Općine Livno i Tomislavgrad, kao i vlasti HBŽ, već godinama traže prekategorizaciju Graničnog prijelaza Kamensko koji na magistralnom pravcu Livno - Split već stoljećima predstavlja vrata središnje Bosne prema susjednoj Dalmaciji i splitskoj luci.
Nezadovoljni špediteri
Dolazak predstavnika Mješovitog povjerenstva za praćenje i provođenje ugovora o granici između BiH i RH pružio im je nadu kako će nepravda zbog degradacije prijelaza, u koji je Europska unija uložila više od 3,5 milijuna eura, iz prve A u treću kategoriju, konačno biti ispravljena. Gospodarstvenici s područja HBŽ, a posebice špediteri carinskih ispostava Tomislavgrad i Livno, od početka su upozoravali na diskriminacijski karakter te odluke i štetu koju će prouzročiti. Tomislavgradski špediter Batarilo kazao je: - Sve će vam biti jasno ako vam kažem da je 2005. na GP Kamensko bilo zabilježeno 20.200 ulaza, a prošle godine 4500. U 2005. godini djelovalo je 21 špeditersko poduzeće sa 69 zaposlenih, a u 2015. registrirano je samo sedam poduzeća sa 16 zaposlenih, doznalo se tom prigodom od predstavnika špediterskih poduzeća.
I predstavnici gospodarstvenika iznijeli su niz problema s kojima su suočeni, a odnose se na izmjenu naredbe o nadležnosti carinskih ispostava za carinjenje određenih roba podrijetlom iz azijskih i afričkih zemalja, kao i slabu pokrivenost graničnog prijelaza inspekcijskim službama (veterinarski inspektor). Na novinarski upit koliko sir iz Livna sada putuje do Sinja, jer ne može izravno magistralnom cestom preko GP Kamensko, vlasnik Mljekare “Puđa” Tomislav Puđa odgovara kako se sada mora preći 300 km umjesto 50-ak (!?), te dodaje: “Prijevoz je time najmanje dvostruko skuplji, a to je u današnjem vremenu, kad moraš biti jako konkurentan i paziti na sve troškove, vrlo bitna stavka.”
Kako bi ovi prostori konačno izašli iz prisilne izolacije, ovdašnje vlasti pune tri godine uporno traže prekategorizaciju prijelaza. Načelnik općine Livno Luka Čelan, koji je također obilazio prijelaze s članovima Mješovitog povjerenstva, ističe: - To je iznimno važno za razvoj naše općine, prije svega za proizvođače livanjskog sira i suhomesnatih proizvoda. I GP Vaganj je vrlo bitan jer je veliki broj zainteresiranih iz susjedne RH koji žele kupiti parcelu na toj lokaciji ili su već kupili, a preko tog prijelaza nije omogućen ni putnički promet. Smatramo kako su naši zahtjevi opravdani i stoga ćemo ustrajati u njima dok se problem ne riješi.
Pitanje hoće li uvid u izgrađenost Graničnog prijelaza Kamensko konačno otvoriti vrata središnjoj Bosni prema susjednoj Dalmaciji i splitskoj luci, postavljeno je Boži Zovki, bh. predsjedniku Mješovitog povjerenstva za praćenje i provođenje ugovora o granici između BiH i RH.
Pogranični promet
- Na prvom sastanku koji će se održati, nadam se u idućih mjesec dana, mi ćemo delegirati ovo pitanje, pa ćemo vidjeti što kaže hrvatska strana. A ako se obje strane usuglase, čekat ćemo odgovor iz Bruxellesa jer je s druge strane granice sada EU, odgovorio je Zovko.
Dakle, to pitanje odnosi se na prekategorizaciju GP Kamensko iz treće u kategoriju prijelaza za promet roba koje zahtijevaju inspekcijski nadzor prilikom uvoza i izvoza robe visoke tarife i biljnog podrijetla (kategorija II) i Graničnog prijelaza Bili Brig - Vaganj iz kategorije pograničnog prometa u prijelaz za međunarodni cestovni promet putnika.