetio zaštiti privatnosti i sigurnosti korisnika na Facebooku. Od izbijanja afere svakodnevno se ispričavao i posipao pepelom te trudio reći da će u budućnosti to činiti bolje.
A kao dodatni znak brige na Facebooku je jučer osvanula obavijest da će nagraditi svakoga tko prijavi nepravilnosti u korištenju podataka bilo koje aplikacije.
Netransparentno ponašanje
Podsjetimo, afera je buknula kada je britanska tvrtka Cambridge Analytica na Facebooku objavila aplikaciju za kviz koji su korisnici rješavali.
Time su zapravo pristali dati podatke aplikaciji, a Cambridge Analytica iskoristila otvorenost što algoritama, što korisnika i lančano se domogla podataka čak 87 milijuna korisnika. Iskoristili su ih za profiliranje ljudi te usmjeravanje političkih kampanja. Zuckerberg je kriv što nije na vrijeme popravio algoritme (učinio je to godinu kasnije) te je omogućio da podaci cure lančano, najprije korisnika koji je riješio kviz pa njegovih prijatelja te prijatelja prijatelja.
Kriv je i jer je vrlo sporo i netransparentno korisnicima predočavao načine zaštite privatnosti i sigurnosti. Kriv je jer dugo odbijao priznati da je da je on kao vlasnik platforme odgovoran i za sadržaj, što je sada priznao.
Udarac za Twitter, Amazon...
Europljani, za razliku od SAD-a, već dulje smišljaju način kako bolje zaštiti osobne podatke svojih građana. Stoga su donijeli Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR). Ona stupa na snagu 25. svibnja. I za razliku od svih dosadašnjih zakona, vrijedit će u svim zemljama članicama EU, a prilagoditi joj se moraju i Facebook, Twitter, Amazon....
Temeljna je razlika što svaki korisnik mora dati pristanak da se njegovi podaci koriste, mora znati za što se koriste te ima pravo na njihovo brisanje.
Tvrtke su pak suočene s velikim kaznama. Zuckerberg je rekao da će poštovati europski GDPR, pa čak ga i primijeniti izvan članica EU. Hrvatska Vlada jučer je usvojila nacrt Zakona za usklađenje s GDPR-om.