Upravljanje cestovnom infrastrukturom u županijama važan je i odgovoran posao o kojem ovisi kvaliteta cesta, razina i standard prometa, zadovoljstvo ili nezadovoljstvo vozača... Koliko je to uspješno, ovisi o više čimbenika, a o trenutačnom stanju, prilikama i teškoćama, za Večernji list BiH govorio je Vinko Romić, ravnateljem JU Ceste Zapadnohercegovačke županije.
- JU Ceste Zapadnohercegovačke županije utemeljen je 2012. godine uredbom Vlade ZH županije sukladno Zakonu o cestama Federacije BiH i Zakonom o javnim cestama ZHŽ-a. Dotad je upravitelj regionalnih cesta na području županije bila Uprava za ceste ZHŽ-a koja je financijski bila oslonjena na županijski proračun te je, povezano s tim, bilo određenih problema vezanih uz nelikvidnost i dugove. Općenito, JU Ceste ZHŽ-a upravitelj je regionalnih cesta, ne izvodi izravno radove ili usluge vezane uz održavanje, obnovu, izgradnju, rekonstrukciju i zaštitu regionalnih cesta, nego preko javne nabave vrši ugovaranje tih radova, odnosno usluga. Određeni upravni postupci su također dio ovlasti i obveza - rješenja, suglasnosti i drugo - kaže Vinko Romić.
Kako se obavlja raspodjela sredstava za financiranje cesta u FBiH i kakav je položaj ZHŽ-a?
- Glavni prihodi su cestarine pri registracija vozila i oni iz cijene goriva. Jedan neusporedivo manji dio prihoda je iz zaštite cesta: reklame, prokopi, priključci i prilazi, izvanredni prijevoz, cestovno zemljište, instalacije i slično. Moram istaknuti kako se raspodjela sredstava iz registracije vozila odvija na županijskoj razini i da je tu stanje zadovoljavajuće. Međutim, tehnologija raspodjele financijskih sredstava iz goriva jako je komplicirana i s time nismo zadovoljni.
S čime niste zadovoljni?
- Raspodjela, uglavnom, počinje u Upravi za neizravno oporezivanje BiH pri uvozu goriva, naplatom po litri uvezenog goriva. Dio koji pripadne FBiH dijeli se dalje županijama za regionalne i lokalne ceste po ključu koji se nije mijenjao od 2005. godine i koji nema nikakve veze sa stvarnom potrošnjom goriva u županijama. To je svojevrsna nepravda, pogotovo ako se uzme da, primjerice, Sarajevska županija godinama ima povlašteni status, tzv. ponder kojim joj je koeficijent udvostručen na račun svih ostalih županija i iznosi nevjerojatnih 25,91 posto na manje od 80 km regionalnih cesta! Koliko znam, slična je situacija i s raspodjelom PDV-a.
Koliko dobiva ZHŽ, po kojim parametrima, ima li još nezadovoljnih?
- Udio ZHŽ-a je skromnih 3,57 posto. Da se raspodjela sredstava obavlja na isti način kao pri registraciji vozila, dakle, na županijskoj razini, taj bi koeficijent bio znatno veći. Primjerice, udio ZHŽ-a u ukupnoj potrošnji goriva za motorna vozila u FBiH u 2020. godini je bio 6,35 posto. Novčano gledano, da je ova raspodjela temeljena isključivo na potrošnji goriva, što je logično, ZHŽ bi za regionalne i lokalne ceste imao dodatnih 2,3 milijuna KM godišnje. Ako se ovo uzme u vremenskom okviru od 10 do 20 godina, jasno je što bi se sve moglo uraditi za taj novac. Po ovom načelu, HNŽ i SBŽ također spadaju u red najzakinutijih u FBiH.
Postupak kategorizacije, razvrstavanja cesta u FBiH završen je. Kako tu stoji ZHŽ?
- Proces kategorizacije cesta u FBiH bio je aktualiziran u posljednjih desetak godina te su rađene opsežne pripreme i izrađena studija kategorizacije cesta na razini FBiH. Vlada FBiH je 2014. donijela odluku o kategorizaciji cesta u FBiH. Međutim, zbog određenih problema i neslaganja primjena te odluke ekspresno je odgođena do 2018. godine, a odmah nakon toga je u potpunosti ukinuta, tako da je stanje vraćeno na početno, praktički na 1991., kad je bila posljednja, sveobuhvatna kategorizacija u tadašnjoj Republici Bosni i Hercegovini. Ali, zahvaljujući dosljednoj inicijativi i razumijevanju ove problematike na relacijama JU Ceste ZHŽ-a, Ministarstva gospodarstva ZHŽ-a, Vlade ZHŽ-a, Ministarstva prometa i veza FBiH i pojedinaca u političkoj i izvršnoj vlasti, može se reći da je ZHŽ dovršio proces kategorizacije, s čime u svakom slučaju možemo biti ponosni i zadovoljni jer smo po tom pitanju prvi i jedini u državi.•