Crni petak ili izvorno Black Friday stigao je i u BiH. Iako u BiH Crni petak nije dosegao razinu onoga u SAD-u gdje se ljudi doslovno tuku za komad odjeće ili tehnologije, ovaj dan velikih sniženja polako dobiva na popularnosti i na našim prostorima, piše Večernji list BiH.
Čekanje u redovima
U Mostaru su od radih jutarnjih sati kupci stajali pred vratima trgovina. Ljudi su čekali u metarskim redovima kako bi platili ono što su ugrabili na sniženju. Kupci kažu da se u nekim dućanima doslovno trčalo za nekim komadima odjeće koji su bili na velikim sniženjima. Odjeća se čak nije ni isprobavala, odgovarajući broj se birao samo na temelju oznake broja. Najviše su se tražile jakne te topla odjeća za jesen i zimu. Tako su se zimske jakne, koje inače koštaju 120 KM, mogle pronaći po cijeni od 60 KM. Zanimljivo je da su samo pojedini artikli bili na sniženju. Jakna S veličine bila je snižena za 50 posto, dok ista takva L veličine nije bila na sniženju. “Gužva je u cijelom centru, a u određenim trgovinama posebno. Redovi do kabine su ogromni i mora se dugo čekati. Sve je razbacano. Ako imate volje tražiti i čekati, možete nešto pronaći za sebe. Ljudi se guraju i veliki je nered pa se mora pažljivo pregledati. U trgovini gdje je bila najveća gužva nisam ništa kupila, otišla sam u drugi dućan gdje je također bilo kupaca, ali nije se čekalo u redovima i tu sam pronašla nešto za sebe”, rekla je Anita Karimović, koja je bila među kupcima. Crni petak nije zahvatio samo trgovine odjećom, na sniženju su sportska oprema, dodaci prehrani, laptopi, mobiteli, kućanski aparati, posteljina, posuđe i još mnogo toga. Jučer je u pojedinim trgovinama bilo teško doći do izjava kupaca, koji su se trudili za što manje novca pronaći što više odgovarajućih komada, a prodavači su bili prezauzeti izdavanjem računa.
Black Friday u SAD-u
U SAD-u Crni petak dolazi dan poslije Dana zahvalnosti i označava početak božićnih blagdana pa često na ovakvim sniženjima kupuju božićne darove. Dok su sniženja na zapadu i do 90 posto, u Mostaru su ona ipak skromnija. Najčešće su sniženja od 20 do najviše 60 posto, ali i to je bilo dovoljno za gužve u pojedinim dućanima.
Business Insider piše kako su Amerikanci već na Dan zahvalnosti potrošili više od milijardu i pol dolara samo na online narudžbe, a na sam dan Crnog petka čekali su u redovima prije nego se trgovina otvorila kako bi preuzeli svoje online narudžbe. Koliko su Amerikanci zaluđeni Crnim petkom govori i činjenica da je 2008. u New Yorku jedan prodavač poginuo kada ga je pregazio stampedo kupaca. Ove godine su gužve manje zbog mogućnosti online narudžbe koju su mnogi kupci iskoristili.